Gastouderopvang Engelstalig

<p>Wij willen onze baby 2 talig opvoeden, nederlands en engels.</p><p>Thuis nederlands en op de opvang engels. Nu blijkt dat de gastouder verplicht is nederlands te spreken. Heeft iemand hier ervaringen mee?</p><p>Bedankt! </p>

Als je graag wilt dat je baby Engelstalig opgevoed wordt, moet je zelf Engels thuis spreken.
Logisch dat de gastouder Nederlands moet praten. Ik werk op een kinderdagverblijf en wij zijn ook verplicht Nederlands te praten. Kinderen moeten de Nederlandse taal leren. Wil je ze Engels leren, prima. Maar dan is dat jouw taak als ouder, niet de taak van de opvang. Dat is heel normaal ;) 

Je kan toch niet verwachten dat de gastouder tegen jouw kindje Engels praat en tegen een ander kindje Nederlands? Of moet ze dan tegen alle kinderen Engels praten? Hoe zie je dat voor je? 
Ik vind het nogal makkelijk gedacht eerlijk gezegd.. de 'moeilijke' taal op de gastouder afschuiven en zelf lekker makkelijk Nederlands praten thuis. 
Maar de gastouder is idd verplicht Nederlands te praten. Je zou een Engelstalige Nanny in huis kunnen nemen als je persé wilt dat je kindje al zo jong Engels leert.. maar waarom is het zo belangrijk voor jullie?
Mijn oudste dochter is 2.5 jaar en ik ben helemaal niet bewust bezig met Engels aanleren, maar spelenderwijs kent ze toch al wat woordjes Engels. Zo'n 20 woorden denk ik, bv. yes, no, yellow, dad, mom, sleep, etc... Meer is nog helemaal niet nodig op deze leeftijd.

Klinkt voor mij ook niet als tweetalig opvoeden, maar meer als iemand anders jou kind Engels laten leren. Wat CvB zegt, tweetalig opvoeden doe je thuis. Je kan wel zeggen: thuis Engels, op de opvang Nederlands, maar je kunt niet verwachten van andere de niet moeder taal volledig aan je kind te leren. 
Je kunt er wel voor kiezen om 1 van de 2 Engels te spreken en de andere Nederlands, maar dit moet dan wel consequent gedaan worden. 

Bij ons in het dorp is er wel een tweetalige opvang. In denk in de meeste grote steden wel. Daar ken je eens naar zoeken. Maar sluit me aan bij de rest. Een tweede taal leren doe je thuis.

Ik vind het niet zo'n vreemde vraag hoor. Er zijn genoeg mensen in Nederland die makkelijker Engels dan Nederlands spreken, dus wanneer je dat wen toevoeging vindt voor je kind, waarom dan niet. Nergens een regel die zegt dat je dit alleen thuis mag leren. Als niet native speaker lijkt me het sowieso erg lastig je kind grammaticaal goed Engelstalig op te voeden. En nogal zonde als je het hem/ haar niet goed aanleert.

Maar buiten dat is het aan iedereen zelf wat ze hierin willen doen. Maar vind ik het ook wel logisch en goed dat kdv's Nederlands moeten spreken. Hier zijn de richtlijnen de afgelopen jaren zelf extra voor aangescherpt. Maar je hoeft natuurlijk niet de standaard te volgen. Een nanny of oppas die Engelstalig is kun je zelf ook in huis nemen. Echt tweetalig opvoeden is het dan niet maar je kind krijgt wel een Engelse basis mee. Alleen denk ik dat het ook net zo snel weer "weg" is als het niet meer gebruikt wordt. 

Succes ermee! 

Terug
Bovenaan