Gedachten/gedichten spinsels...

Soms komen er gedachten/gedichten zomaar bij mij op, helemaal in zo'n emotionele  periode als een zwangerschap.

Zo zat ik laatst in de bus  toen de volgende twee gedichten kwamen  in mij op kwamen:

Een kind
Een eigen kind
Niets is zo eigen als je eigen kind
En niets is minder jouw bezit dan  je eigen kind  

En in dezelfd trand:

Onze baby
Een deel van jou, een deel van mij
Een deel van ons allebei
En toch is hij/zij niet van jou en niet van mij
Noch van ons allebei
Onze baby, maar niet van jou of mij....

Ze kwamen bij mij op toen ik erover nadacht hoe bijzonder een ouder kind relatie toch is, hoe dichtbij en hoe moeilijk het is om leren los te laten (mijn zoontje is 3 dus het loslaten begint al een beetje)

Het lijkt me leuk om de gedachten en gedichten van anderen over het onderwerp zwanger/kinderen te lezen, dus... KOM MAAR OP...  

Liefs Nika

Wat een leuke gedichten, want zo is het wel!

Vanaf het moment dat je ze net krijgt, moet je al leren los te laten. Als ze willen zitten, omdraaien, lopen, fietsen.....steeds een stapje verder....

maar gelukkig groei je daar als ouder ook in mee en het is naar mijn idee het moeilijkste en belangrijkste dat je voor een kind kunt doen.

Loslaten betekent naar mijn idee dat je jouw kind leert zelf dingen te doen en ontwikkelen. Daar worden ze zelfstandig van en krijgen ze veel zelfvertrouwen. Dat zijn dan ook twee ingrediënten die ze in hun latere leven goed kunnen gebruiken!

Maar wat is het soms toch moeilijk.......de mijne wordt binnenkort 4....weer een stap: afscheid van het vertrouwde/beschermemde KDV en op naar school.......

gr mama van MD

quote: mama van MD reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-08-2007 12:04:01'));

Vanaf het moment dat je ze net krijgt, moet je al leren los te laten. Als ze willen zitten, omdraaien, lopen, fietsen.....steeds een stapje verder....

maar gelukkig groei je daar als ouder ook in mee en het is naar mijn idee het moeilijkste en belangrijkste dat je voor een kind kunt doen.

Loslaten betekent naar mijn idee dat je jouw kind leert zelf dingen te doen en ontwikkelen. Daar worden ze zelfstandig van en krijgen ze veel zelfvertrouwen. Dat zijn dan ook twee ingrediënten die ze in hun latere leven goed kunnen gebruiken!

Maar wat is het soms toch moeilijk.......de mijne wordt binnenkort 4....weer een stap: afscheid van het vertrouwde/beschermemde KDV en op naar school.......

gr mama van MD

idd, je bent ook zo trots als ze weer  een nieuwe vaardigheid  eigen hebben gemaakt, maar tegelijkertijd heeft het ook iets verdrietigs, want dan hebben ze jou steeds minder nodig...

Maar het is idd belangrijk en de taak als ouder zijn om je kind op te voedden tot een zelfstandig en gelukkig persoon: en het belangrijkste  vind ik  om een kind een gevoel van eigenwaarde mee te geven (en natuurlijk respect voor een ander want dat mis ik vaak nog bij veel mensen)

Liefs Nika

inderdaad, nou die van mij heeft momenteel moeite met respect voor mij, maar ja dat zal de leeftijd wel zijn......snel de kop indrukken......voordat het te laat is.....

gr mama van MD

Terug
Bovenaan