GBS bacterie

Middag,

Ik moest vanmiddag weer voor controle, gelukkig was alles goed en er werd ook getest op de GBS-bacterie. Zelf merk je helemaal niks van deze bacterie, maar tijdens de bevalling kan je kindje de bacterie binnen krijgen (besmetten) en dan kunnen de baby's heel erg ziek worden en in sommige gevallen zelfs overlijden! Het is een onschuldige bacterie voor volwassenen (die iedereen bij zich draagt) die in de dikke darm bevind en soms kan deze zich ook nestelen in de vagina en blaas. Omdat maar (!) 1 op de 5 vrouwen die heeft, wordt er niet standaard getest, vooral niet door de VK.
Mocht je deze bacterie bij je dragen, dan krijg je tijdens je weeën en bevalling antibiotica toegediend, en dan is alles helemaal prima voor de baby/.

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ben even gaan googlen. Dus als jullie VK of Gyn er niet over begint, zou ik er gewoon om vragen, is wel even een inwendig testje (5 seconden ofzo) en dan hoor je over een week de uitslag.
 
Sorry breek weer even in hoor. Ik ben ook draagster en het is inderdaad belachelijk dat het niet standaard getest wordt. Maar een AB-infuus is lang niet altijd nodig hoor. Ook niet als je draagster bent. Ze horen het met de 35 weken te testen en als de bacterie dan in rust is, mag je zelfs thuis bevallen. Het is vooral gevaarlijk voor te vroeg geboren baby's. Maar vraag in ieder geval gerust om zo'n uitstrijkje. Kwaad kan het niet en beter wel een AB-infuus dan een doodziek kindje.
 
Ik ga het zeker vragen volgende week bij de gyn.
Zeker omdat ik veel last heb van mijn darmen en ook bang ben dat ik een blaasontsteking heb.

Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan