geboorteplan

Wie van jullie maakt er ook een geboorteplan? Eerst stond ik er wat sceptisch tegenover, maar hoemeer ik erover lees, hoemeer het me wel wat lijkt.
(Mijn 1e bevalling was 1 groot drama en alles liep zoals ik het juist niet wilde.)

Nu heb ik al het 1 en ander op papier gezet. Over 2 weken ga ik deze bespreken met de VK.
Hebben jullie nog opties om eventueel toe te voegen?

Geboorteplan

Naam: Nicole ...
Geboortedatum: 5 april 1984
Zwanger van: 2e kind
Uitgerekend op: 13 maart 2010
Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk Beuningen

We zouden graag zoveel mogelijk onderstaand plan volgen. Echter de veiligheid van moeder en kind vinden wij belangrijk. Als er dus een medische indicatie is om dit plan niet (helemaal) te volgen, gaan wij hiermee akkoord. We vinden het wel belangrijk om bij de beslissingen betrokken te worden, in de vorm van overleg. Waar wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen, willen we deze ook nemen.

Omgeving en begeleiding:
• Ik wil in principe in het ziekenhuis bevallen.
• Indien mogelijk gedempt licht tijdens de bevalling, dus geen geopende gordijnen wanneer het overdag is.
• Naast mijn man en de verloskundige wil ik ook graag mijn ouders bij mijn bevalling hebben.

Bevalling:
• Tijdens de bevalling wil ik zelf weten hoe ik de weeën opvang.
• Om de pijn op te vangen lijkt het me prettig om een warme douche te nemen.
• Ik wil graag gebruik maken van pijnbestrijding .
• Ik hoop dat ik niet ingeknipt hoef te worden; ik zou graag begeleiding willen wanneer ik moet persen en wanneer zuchten, om mijn perineum op die manier op te laten rekken.
• Ik vind het prettig om in de gaten gehouden te worden en te weten hoe het ervoor staat.
• Als het mogelijk is zou ik wel met een spiegel mee willen kijken.
• We geven er de voorkeur aan om de navelstreng uit te laten kloppen, voor het afnavelen.
• Mijn man knipt de navelstreng door.
• Placenta mag weggegooid worden.

Baby:
• Na de geboorte wil ik mijn baby direct op mijn buik.
• Het zou fijn zijn als ‘t onderzoeken van de baby op mijn buik kan plaatsvinden of in ieder geval in mijn nabijheid.
• Mocht het nodig zijn de baby mee te nemen naar een andere afdeling, dan wil ik of mijn man daar zo snel mogelijk bij zijn.
• Ik wil graag dat mijn man en/of moeder de baby aankleed.
• Ik wil graag flesvoeding gaan geven.
• Bij een eventuele overnachting in het ziekenhuis wil ik mijn baby graag bij mij op de kamer houden.

namen, datum, handtekeningen

Hoi nicole,

Wat goed dat je een geboorteplan hebt opgesteld.
Ik had er indd ook al steeds meer van gehoord. Ik denk dat het voor sommige vrouwen een enorme uitkomst kan zijn.
Zelf ga ik geen geboorteplan maken. Ik ben nog al een control freak en mag graag zelf de touwtjes in handen hebben. Maar bij me eerste bevalling heb ik gewoon gemerkt dat ik de dingen over me heen moet laten komen en sommige dingen los moet laten. Als ik een geboorteplan zou maken, dan zou ik me daar te veel aan vast houden, terwijl dat in sommige situaties misschien niet kan. Wel heb ik al weer met mijn man overlegt over bepaalde dingen die ik wel of niet wil, dus mijn man weet dit dan ook. Mocht ik niet in staat zijn, zelf wat te zeggen of kunnen beslissen.Dan kan mijn man tenminste aangeven wat we willen. Bij yordi heb ik echt een voorspoedige bevalling gehad en de meeste dingen weten mijn vk's al, omdat we dit bij het intakegesprek al hebben besproken.

Liefs marielle

Hi, ik maak ook geen geboorteplan, meer omdat ik al twee kinderen heb, en die bevallingen zijn vrij makkelijk gegaan. Maar vind het heel goed dat je wat op papier zet, al is het alleen al voor je eigen zekerheid.

Wat je wel even moet bespreken is het soort pijnbestrijding wat je zou willen. Want bij bepaalde pijnbestrijding mag je niet meer van bed af, en kan je dus niet zelf bepalen hoe je je weeen opvangt. En bijv. ook niet meer onder de douche. Dat is in ieder geval zo met een ruggenprik.

Voor de rest lijkt het mij al een heel duidelijk plan hoor.

Ow jeetje, een heel plan inderdaad.
Ik zou niet wten wat mijn wensen zijn, ik ben namelijk nog nooit bevallen. Dus kan vanalles gaan bedenken, maar of ik daar op het moment supreme nog steeds zo over denk?!
En ik heb denk ik ook wel hetzelfde als Marielle heeft. Ben bang dat ik me veelste veel aan dat plan wil vasthouden, terwijl de situatie wellicht heel anders is.
Ik laat het maar over me heen komen. Maar zal je plan nog eens aandachtig doorlezen!

Heb een voorbeeldje gevraagd aan de vk. Daar staan wat vragen op die we beantwoorden kunnen, zoals bijv of je het kindje gelijk op je buik wilt en wat je met het doorknippen van de navelstreng wilt en zo...
Wil wel een paar dingen opschrijven. Wil dus absoluut niet met een spiegel meekijken, (en anders vraag ik het wel) en zeker geen foto's van mijn onderkantje, als het hoofje staat of zo.....
Marianne

Mooi dat plan nicole...
Ik heb een paar wensen:

* de placenta bekijken/ hebben (heb ik op school gehad vroeger) de vorige keer zag ik m 1 sec. en wassie weg!
* de baby ook nakijken in mijn buurt (vorige x andere kant van t ziekenhuis bekant, wel zelfde kamer hihi)
* de kans krijgen om een foto te maken als mijn man de navelstreng doorknipt ( heb ik niet van yarah da mens was zo haastig!)
* en ik wil weten hoe de kleine in mn baarmoeder lag en er een foto van!!

Ik denk dat ik dit gewoon door geef op een briefje aan mijn verlosk. of moet je voor die paar dingen ook een heel plan voor maken??

Terug
Bovenaan