gastouder

Hi,

Mijn dochter van 9 weken gaat over 3 weken voor het eerst naar de gastouder toe. En ooh wat heb ik het daar nu al moeilijk mee. Ik weet nu al dat ik op de weg naar mijn werk, de eerste dag in de bus zal zitten sniffen.

De afgelopen weken hebben we een ritme opgebouwd waarin zij het goed doet, maar bij de gastouder krijgt ze te maken met een hele andere dagindeling. Onze gastouder heeft ook haar eigen kinderen die naar school moeten enzo. Hierdoor komt haar dag daar er heel anders uit te zien als thuis. Ook bakeren we haar overdag in, omdat ze anders veel te onrustig is.' s nachts gaat ze heel lief slapen en gaat het eigenlijk heel goed. Ik hoop dat ze het pikt dat de gastouder haar inbakert. Het zijn wel Paccodoeken, dus echt moeilijk is het niet.

Thuis zit ze op zo'n beetje op het volgende schema:

06.30     uur flesje van 165cc
07.15 - 10.30 slapen
10.30 - 11.00 wassen aankleden
11.00 - 12.00 flesje van 165cc en spelen
12.00 - 14.30 slapen, soms mopperen
14.30 - 15.30 flesje van 165 cc en spelen
15.30 - 16.45 lekker wandelen, boodschapje doen en slapen in de wagen
16.45 - 18.15 slapen, maar meestal mopperen in haar bedje
18.15 - 19.00 pyama aan, flesje van 165 cc, knuffelen, spelen
19.00 - 22.30 slapen
22.30 - 23.00 flesje van 165 cc
23.00 - 06.30 slapen

De flessen drinkt ze trouwens niet helemaal op. Bij de gastouder kan ze 3 dagen van de week niet dit schema 'volgen', omdat ze daar gewoon mee moet draaien in het gezin. De kinderen moeten naar school gebracht worden, tussen de middag gehaald en gebracht en 's middags weer gehaald worden. Ze komt dus in principe minder aan slaap toe. En dat heeft ze wel nodig. Ook is het wat ze noemen een 'sponsje', ze neemt alles in zich op en kan doordoor snel geprikkeld raakt.

Ik hoop dat ik samen met mijn gastouder tot goede afspraken kan komen. We hebben zijn de juiste keuze gemaakt door haar niet naar een KDV te brengen, want daar krijgt ze gewoon niet voldoende aandacht en rust.

Wie heeft er ook met dit dilemma gezeten? Of ben ik gewoon een overbezorgde nieuwbakken moederkloek en komt het allemaal wel goed. Ik hoor graag jullie ervaringen.

Bedankt alvast
Brootje
 
ik ben zelf gastouder en ik vind dat een baby zijn/haar eigen ritme moet kunnen volgen.
Als je een baby uit bed moet gaan halen omdat de andere kinderen naar school moeten, is eigenlijk niet zo'n goede zaak, maar ja haar alleen thuis in bed laten liggen lijkt me ook niet alles.
Ik denk dat je kindje er wel degelijk last van zal krijgen als ze steeds wakker gemaakt moet worden of dat ze later naar bed gebracht wordt omdat ze nog even mee moet naar school voor de andere kinderen.
Je zit in een lastig pakket dat snap ik, ga eens met je gastadres praten, ik weet niet of je tot een goede oplossing kunt komen want zij wil ook het beste voor haar eigen kinderen.
Misschien kun je nog iemand anders vinden die alleen kleine kinderen heeft die nog niet naar school gaan, of misschien kun je een tijdje ouderschapsverlof opnemen.
Ik heb niet echt een klinkklare oplossing voor je en kom waarschijnlijk niet echt positief over.
Ik heb zelf ook een zoontje die erg veel indrukken opdoet en ik merk het aan hem als hetr een drukke dag is geweest.
Ik hoop dat je iets kunt bedenken, succes ermee, groetjes Martine
 
wat me als eerste te binnen schoot na het lezen van bericht en reactie was:
zou je misschien je baby in de ochtend in de wagen kunnen laten slapen (in de bak) zodat als ze naar school moeten je zo weg kan zonder je baby wakker te moeten maken.............?
 
