gauw genoeg gegeten

Mijn dochtertje van 3,5 geeft vrij snel aan dat ze genoeg heeft gegeten. Ze eet zelfstandig met ons mee. Hier heb ik me flink door in de luren laten leggen. Heeft iemand misschien nog andere idee-en dan dat ik haar maar voer tot ik denk dat ze genoeg heeft, geeft uiteraard groot protest. Ze is een lichtgewichtje en moet dus wel wat aankomen.

Henriëtte
 
Hoi,

Ja ik vind dat ook altijd lastig het is wel zo dat kinderen zich nooit zullen over eten in tegenstelling tot ons volwassenen.
Dus als ze aangeeft dat ze genoeg heeft ja dan moet je dat misschien maar voor waarheid aannemen.
Je kunt de maaltijden en de extraatjes misschien wat spreiden over de dag zodat ze toch voldoende binnen krijgt.
Als toetje misschien die slagroomvla van campina en vlak voordat ze gaat slapen en snee p-koek of een appel banaan.
En zo tussendoor ook. Wat ik ook heel vaak tussen de middag doe bij de boterham is een appel, banaan of manderijn enz gezond en toch extra.
Je kunt het er niet in proppen dus ik zou het zo proberen te doen. Veel sucses ermee

Gr Louise mama van Floortje
 
hi

misschien eet ze wel voldoende...
maar denken wij vaak dat het te weinig is.

ik heb een dochter 2,5 jaar en die is lang en dun.

ze eet in de ochtend 7u een halve boterham
om 9u eet ze een fruitje(bv appel of 3 mandarijnen)
in de middag 12u eet ze 1 boterham
om 15u een koekje    en/of  weer wat fruit.
om 17u     1 aardappel zo groot als een ei. en twee eetlepels  groenten, 50 gram vlees.
een klein kwarktoetje na(een danoontje)
en dat is het.
ik heb met een kinderdietiste overlegt en dit is voldoende voor haar gewicht.

mijn dochter eet al vanaf 1 jaar zelfstandig.ze is meestal binnen een half uur klaar.
je kan altijd een dietiste vragen over de hoe veelheid voeding..
succes
 
Eigenlijk geven kinderen altijd het juiste aan als ze zeggen genoeg te hebben en overvoer je ze als je ze zelf gaat geven.

Ik heb vroeger ook heel slecht gegeten, ook geen warm eten etc. Toen heeft op advies mijn moeder bijgehouden wat ik exact over de dag eet. Dat bleek na berekeningen van het CB, dat ik exact binnenkreeg wat ik nodig had.

Als je twijfelt zou ik het eens met het CB overleggen, misschien kunnen ze je helpen.

Miriam
 
Hoi,

Ik zou haar zeker niet blijven geven als ze aangeeft dat ze genoeg heeft, kinderen weten zelf heel goed hoeveel ze willen eten, als jij haar elke keer meer geeft ga je eigenlijk elke keer over haar grens heen.
Dit kan later overgewicht in de hand werken, doordat het lichaam geen vol seintje meer geeft!
Kijk liever naar wat je haar geeft en niet teveel naar hoeveel ze eet, zoalng ze gezond is en blij hoeft dat ook niet!

Gr MJ
 
hey
het eerste jaar eten ze om te groeien en hebben ze het hard nodig,maar rond deze leeftijd is het normaal dat ze snel vol zitten,tip;geen drama van maken want dan word het alleen maar erger(uit ervaring)als ze overdag gewoon goed eten is er nix aan de hand.Het kan ook zijn dat ze dingen eerst wel lustte en nu ineens niet meer,komt omdat ze smaakontwikkelingen veranderen,bv dochter lustte nooit pannekoeken en nu ineens wel,en met nog een paar dingen zo.en als ze goed eet heel complimenteus zijn.gr wendy
 
Waar je kinderen mooi mee kunt verleiden zijn sausjes. Oke het klinkt niet gezond, maar let op:

Jij kookt vanavond wortelen (of andere groente die je in huis hebt) en die pureer je helemaal tot een mooi sausje. Die doe je in 1 persoonsbakjes (ijsklontjesbakje) en zet je in de koelkast of diepvriezer.
Je kookt gewoon je normale eten en warm ondertussen ook een beetje saus op. Je schept op wat zij normaal eet en doet hierbij de "speciale kindersaus". Zij eet lekker haar bordje leeg, want sausjes zijn lekker en jij hebt je vopedingswaarde toch aan je kindje kunnen geven, omdat het veel geconcentreerder is. Ze hebben met 1 hap al net zoveel groente op als normaal in 3 lepels.
Nou, slim of niet?!

Het kost inderdaad wel wat extra tijd, maar als je dit 1x in de week doet en je legt het in de diepvriezer heb je voor de hele week genoeg.

En zo: jij blij, kind blij!!
 
Onze dochter (in mei wordt ze 3)  heeft echt fases met eten... soms heeft ze ineens een week helemaal geen honger, dan weer eet ze dr vingers erbij op... En blijven zitten is ook vrij lastig.

Bij ons helpt t wel dat ze aan haar eigen tafeltje mag zitten (dan is ze helemaal trots) en bord leeg eten betekent een grotemensentoetje (gele en bruine vla)... Of nu zit ze in de ijsjesfase (de vriezer gaat al open als de laatste hap nog  goed en wel moet worden doorgeslikt).

Sausjes zou bij haar niet werken, die lust ze allemaal niet! Nee, geen appelmoes, helemaal niets.

Wat wel een geluk is, is dat ze dr brood goed eet en gek is op fruit. Ook rauwe groente eet ze liever dan gekookte... zelfs diepvries spinazie en doperwtjes... eet ze liever als t nog bevroren is dan gekookt... dus ze krijgt wel eens een beetje "spinazie-ijs" of ijsdoperwtjes... en rauwe wortels of paprika, die vliegen erin!

Bij haar is t in iedergeval zo dat hoe meer je op haar let en commentaar levert, hoe meer zij protesteert... dus ik zou zeggen "probeer t leuk in te pakken en maak er niet zo'n punt van"...
 
Terug
Bovenaan