gastoudertoeslag

mijn schoonzus heeft gastoudertoeslag geregeld voor mijn moeder die oppast, nu past mijn moeder ook miv deze week op mijn kleine en ik vernam van mijn schoonzus dat het wel 200 per dag dat ze oppast in de week oplevert per maand
het klinkt allemaal alsof het gewoon super allemaal is maar ik vind het maar eng, klopt dit wel ??? zitten er geen addertjes onder het gras? Mijn moeder krijgt nu met teruwerkende kracht 1200 van mijn schoonzus voor een half jaar oppassen (6 maanden keer 200) vind het een hoop geld??
wat zijn jullie ervaringen hiermee als oma oppast? hebben jullie ook allemaal dit aangevraagd via de belasting??
gr Suus
 
Hoi Suus,

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik zou het eens op het internet opzoeken. Als het inderdaad om zo'n bedrag gaat is het wel de moeite waard. Ik dacht ooit begrepen te hebben dat opa of oma zich ook moet inschrijven bij een gastouderbureau. En het ligt aan jullie inkomen.

Groetjes,
Marianne
 

doen!

opa of oma inschrijven bij een Gastouderbureau en via je belastingen krijg je een smak geld terug. je betaalt wel iets aan administratiekosten bij het GOB en je moet met opa en oma even goed afspreken hoeveel geld ze zelf willen hebben en hoeveel jij wil hebben. het is een U - bocht die niet was voorzien maar wel geheel legaal is.
het Kinderopvangbureau waar onze jongen verblijft, heeft hiervoor al wat op papier gezet. je kunt eens kijken naar 'oma van kids' op internet of gewoon eens bellen naar een GOB bij jou in de buurt.

 
Zeker weten doen!!!

Ik heb dit ook geregeld voor mijn schoonouders. Ze staan ingeschreven bij ViaViela (www.viaviela.nl). Ik betaal voor 2 kinderen € 100,- per maand aan het GOB. Daarbij ontvang ik geld van de belastingdienst en de eigen bijdrage die ik moet betalen, ontvang ik contant van mijn schoonouders retour. Zij verdienen er een zakcentje bij en mij kost het niets.

Let er wel goed op dat opa of oma geen uitkering ontvangt. Maar op boven genoemde site kun je zelf een berekening maken.

Groetjes,

Vicky
 
Hi,

Gastouderbureaus schieten als paddestoelen uit de grond!
Maar als je moeder oppast en geen uitkering krijgt, dan zou ik voor haar zeker zo'n oppassubsidie aanvragen. Die is in het leven geroepen door de regering om moeders te stimuleren te gaan werken.

Vraag gewoon een gesprek aan met een gastouderbureau. Ze kunnen je zeker helpen. Ik weet niet of je moeder bij jou of bij haar zelf thuis gaat oppassen, maar zij moet zich dan wel inschrijven bij het gastouderbureau en haar huis moet aan een aantal eisen voldoen (kindvriendelijk zijn). Die eisen vallen best mee.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)
 
Ik snap niks van van dat hele gebeuren. Wij hadden het ook bij een gastouderbureau geinformeerd, omdat oma 1 dag in de week gaat oppassen. Toen zei dat gastouderbureau dus dat het voor ons niet  rendabel zou zijn, omdat in onze situatie alleen het bureau eraan zou verdienen en wij en oma dus ook niet. Ik dacht ook dat het altijd wel voordelig zou zijn, maar dat is dus niet zo. Nu heeft dit gastouderbureau het eerlijk gezegd, maar zo niet, dan hadden wij alle moeite moeten doen (formulieren invullen, uren bijhouden etc) en er zelf niks wijzer van geworden. Wel ff in de gaten houden dus! We zijn nu aan het kijken of het bij een ander bureau wel kan (bureaukosten zijn dan ws lager).
 
Hoi suus, probeer het is via Via Viela. Mijn ervaringen zijn erg positief. Als je je aanmeld via het internet komt er een consulente bij je langs om te kijken of het wel rendabel voor je is. Het kan namelijk ook zo zijn dat het alleen maar nadelig is. Zij rekenen alles voor je voor, stellen de contracten op, en komen jaarlijks langs om alles te regelen en nog na te kijken ivm de belasting. Bij mij was het zo dat eind dit jaar de oppasregeling via mijn vader gaat lopen omdat die dan 65 wordt en het voordeliger is dan dat mijn moeder oppast. Hiervoor komt er dan weer   een consulente langs. Enkel de urenadministratie die je zelf bij tehouden via hun site onder je iegen inloggegevens. Je krijgt dan de facturen voor jezelf, gastouder en eventuele jaaropgaves. Je wordt namelijk wel "werkgever".
 
Terug
Bovenaan