he brootje,

ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
in principe hebben ze wel een eigen ritme maar het slaappatroon zal gewoon iets anders worden. heb je al wel een gesprek met de gastouder gehad en ook deze dingen verteld?
marieke is nu ruim 8 maanden en gaat al vanaf mei naar de gastouder.
ze vindt het daar echt super. natuurlijk is ze echt bek en bekaf als ze thuiskomt,maar een ander voordeel is dat ze iets vroeger   naar bed toegaat en heel goed slaapt.
de schade dat ze   niet bij mij was haal ik de volgende dag wel in.
bij mijn gastouder hebben ze 2 kinderen 1 van 10 en 1 van 1 jaar.ook vangt ze nog een kindje van net 1 op.marieke heeft het echt super daar. natuurlijk was het wennen maar je moet ze de kans geven en duidelijk maken hoe jij het doet. natuurlijk zal het een beetje wennen en aanpassen zijn maar ik weet zeker dat je kindje het daar super zal hebben.
ik vind het ook wel prettig dat zij al meerdere kinderen heeft gehad, het is voor mij een extra vraagbaak als ik ergens mee zit. het contact met je gastouder zal ook even wennen zijn.tenslotte ken jij je kind het beste maar ook zij zal je kind goed leren kennen.zij leert precies wat voor huiltje het is en wat je kind precies wil of nodig heeft.
kortom geef het de tijd als je echt merkt dat je kind helemaal overstuur er vandaan komt niet meteen opgeven. ik kan niets anders zeggen dan dat ik errrrug tevreden ben. (hopelijk klikt het ook tussen jou en de gastouder)
groetjes marjan en marieke 23-02-2006
 
hoi onze 2 kinderen zitten ook bij een gastouder en dat gaat hartstikke goed onze oudste is 4 en gaat naar school de jongste is nu 5 maanden de gastouder heeft verder geen kinderen meer thuis wonen dus hebben ze alle aandacht wij hebben daar bewust voor gekozen zodat ze alle aandacht heeft voor onze kids mischien kan je eens vragebn aan het bureau of ze niet iemand voor je hebben zonder of uitwonende kinderen wij zijn hier zeer tevreden mee groetjes
 
Hoi Brootje,

Ik begrijp je echt volkomen dat je je nu al zorgen maakt als je dadelijk je kindje weg moet brengen. Ik kan die bezorgdheid ook niet voor je wegnemen, dit zal je straks zelf ervaren. Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik werk zelf al ruim 6 jaar op een kinderdagverblijf en toen vond ik het toch nog moeilijk om m'n kleine vent van 13 weken naar het KDV te brengen. De eerste week moeten ze even wennen aan de nieuwe geluiden en de rumoerigheid, maar daarna was  alles echt over. Hij slaapt nu door de grootste herrie heen, dus dat is wel een voordeel.
Mocht de gastouder zich echt niet aan het ritme kunnen houden door de andere kinderen zou ik  echt nog een keer met haar gaan praten  of jullie er samen uit kunnen komen. Misschien dat het gastouderbureau geen andere gastouder heeft die wel vongens jouw schema kan werken en niet gebonden is met  schoolgaande kinderen. Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat het nooit goed is voor een kindje dat het iedere keer wakker gemaakt wordt. De 3 r-en zijn niet voor niks belangrijk, rust, reinheid en regelmaat.

Ik hoop voor je dat je eruit komt  en laat het nog even weten of het gelukt is.
Groetjes
 
Hoi,

Julia van 8 maanden gaat al heel lang naar een gastouder.
IK moet heel eerlijk zeggen dat ik onze gastouder echt fantastisch vind.
We hebben ook afgesproken wat ik graag wil voor julia en hoe zij dat op die dag indeeld dat maakt niet uit.
Onze gastouder moet ook wel eens op school overblijfmoeder zijn en dan gaat julia gewoon mee en dan ligt ze wat later in de middag op bed. Nou en. IK ben blij dat ik niet voor het kdv heb gekozen. Julia krijgt nu alle aandacht en doet alle normale dingen die ik ook met haar doe. Zoals boodschappen ed. Ook de huisdieren vonden we geen probleem zo wordt ze daar ook mee grootgebracht. We hebben ze tenslotte zelf ook..
Natuurlijk is het moeilijk om je kleine weg te brengen de eerste keer maar dat is ook als ze naar het kdv moeten.

liefs trotse moeder van julia
 
Terug
Bovenaan