Gastouder

Hallo Allemaal,

Ik werk zelf in de zorg en heb dus onregelmatige diensten. Ik werk 28 uur.
Als ik weer start met werken is mijn kindje ongeveer 16 weken oud (Kindje is van 3 juli, ik start ongeveer 24 oktober weer met werken zwangerschapsverlof+vakanti.)
Mijn vriend werkt 5 a 6 dagen in de week. (Nu werkt mijn vriend ook vaak op zaterdag nog extra of een halve dag, als ik Zaterdags moet werken zal dit anders zijn) In het weekend is oppassen door ouders, zusje etc niet zo lastig maar door de week wel, Mijn vaste vrije dag is dadelijk de Maandag, en kan zomaar zijn nog 1a2 dagen in de week extra vrij mits ik de weekenden moet werken.
Aangezien we niet veel "oppasdagen"' van opa's/oma's kunnen verwachten (daar zij zelf nog werken) zijn we aangewezen op een gastouder (deze hebben we ook al 1tje gevonden).

Ik zie hier wel erg tegen op. Voel me een "slechte" moeder als mijn kindje dadelijk misschien 3a4 dagen naar gastouder moet. (ligt natuurlijk aan mijn rooster het precieze aantal dagen.)

Ouderschapsverlof is onbetaald of minder betaald verlof, dus misschien ook niet direct een optie..

Hebben jullie nog informatie en/of tips voor mij, zodat ik mij beter voel of misschien nog iets extra's kan regelen waar ik zelf nog niet aan gedacht zou hebben.

Alvast bedankt.

Groetjes Linda
 
Hoi Linda,
ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat kinderen het prima naar hun zin hebben bij een gastouder. Ik werk zelf als gastouder. Je hebt het over max 4 dagen, dit is toch prima te overzien? Je kindje zal het misschien even moeilijk hebben maar is vast zo gewend. Natuurlijk is het altijd moeilijk om je kleintje achter te laten maar je moet maar denken dat het ook soms fijn is om even in de 'volwassen' wereld te zitten tijdens je werk en je kleintje het waarschijnlijk erg naar z'n zin heeft bij de gastouder waar alleen maar leuke dingen worden gedaan. En als je dan de kleine gaat ophalen heb je weer zelf alle tijd en aandacht er voor. Proberen niet er te veel over in te zitten, er moet toch gewerkt worden en het is heel goed voor kindjes om niet altijd alleen maar bij papa en mama te zijn en contact te hebben met andere kinderen. Heel goed voor de sociale ontwikkeling. Ik ben zelf ook sinds kort mama dus ik snap je gevoel wel hoor. Gaat vast goed komen! 
 
Hoi hoi,
Misschien helpt mijn verhaal ondat ik zelf gastouder ben! In principe is een kinderdagverblijf natuurlijk heel anders dan een gastouder. Jullie kindje draait dan als het ware mee in de dag van een gezin, of in mijn geval zonder kinderen nog hihi. Het is natuurlijk veel huiselijker en ook meer op het kind zelf gericht omdat je veel gemakkelijker het ritme van thuis kan aanhouden voor het kindje! Ik heb zelf ook kindjes die 4 dagen in de week opvang afnemen. Ze doen het super goed en komen altijd met veel plezier hierheen. Schuldig voelen is toch nergens voor nodig! ?
 
Terug
Bovenaan