Gebruik tepelhoedje

<p>Hallo,</p><p> </p><p>heeft iemand ervaring met het gebruik van een tepelhoedje? En dan specifiek gericht op het aanbrengen/opzetten daarvan..</p><p>In de gebruiksaanwijzing van de lactatiekundige en online zie ik dat de tepel ver in het tepelhoedje komt bij het opzetten. Maar mijn tepel komt echt niet zover in het hoedje. Vooral aan de borst waar de tepel heel vlak is. Ik gebruik de techniek zoals omschreven:  omvouwen, erop zetten en dan terug klappen en zo de tepel vacuüm in het hoedje laten komen.</p><p>Ook al komt de tepel er niet zo ver in, is het dan nog goed? Of heeft iemand een een tip om hem er alsnog zo ver in te krijgen??</p>
 
Ik heb het tepelhoedje 2 weken gebruikt omdat mijn zoontje anders ook niet goed kon aanhappen. Op het advies van de kraamverzorgster. Ik legde m eigenlijk gewoon over mijn tepel heen en dan bleef het wel een beetje plakken en als mijn zoon goed aanhapte lukte het. Mijn tepel kwam ook echt niet helemaal in het hoedje (te klein en te vlak). Ik vond het wel een gedoe inderdaad hoor, en ben daarom best snel gestopt met borstvoeding (wat ik achteraf gezien best jammer vond) maar op dat moment was het een stress minder.
 
Ik ben bij mijn eerste ook gestart met het tepelhoedje omdat zij erg zwak was. Vond het gebruik wel handig. Gewoon de flapjes inklappen, op je tepel zetten en aanleggen. Daarna moet het zuigen van je kindje ervoor zorgen dat de tepel 'omhoog' komt. Dat is niet direct. Het kindje moet zorgen dat het toeschietreflex ontstaat.
 
Ik heb ook bij beide kinderen in het begin met tepelhoedje gevoed. Bij de oudste omdat hij niet goed aanhapte. Bij de jongste omdat hij zo hard zoog dat mijn tepels kapot gingen, met tepelhoedje was dat een stuk minder pijnlijk en kon de boel genezen.
Ik maakte de flappen eerst een beetje nat voordat ik hem er op zette. De tepel hoeft dat ding echt niet helemaal te vullen, maar wel zorgen dat jouw tepel in het midden van het hoedje zit. Verder zat bij mijn tepelhoedje een uitsnede waar dan het neusje van de baby is tijdens het drinken, zodat hij wel de mama ruikt. 
 
Bij beide kon ik na een maand ongeveer zonder hoedje direct aan de borst voeden. Bij de oudste is wel het tongriempje geknipt, wel iets om even op te letten wellicht.
 
Welke maat heb je nu? Want volgens mij zijn er verschillende maten tepelhoedjes verkrijgbaar. Misschien heb je wel een maatje kleiner nodig. Ik heb hem ook een tijdje gebruikt en deed ook een deel van het tepelstukje omvouwen zodat mijn tepel echt ver in het hoedje kwam (hopelijk snap je wat ik bedoel...)
 
Je kan hem een beetje binnestebuiten vouwen, waardoor er een klein puntje van het tepelhoedje over blijft. Dit puntje zet je op je tepel, daarna klap je het tepelhoedje terug. Hierdoor komt je hele tepel in het tepelhoedje terecht. Maar je moet inderdaad wel de goede maat hebben. Is je kraamverzorgster er nog? Of anders even een lactatiekundige mee laten kijken als je twijfelt?
 
Bedankt al voor alle reacties. Ze zijn al heel behulpzaam. 

Mijn tepel komt bij terugklappen niet volledig in het hoedje.. ene keer wat verder dan de andere keer. Zoalang het geen pijn doet, zit ik goed neem ik aan...?
Tepelhoedjes heb ik van lactatiekundige, maat S. Deze gebruik ik tot ik kan afbouwen als hij aan zijn tongriem is geholpen. Toen zij aanbracht kwam mijn tepel er ook niet zo ver in.. daarom twijfel ik wat nu goed is.
 
 
Terug
Bovenaan