Gastouderopvang

Hoi allemaal,

Ik ben nu bezig met het regelen van kinderopvang voor april 2009 (ik blijf eerst 6 maanden thuis) en vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met gastouderopvang. Ik lees nu in het nieuws allemaal dingen over wildgroei in de sector en dat er veel onbetrouwbare gastouderbureaus zijn. Daar wil ik me niet onmiddelijk door van de wijs laten brengen, aangezien gastouderopvang al heel lang bestaat en er zeker ook goede bureaus tussen moeten zitten. Op zich lijkt het me een mooie manier van opvang. Ik heb alleen geen idee van de kosten in verhouding met die van KDVs. Ik ben me verder ook bij kinderdagverblijven aan het inschrijven.

Kan iemand mij adviseren?

ik ben ook aant rondneuzen. Mijn moeder is zelf gastouder geweest toen ik tussen de 10 en 15 jaar oud was. Dat was voor mij echt alsof ik er een broertje en zusje bij had (en we waren al met zn vieren) Heel positief dus. Vandaar dat ik mijn kleintje bij voorkeur ook naar een gastouder breng ipv kinderdagverblijf.
Ik zelf ben wel geneigd naar de grotere bureaus te informeren, dan weet je zeker dat alles professioneel geregeld wordt en dat er veel ervaring binnen het gastouderbureau is. In je gemeentegids staan trouwens vaak veel adressen van bureaus die in jouw regio actief zijn.
Wat kosten betreft is het zelfs zo dat met de kinderopvangtoeslag je vaak goedkoper uit bent dan een kdv.
De ggd kan een gastouderbureau inspecteren, let erop dat het bureau dat jij uitkiest ook meedoet aan die inspecties. Ook is het misschien handig om te vragen hoe vaak het gastouderbureau huisbezoek/controle doet bij de gastouders.
Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt.

Bedankt, Petra! Ik heb een gastouderbureau gevonden dat er heel degelijk uitziet; ze bestaan al sinds 1991 en hebben me een uitgebreid informatiepakket gestuurd. Wat ik me nog afvroeg is of gastouders een opleiding kinderopvang gevolgd moeten hebben. Dat weegt nl. ook wel mee in mijn keuze tussen gastouderopvang en KDV.

Terug
Bovenaan