Geboorteplan

Hoi allemaal,

Ik vind het belangrijk om bepaalde dingen voor tijdens en na de bevalling van tevoren te bespreken en/of vast te leggen. Ook voor mijn vriend is het denk ik handig om een lijst te maken voor wat hij evt. tijdens en na de bevalling kan/moet doen.

Heeft een van jullie ervaring met het schrijven van een geboorteplan en welke punten laten jullie daarin terug komen?

Liefs, Liselotte

Hai Liselotte,
Waar denk je aan dan? Hoe hij je kan ondersteunen tijdens de bevalling? (wel of geen nat waslapje op je voorhoofd bijvoorbeeld) of wat hij in de huishouding kan doen na de bevalling??? Mijn ervaring is dat niets gaat zoals je het van tevoren had bedacht tijdens de bevalling, en na die tijd zie je het vanzelf wel... (terwijl ik echt een controlfreak ben hoor, en het liefst alles tot in de puntjes altijd regel.) Papa moet natuurlijk de dag na de bevalling niet vergeten jullie kindje aan te geven, en de geboortekaartjes te bestellen!!!! Als jij zorgt dat het lijstje met telefoonnummers van verloskundige, ziekenhuis en kraamhulp klaarliggen, het tasje voor het (eventuele) ziekenhuis klaar staat en er zit
genoeg benzine in de auto ben je al een heel eind...
oooh ja, fototoestel niet vergeten.
En vooral: Samen genieten, ookal doet het even pijn, van het mooie en bijzondere wat je samen aan het doen bent!!
Succes ermee.
Liefs, Kim

had het nog even gegoogled..... wist helemaal ook niet dat zo'n ding bestond joh!!! Grappig hoor.
De meeste dingen spreken volgens mij voor zich toch? Over het algemeen worden dingen als pijnbestrijding goed met je overlegd, maar als jij helemaal nergens meer toe in staat bent door uitputting ofzo dan is het inderdaad prettig dat je vriend/man dat overneemt voor je. Maar als er echt paniek is tijdens een bevalling omdat er complicaties zijn kijkt volgens mij niemand meer naar zo'n plan en gaat het jullie om een ding: Baby er zo snel en gezond mogelijk uit!!!

Hoi,

Ik heb het eens aan mijn VK gevraagd of dat zinvol was. Ze gaf aan dat ze een heleboel zaken al automatisch doen (kindje na de geboorte direct op je blote buik, etc.) en dat je ter plekke een heleboel zelf kunt aangeven, dus dat een geboorteplan vooral handig is als je echt aparte/extreme wensen hebt.

Ik ga t.z.t. wel voor mijn man een soort lijstje maken met de info die Kim geeft inderdaad en heb ook 'instrueren' voor de 'wat als' situaties. Stel dat ik uiteindelijk een keizersnede moet ondergaan en onder narcose ga, dan wil ik dat hij bij de baby blijft tot ik bij ben en dat er zo snel mogelijk foto's van de baby gemaakt worden etc. Maar goed, ik ga ervan uit dat ze best wel heel goed met dit soort dingen omgaan in het ziekenhuis.

Maar als het je zelf geruststelt: doen! Er staan voorbeelden op internet, maar het gaat er vooral om dat jij erin zet wat je erin wilt zetten.

Dus ik doe het in een kleine variant, alleen voor mijn man. Zodat hij weet wat ik wil als ik niet meer echt aanspreekbaar ben.

He Liselotte, we hadden het er al over gehad, maar reageer toch maar even. Maar meer omdat er toch een aantal dingen zijn die wel belangrijk zijn, en niet zozeer als je aparte wensen hebt. Het beste is om het samen met je man te maken, hij heeft ook dingen die hij belangrijk vindt. in een geboorteplan geef je instructies aan de vk, gyn, en verplegend personeel. Zoals ik me heb laten vertellen door een doula, dit stoppen ze in je dossier, en in het ziekenhuis zijn ze gewend om dit even door te nemen. Zorg voor een aantal krachtige korte zinnen.

Als je van te voren met je partner bespreekt wat je belangrijk vind, waar je angsten voor hebt. Dan kom je daar achter en dat soort dingen zijn juist belangrijk op je geboorteplan.
Even een voorbeeld als jij eigenlijk geen pijnbestrijding wilt, en het wordt je voor je neus aangereikt. Want stel de verpleegster, vk, gyn vraagt of je pijnbestrijding wil, juist op het moment dat je het even (absoluut) niet meer ziet zitten, dan ga je voor de bijl. Terwijl je het eigenlijk niet wou!
Maar als je nu heel duidelijk in je geboorteplan zet, biedt me het NIET aan, als ik het wil vraag ik er zelf wel om, dan zullen de mensen die je helpen je kindje op de wereld te zetten, daar rekening mee houden. En je dat dus niet vragen.

En de tip, waar we het over hadden, ik vind het zelf onzin, maar het schijnt belangrijk te zijn.

Boven aan je geboorteplan:

Dit is ons eerste (2de) kindje en we zijn zo dolgelukkig en blij en kunnen niet wachten om die kleine in onze armen te sluiten.
of
We zijn eindelijk zwanger geworden na 7 jaar, dit is het mooiste wat ons ooit is overkomen.

Naar mijn idee is dat zo bij elk kindje, maar voor een gyn is het werk, en die kan dat even uit het oog verliezen, of kindjes aan de lopende band halen, of een slechte dag hebben, of 20 knappende vrouwen in de verloskamers hebben, en er kan dus te weinig personeel zijn. Het schijnt nodig te zijn,(niet altijd natuurlijk) om juist even een gyn, vk, verpleger te laten glimlachen, en even laten merken hoe belangrijk de geboorte van jullie kindje is.

Het is idd zo dat je gewoon niet weet hoe de bevalling gaat en wat je kan verwachten.
Het gaat mij er eigenlijk meer om welke dingen daarna geregeld moeten worden.. Eigenlijk grotendeels de puntjes die bovenstaand zijn opgenoemd. Dus daar ga ik een lijstje maken met telefoonnummers. Dus geboorteplan is een wat te groot wordt, eerder idd een checklist.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Terug
Bovenaan