Wie van jullie maakt er ook een geboorteplan? Eerst stond ik er wat sceptisch tegenover, maar hoemeer ik erover lees, hoemeer het me wel wat lijkt.
(Mijn 1e bevalling was 1 groot drama en alles liep zoals ik het juist niet wilde.)
Nu heb ik al het 1 en ander op papier gezet. Over 2 weken ga ik deze bespreken met de VK.
Hebben jullie nog opties om eventueel toe te voegen?
Geboorteplan
Naam: Nicole ...
Geboortedatum: 5 april 1984
Zwanger van: 2e kind
Uitgerekend op: 13 maart 2010
Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk Beuningen
We zouden graag zoveel mogelijk onderstaand plan volgen. Echter de veiligheid van moeder en kind vinden wij belangrijk. Als er dus een medische indicatie is om dit plan niet (helemaal) te volgen, gaan wij hiermee akkoord. We vinden het wel belangrijk om bij de beslissingen betrokken te worden, in de vorm van overleg. Waar wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen, willen we deze ook nemen.
Omgeving en begeleiding:
• Ik wil in principe in het ziekenhuis bevallen.
• Indien mogelijk gedempt licht tijdens de bevalling, dus geen geopende gordijnen wanneer het overdag is.
• Naast mijn man en de verloskundige wil ik ook graag mijn ouders bij mijn bevalling hebben.
Bevalling:
• Tijdens de bevalling wil ik zelf weten hoe ik de weeën opvang.
• Om de pijn op te vangen lijkt het me prettig om een warme douche te nemen.
• Ik wil graag gebruik maken van pijnbestrijding .
• Ik hoop dat ik niet ingeknipt hoef te worden; ik zou graag begeleiding willen wanneer ik moet persen en wanneer zuchten, om mijn perineum op die manier op te laten rekken.
• Ik vind het prettig om in de gaten gehouden te worden en te weten hoe het ervoor staat.
• Als het mogelijk is zou ik wel met een spiegel mee willen kijken.
• We geven er de voorkeur aan om de navelstreng uit te laten kloppen, voor het afnavelen.
• Mijn man knipt de navelstreng door.
• Placenta mag weggegooid worden.
Baby:
• Na de geboorte wil ik mijn baby direct op mijn buik.
• Het zou fijn zijn als ‘t onderzoeken van de baby op mijn buik kan plaatsvinden of in ieder geval in mijn nabijheid.
• Mocht het nodig zijn de baby mee te nemen naar een andere afdeling, dan wil ik of mijn man daar zo snel mogelijk bij zijn.
• Ik wil graag dat mijn man en/of moeder de baby aankleed.
• Ik wil graag flesvoeding gaan geven.
• Bij een eventuele overnachting in het ziekenhuis wil ik mijn baby graag bij mij op de kamer houden.
namen, datum, handtekeningen
(Mijn 1e bevalling was 1 groot drama en alles liep zoals ik het juist niet wilde.)
Nu heb ik al het 1 en ander op papier gezet. Over 2 weken ga ik deze bespreken met de VK.
Hebben jullie nog opties om eventueel toe te voegen?
Geboorteplan
Naam: Nicole ...
Geboortedatum: 5 april 1984
Zwanger van: 2e kind
Uitgerekend op: 13 maart 2010
Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk Beuningen
We zouden graag zoveel mogelijk onderstaand plan volgen. Echter de veiligheid van moeder en kind vinden wij belangrijk. Als er dus een medische indicatie is om dit plan niet (helemaal) te volgen, gaan wij hiermee akkoord. We vinden het wel belangrijk om bij de beslissingen betrokken te worden, in de vorm van overleg. Waar wij de verantwoordelijkheid kunnen nemen, willen we deze ook nemen.
Omgeving en begeleiding:
• Ik wil in principe in het ziekenhuis bevallen.
• Indien mogelijk gedempt licht tijdens de bevalling, dus geen geopende gordijnen wanneer het overdag is.
• Naast mijn man en de verloskundige wil ik ook graag mijn ouders bij mijn bevalling hebben.
Bevalling:
• Tijdens de bevalling wil ik zelf weten hoe ik de weeën opvang.
• Om de pijn op te vangen lijkt het me prettig om een warme douche te nemen.
• Ik wil graag gebruik maken van pijnbestrijding .
• Ik hoop dat ik niet ingeknipt hoef te worden; ik zou graag begeleiding willen wanneer ik moet persen en wanneer zuchten, om mijn perineum op die manier op te laten rekken.
• Ik vind het prettig om in de gaten gehouden te worden en te weten hoe het ervoor staat.
• Als het mogelijk is zou ik wel met een spiegel mee willen kijken.
• We geven er de voorkeur aan om de navelstreng uit te laten kloppen, voor het afnavelen.
• Mijn man knipt de navelstreng door.
• Placenta mag weggegooid worden.
Baby:
• Na de geboorte wil ik mijn baby direct op mijn buik.
• Het zou fijn zijn als ‘t onderzoeken van de baby op mijn buik kan plaatsvinden of in ieder geval in mijn nabijheid.
• Mocht het nodig zijn de baby mee te nemen naar een andere afdeling, dan wil ik of mijn man daar zo snel mogelijk bij zijn.
• Ik wil graag dat mijn man en/of moeder de baby aankleed.
• Ik wil graag flesvoeding gaan geven.
• Bij een eventuele overnachting in het ziekenhuis wil ik mijn baby graag bij mij op de kamer houden.
namen, datum, handtekeningen