gebrek aan ritme?

Hallo dames,

Vraagje...
Christian is nu 3 weken oud en ze zeggen dat de kleintjes vanzelf in een ritme terecht komen, wat betreft voedingen etc. Ik weet ook dat er 2 manieren zijn: voeden wanneer hij zich meldt, of een regelmatig schema aanhouden (waarbij hij dan wakker moet worden gemaakt). Ik had in het begin meteen zoiets, ja, vaste tijden, dat is voor mij veel makkelijker, maar ik merk dat we gaanderweg hem voeden wanneer hij er om vraagt... Als hij wakker is, komt hij na 2-3 uur weer, maar als hij slaapt zit er rustig 4-5 uur tussen. Hij komt hiermee netjes uit op 6 voedingen per 24 uur. Als ik hem strak volgens de klok te drinken zou geven, worden het eerder 7-8 voedingen, ik ben dan bang dat ik hem meer geef dan hij nodig heeft (met bijbehorend spugen en mondjes teruggeven....). Wat zijn jullie ervaringen?

Nu heeft hijzelf nog volstrekt geen ritme, sommige dagen slaapt hij redelijk veel, andere dagen is hij uren wakker. Die wakkere uurtjes varieren ook iedere dag. Soms zijn die in de ochtend (is vanochtend van 4:30 tot 11:30 klaarwakker geweest...), soms in de middag, soms in avond. Ik kan er geen regelmaat in ontdekken... Behalve dat hij van 23:00 tot 4:00 uur in ieder geval altijd slaapt. Als hij overdag  veel wakker is geweest, slaapt-ie soms door tot 6:00.  Hoort dat bij zijn leeftijd? Herkennen jullie dit? Of werk ik dit in de hand met de manier waarop hij zijn voedingen krijgt?? Krijgt hij te weinig regelmaat van mij??

En proberen jullie de kleine wel eens bewust wakker te houden overdag? Ik ben erover aan het denken omdat hij dan in de nacht langer slaapt, maar ik weet niet precies hoe en of het wel goed is voor hem...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17-02-2007)

hoi karin
ik denk dat je die hele kleintjes nog niet kan sturen.die van ons in ieder geval niet.met boas is ong hetzelfde als christian,alleen zie ik er wel een soort ritme in.hij krijgt de fles op verzoek,hier zit 3 a 4 uur tussen,snachts ongeveer 4,5.wij komen uit op 7 flessen.hij krijgt ook meer als volgens de beruchte schema's mag,anders heeft hij constant honger.verder slaapt hij 2 a 3 dagen de hele dag om vervolgens een dagje smiddags of savonds uren wakker te zijn.ik denk dat je ritme niet in tijdstippen moet zoeken maar in een bepaald patroon.en ja,dat hoort bij deze leeftijd.overdag je kindje wakker houden in de hoop dat hij snachts langer slaapt werkt averechts.een kindje wat overdag goed rust slaapt snachts beter.als je hem overdag prikkels geeft terwijl hij liever wil slapen is hij savonds overprikkeld en slaapt alleen maar slechter.
volg je kindje,dat bespaard je een hoop gestress.
groetjes kari

Hoi,
klinkt prima hoor, zoals je het omschrijft. Je kindje geeft zelf wel aan wat het nodig heeft. Als hij zelf op 6 voedingen uitkomt dan is dat  heel mooi. En het is echt niet erg dat er dan 3 uur en dan 5 uur tussen zit.   Dat heeft Quinn ook. Altijd al gehad en nu nog steeds. Qua slapen doet jullie kindje het ook al netjes hoor voor zijn 3 weken oud. En al een paar keer tot 6 uur. Dat was voor ons een voorteken dat Quinn langzaam aan ging doorslapen. En net zo was het. Met 5 weken sliep hij door. Sinds die tijd krijgt hij dus 5 voedingen met gewoon wat meer voeding in de fles.
Niet te druk maken. Als je kindje het goed doet dan zou ik het lekker zo houden.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Hoi,
Maak je geen zorgen, het ritme komt vanzelf wel. Het heeft weinig zin om de kleine wakker te houden overdag want daardoor slaapt hij 's nachts niet beter, vaak eerder slechter.

groet van Else

Terug
Bovenaan