Hallo,
Ik heb geen ervaring met de TENS tijdens de bevalling, maar wel als pijnbestrijding op zich. En die ervaring is alleen maar postitief.
Ik heb Endometriose, wat betekend dat er ook baarmoederslijmvlies buiten mijn baarmoeder komt. Dit gaat dan ook bloeden tijdens menstruaties en dat is flink pijnlijk.
IVM ernstige pijnklachten ben ik in 2006 geopereerd aan een cyste ter grootte van een kinderhoofdje en in 2007 zijn alle verklevingen van de endometriose weggehaald.
In de tussenliggende periode was er eigenlijk geen pijnstilling die werkte. Ik had zelfs zware morfinepillen gekregen en ook die werkten niet.
Omdat mijn moeder ook al positieve ervaringen met de TENS had heb ik em gewoon maar eens geprobeerd. En hij werkt echt! Na een week kon ik weer normaal lopen, werken en mijn huishouden doen. Terwijl ik ervoor als een ziek vogeltje op de bank zat, mijn tijd uit te zitten zeg maar.
Na de operatie in mei 2007 heb ik hem ook gebruikt. In het ziekenhuis had ik er veel bekijks door maar ook profijt uiteraard. Ik kon sneller van de morfine af en deze hoefde ook niet zo hoog als mocht.
Mijn moeder heeft versleten ruggenwervels. Hier is eigenlijk niks aan te doen behalve leven met de pijn en ongemakken. Maar ja dan ben je dus invalide terwijl er niks aan je te zien is. Via de pijnpoli hebben ze zenuwblokkades geprobeerd, maar dat haalde niks uit. Laatste redmiddel: de TENS. Probeer het maar, het kan geen kwaad maar ik denk niet dat het werkt, werd er gezegd.
Nou, zij had ook dat ze na een week weer kon lopen, werken en dr huishouden doen. Ze kwam voor et eerst weer uit huis na een jaar thuis niks te kunnen!
Dus je ziet het, hier alleen positieve ervaringen. Het grote voordeel is dat je em aan kan zetten zonder iets in je lichaam te krijgen wat bij je kindje komt. Daarnaast: baat het niet dan schaadt het niet! Ik neem uiteraard de TENS mee de verloskamer in. En als je meer ervaringsdeskundige verhalen wilt, kan je eens kijken op www.geboortetens.nl, www.babybeats.nl en vast nog meer sites.