Geboorteplan

Hoi,

Heeft er hier iemand ervaring met een geboorteplan? Of al 1 gemaakt?

Tijdens de zwangerschapsyoga kreeg ik dit te horen en vroeg me af hoe handig het kan zijn om dit op te stellen?

Gr,
Mandy

Kweenie, geen ervaring mee. Maar mij lijkt dat hoe meer je plant, hoe meer het kan tegenvallen als het niet zo loopt. Garantie voor teleurstellingen denk ik. De natuur laat zich moeilijk voorspellen/sturen.

hallo even inbreken vanuit de decembermamma's Er zijn voorbeelden te vinden op internet, en het plan is geen plan in de zin van hoe je precies wilt dat de bevalling verloopt maar meer hoe je omgeving je kan ondersteunen. Door je wensen vooraf op papier te zetten kunnen evt hulpverleners lezen wat jij belangrijk vindt tijdens en na de bevalling.
Voorbeelden zijn wie je aanwezigwilt hebben, wie de navelstreng doorknipt, huid op huid contact ook na bijvoorbeeld een keizersnede etc.

succes

Ik ben een februari-mama en heb er al twee bevallingen op zitten. Een beval-plan kan je helpen je eigen wensen in kaart te brengen. Je weet natuurlijk nooit hoe je bevalling zal gaan en of je thuis of in het ziekenhuis zal bevallen en of het snel of langzaam zal gaan. Je moet natuurlijk wel reëel blijven en er vooral haalbare dingen inzetten.
Schrijf er in hoe je tegenover pijnbestrijding staat, wat je van je partner verwacht en wat vooral niet ;) Of je borstvoeding wilt geven. Heb je bijvoorbeeld speciale wensen wat betreft navelstreng doorknippen?
Ik had een nare 1e bevalling omdat ik heel slecht begeleid werd. Ik heb daarom op papier gezet wat ik verwachtte van de verloskundige en dat ik tijdens het opvangen van de weeën geen discussie wil voeren over pijnbestrijding. Dat heeft me gerust gesteld en er werd wel degelijk naar geluisterd. Mijn 2e bevalling verliep daarom veel beter en vlotter.
Houd er wel rekening mee dat niet alles kan gaan zoals je dat zou willen. Het blijft een moeilijk voorspelbaar proces.
Als je nu een bevalplan maakt, kan je dat meenemen naar je VK en dit met haar bespreken. Zo kunnen jullie samen kijken of je wensen haalbaar zijn en waarom wel/niet.
succes!

Het kan handig zijn, op het moment dat ik hem nodig had had ik er zelf niets aan, maar van zulke dingen ga je natuurlijk nooit vanuit. Ik had samen met mijn vriend wat dingen opgeschreven hoe we het graag zouden willen. Helaas mag je bij een (vroegtijdige) ziekenhuis bevalling alleen maar op een bed liggen en accepteren wat zij zeggen dat je moet doen :-(

Veel succes ermee :)
Liefs

Terug
Bovenaan