Gedrag in het bij zijn van andere

<p>lieve allemaal, </p><p> </p><p>Ik heb een dochter van 1.5 jaar oud. Ze is heel sociaal ( bijnaaltijd vrolijk) en kan heel goed zelf spelen. </p><p>Het geen wat bij mij een raadsel is, is dat als ik met mij dochter samen ben, ze heel lief is en goed luistert. Echter wanneer haar vader, opa, oma of wie de 3e persoon dan ook is erbij komt, gaat mijn dochter kattekwaad uithalen. </p><p>Gemeen doen tegen mij, baldadig spelen met haar speel goed. </p><p>Herkennen jullie dit? En zo ja.... zouden jullie handvaten hebben hoe ik hier het beste mee kan omgaan.</p><p>Veel lief, van een moeder die haar 1e kindje heeft. </p>
 
Dat is echt de leeftijd. Testen hoe ze aandacht kan krijgen als ze moet delen. 


tips heb ik niet. Zitten zelf ook in deze fase. Ik negeer het. Lijkt iets te helpen ?
 
Ja, is inderdaad de leeftijd. Kijken hoe ver ze kan gaan wanneer er iemand bij is. Reageert mama dan hetzelfde, of mag ik dan veel meer etc. 


Wat ik deed is de regels hetzelfde houden, mag het normaal niet, nu ook niet, zo consequent mogelijk zijn. Al is dat met een opa/oma wel lastiger vond ik. Dan maar beetje laten gaan.. Gaat vanzelf wel weer over.. 
 
Wij hebben een zoon van een jaar. Omdat hij nu al nogal eigenwijs en grens zoekend is hebben wij een kleine opvoed plan bedacht. Op papier geschreven welk gedrag we negeren en welke we liever niet hebben en uitleggen waarom. Hier de opa oma ect bij betrokken en het werkt! Steeds breiden we het met een extra regel uit. Regels hoeven niet perse iets te zijn wat hij niet mag. Maar kan ook een manier zijn om te leren met anderen om te gaan en hun spullen bv. 
 
Haha, dat klinkt precies hoe ik als kind was. Hoort er helaas bij, inderdaad grenzen verkennen en ook jouw aandacht niet willen delen met wie er dan op dat moment bij is. 
Consequent blijven en je kindje aandacht blijven geven terwijl die persoon er is. 
En verder gewoon uitzitten tot die fase voorbij is. 
 
 
Terug
Bovenaan