Gebroken vliezen - niet kijken naar ontsluiting??

Hallo,

Ik snap iets niet. 3 jaar geleden ben ik bevallen van onze zoon en nu ben ik 29 weken zwanger van nr. 2. Ik ben inmiddels wel weer een beetje bezig met de bevalling en nu snap ik iets niet. Bij mij braken om 05.00 de vliezen en ivm een hoge bloeddruk moest ik in het ziekenhuis bevallen. We gingen om 07.00 heen omdat ik twijfelde of het nou urine was of vruchtwater. Daar aan de ctg gelegen en het waren inderdaad mijn vliezen. Om een uur of 09.00 weer naar huis, want het kon nog wel even duren. De weeen kwamen echter al snel regelmatig en waren ook al snel pijnlijk. Om 11.00 weer terug naar het ziekenhuis. Weer aan de ctg. Ik had het echt heel zwaar, maar niemand had nog gekeken hoe ver ik nou was. Dit ivm infectiegevaar?????? Op een gegeven moment wilden ze een elektrode op de baby's hoofdje zetten, om de hartslag beter in de gaten te houden. Toen zagen ze dat ik al 10 cm had en mocht ik persen. Met een half uurtje is de kleine toen geboren.
Ik heb dus een tijdlang persweeen op moeten houden, om dat niemand keek hoeveel ontsluiting ik had.
Nu lees/hoorde ik verhalen van vrouwen waarbij wel gewoon eerder gekeken is naar de ontsluiting na het breken van de vliezen. Hie zit het dan met de kans op een infectie?????
Hopelijk weet iemand dit!
Groetjes, Patricia

Hoi Patricia,
Vorig jaar ben ik bevallen van een zoontje nadat ook bij mij eerst de vliezen waren gebroken om 2:00 's nachts. Wij hebben toen de vk gebeld omdat we twijfelde over de kleur van het vruchtwater (was gelukkig goed).
Mijn vk vertelde toen dat ze geen inwendig onderzoek zou doen i.v.m. infectiegevaar, in ieder geval totdat de weeen zouden beginnen.
De weeen begonnen om 4 uur 's nachts en tegen  8.30 uur in de ochtend toch maar weer de vk gebeld, want ze kwamen om de 4 minuten. Toen zij kwam heeft  ze wel gekeken 'hoever' ik inmiddels was. Dat was al 6 cm. Eenmaal in het ziekhuis aangekomen ging het vrij snel, maar ook daar werd er toch wel gekeken hoever de ontsluiting was gevorderd.
Wat ik mij dus kan herinneren is dat de vk niet wilde onderzoekn toen de weeen nog niet waren begonnen, maar daarna wel gewoon!
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Groetjes, Nicole 9w2d

Het is inderdaad zo, dat wanneer iemand gebroken vliezen heeft en geen weeen dat je dan in principe geen inwendig onderzoek verricht. Je weet niet hoe lang het gaat duren tot dat de weeen wel beginnen en het infectiegevaar neemt toe met een inewendig inderzoek.
Mar als iemand weeen heeft wordt er gewoon een inwendig onderzoek gedaan om te kijken of de weeen goed genoeg zijn, of je ook echt ontsluit.
Als ik je verhaal zo lees krijg ik het idee dat je voor je veiligheid in het ziekenhuis moest bevallen, maar dat niemand de moeite heeft genomen om zich nu eens echt even met je bezig te houden en echt naar je te kijken. Heel erg is dat.
Bespreek met je vk wanneer je wel en niet inwendig onderzocht wordt, zodat je weet wat je kunt verwachten.

Bedankt voor jullie reacties. Ik bergijp nu dat er nog niet gekeken wordt als de vliezen zijn gebroken en er zijn nog geen weeen.

Ik moest inderdaad in het zh bevallen ivm hoge bloeddruk. Toen we daar 's morgens vroeg waren had ik nog maar hele lichte weeen, daarom zijn we ook weer naar huis gegaan/gestuurd. Toen ik 2 uurtjes later al weer op de stoep stond met hele heftige weeen, heb ik het idee dat men dacht dat het allemaal nog niet zo erg kon zijn en dat ik nog lang niet zo ver was. Op dat moment had er volgens mij toch iemand mijn ontsluiting moeten checken!

Ik ben nu pas 29 weken en heb (nog) geen hoge bloeddruk, dus een medische indicatie voor het zh is er nog niet. Ik had zelf wel het idee om sowieso in het zh te bevallen. Nu ik me realiseer dat ik daar eigenlijk een beetje aan mijn lot ben overgelaten, ga ik toch weer twijfelen of ik toch niet thuis wil bevallen. Ik ben ook in 8 uurtjes totaal bevallen, half uurtje persen; wel een knip, maar dat kan de vk thuis natuurlijk ook. Eigenlijk een hele voorspoedige bevalling dus. Maar ja, gaat het de 2e keer ook zo voorspoedig??? Dit maakt mijn beslissing wel lastiger hoor!! Iemand nog een mening hierover??

Groetjes en bedankt! Patricia

Praat er met je vk over zou ik zeggen. Zo te zien heb je nu geen reden om in het ziekenhuis te bevallen, een knip zetten kan thuis ook en is misschien niet eens nodig deze keer. Bedenk wat voor jou de reden is dat je deze keer naar het ziekenhuis wilt en hoe zwaar die reden nu nog is. 2e bevallingen gaan vaak vlotter dan de 1e.

Terug
Bovenaan