Gastouder en oppas

<p>Ben ik weer...??</p><p>Op zich heb ik niet veel moeite met het weg brengen naar de gastouder of oppas (oppas is mijn schoonmoeder)</p><p>Maar onze zoon komt er heel moe vandaan en drinkt er behoorlijk minder, vorige week zelfs slecht..</p><p>Dit wordt pas de 3e week dat ik weer aan het werk ben, dus hij ook naar de opvang gaat. Dus ik denk dat het voornamelijk erg wennen is voor hem.. Ik voel me er best naar onder, dat ik zelf nu niet de controle heb, we hadden zo'n fijn ritme gecreëerd en nu is dat 2 dagen in de week overhoop.. Ik hoop dat hij snel gewend is.</p><p>Ik ben benieuwd naar andere ervaringen hiermee en misschien heeft iemand handige tips.</p>

Hier precies hetzelfde, ben al een aantal weken langer weer aan het werk maar op de dagen dat ik zelf thuis ben doet ze het perfect, slaapt goed overdag en veel. Bij mijn moeder slaapt ze amper. Ik vind dat heel lastig want ben zelf best wel een control freak en ik ben snel opgefokt als ik dan weer hoor dat ze amper geslapen heeft de hele dag. Zodra ik thuis ben valt mijn dochter meteen in slaap en is ze gewoon helemaal kapot. Lastig want ik weet dat mijn moeder het heel goed bedoeld allemaal maar vind het lastig om me er dan niet teveel mee te bemoeien en te zeggen nee je moet dit en nee je moet dat. Dus ik lees even mee voor tips :)

Ik probeer maar te denken dat het voor beide wennen en is en ze elkaar steeds beter leren kennen en hopelijk ook daar een goed ritme krijgen

Ik ben moeder van een dochter van 16 maanden (en 14 weken zwanger van ons rweede kindje) en ik werk op een kinderdagverblijf. Wat je zegt is heel herkenbaar. De eerste weken dat kindjes naar de opvang gaan, zijn ze vaak erg onrustig en overprikkeld. Ze moeten echt wennen aan andere mensen/geluiden/geuren/ander bedje. Mijn eigen dochter gaat ook naar een kinderdagverblijf en ook al werk ik er zelf en weet ik hoe het gaat, vond ik het moeilijk om haar de eerste weken zo onrustig en uit hasr ritme te zien. Maar het wordt echt beter!! Het ritme is altijd wat anders dan thuis, ze slapen korter of gaan eerder naar bed dan he eigenlijk wilt etc.. maar hier moet je je ook een beetje bij neer leggen. Als je wilt dat alles precies gaat zoals thuis, moet je je kindje thuis houden. 
Ze zijn vaak moe na een dag opvang/oppas, en zeker als ze heel klein zijn is het pittig voor je kleintje (en voor jou natuurlijk ook!!)
Maar het gaat echt beter worden hoor, probeer er een beetje relaxed in te zijn ;) 

Oh "fijn" om te horen dat het "normaal" is..
Even door de zure appel heen dus.
Dit gaat aankomende tijd vast leuk worden, met sprong 4 in aantocht??

Mijn zoontje is nu 8maanden en gaat sinds 3maanden 3 dagen naar de kinderopvang en 1 dag naar mijn schoonmoeder. De eerste weken heeft hij er ook veel moeite mee gehad, maar ik weet dat zijn leidsters er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij goed eet en slaapt. Soms lukt dat wel en soms niet. Op de dagen dat hij bij mijn schoonmoeder is of op mijn vrije dag slaapt hij heeel veel. Ik denk even bijtanken. Dit soort momenten heeft hij nu nog steeds. Er gebeurt veel op het kdv, andere kindjes om mee te spelen etc. Hij vindt het leuk om daar bij te zijn en kan soms zijn rust niet vinden om te slapen. Ik heb het gewoon geaccepteerd en weet dat dit vanzelf wel anders zal gaan worden. 

Onze zoon slaapt ook minder als hij bij de oppas (oma's) is dan thuis (en op het KDV). Ik voelde me daar best vervelend over, want ik ben ook nogal een control freak en heb dus graag dat dingen gaan zoals ik dat wil.
Inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik er niet zoveel invloed op heb. De oma's vinden 't gezellig als hij er is (slapend of wakker) en dat ie dan' s avonds thuis moeier is, probeer ik ook maar te zien als een klein voordeeltje voor mezelf. Ik ben zelf ook moe na een dag werken.
Ik denk ook dat het niet verkeerd is als dingen soms anders gaan dan thuis. Daar worden ze, denk ik, uiteindelijk ook flexibeler van. 

Inderdaad, de dagen dat je kindje thuis is slapen ze vaak veel meer. Dan moeten ze echt ff bijtanken. Mijn dochter slaapt thuis altijd 3 uur lang tussen de middag, op de opvang maar 1.5 uur. Logisch, ze liggen met meerdere kindjes op 1 kamer en als er één wakker is, gaan ze allemaal. 
Zelf vind ik het fijn om mijn dochter niet 2 dagen achter elkaar weg te brengen. Tussendoor een dagje thuis om bij te komen is erg lekker. Ik weet niet of je die keuze hebt, maar ik merk ook op het kinderdagverblijf dat kindjes die 3 dagen achter elkaar komen, de 3e dag helemaal op zijn.. vind ik altijd zo zielig

Oooh ik snap je helemaal!!! Vond dat ook verschrikkelijk haha. Mijn zoontje is nu 6,5 maand. Mijn moeder heeft inmiddels een beetje een ritme gevonden. Bij de opvang houdt hij er een heel bijzonder ritme op na haha. Tja, is niks aan t doen, ook daar leert hij veel van. Maar jouw gevoel snap ik helemaal hoor! Je kunt je het beste er bij neerleggen, hoort er allemaal bij. Heeft een beetje tijd nodig ?

Terug
Bovenaan