Beste F, ik kan me voorstellen dat dit super lastig is. Ik zou zelf ook niet zo goed weten hoe hier mee om te gaan. Ik kan me voorstellen dat je graag oplossingen wilt weten hoe het beste om te gaan met je zoontje in zulke situaties. Super fijn dat je dit gedeeld hebt, hopelijk kan ik je een beetje verder helpen. Zelf heb ik geen ervaring met het slaan bij mijn kind. Maar driftbuien en onverschillig gedrag zeker wel. Zelf vind ik het ook lastig hoe je dit het beste kunt oppakken als ouders. Ik heb op Oudersvannu.nl gekeken en heb het volgende gevonden betreft de volgende onderwerpen:
Baby 15mnd oud: met 15 maanden ondergaat je kindje een mentale sprong. Dit kan o.a. de oorzaak zijn van het gedrag wat hierboven beschrijft. Je zoontje ontdekt o.a. tijdens deze sprong dat hij een eigen persoon is, waardoor en ook dwars gedrag bij kan komen. Ga op deze leeftijd nog zo min mogelijk de strijd aan, oftewel:
pick your battles. Afleiden werkt meestal goed, of geef je dreumes een taakje, want hij vindt het vaak heel leuk om jou te helpen en iets zelf te doen.
wil je meer lezen over de 15mnd sprong? Lees hier verder:
Lopen en praten gaat je baby van 15 maanden steeds beter af en hij snapt dat hij een individu is. Hij zoekt steeds meer zijn grenzen op. Lees hier alles over de ontwikkeling van jouw kind.
www.oudersvannu.nl
Slaan: jonge kinderen kunnen soms agressief gedrag vertonen, zoals slaan, vooral wanneer ze gefrustreerd of boos zijn. Dit kan komen doordat ze nog niet goed in staat zijn zich verbaal te uiten. Naarmate kinderen beter leren praten, neemt dit gedrag meestal af rond hun tweede levensjaar. Als een kind van vijf echter nog steeds vaak slaat, kan dit duiden op een andere onderliggende oorzaak. Dus hierbij, het is waarschijnlijk tijdelijk gedrag en een teken dat je kindje moeite heeft om zich te uiten, wat super begrijpelijk is, je kindje kan net nog niet goed genoeg praten.
wil je meer lezen over sla-gedrag? lees hier verder:
Bijna elke peuter doet het weleens: slaan. Zelfs al zijn ze normaal gesproken nog zo lief. Waarom slaat een peuter? En hoe kun je daar het beste op reageren?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door kinder psycholoog
Tischa Neve.
Onverschillig gedrag: sommige kinderen zijn van nature wat gevoeliger dan anderen; dit is onderdeel van hun persoonlijkheid. Daarnaast zijn er kinderen die ook extra moeten huilen omdat ze nog moeten leren omgaan met hun emoties, frustraties of het beheersen van hun impulsen. Hetzelfde geldt voor onverschillig gedrag en/of driftbuien. Kinderen kunnen driftbuien krijgen vanaf 12 tot 18 maanden, met een piek rond hun tweede jaar, en worden meestal minder intens tegen hun vierde jaar. Deze buien komen vaak voor als onderdeel van hun streven naar zelfstandigheid, wat gevoelens van woede en frustratie kan veroorzaken. Ook kunnen driftbuien optreden als het kind moe, ongemakkelijk, hongerig of ziek is. Probeer op deze punten te monitoren of hij hier genoeg van krijgt om mogelijk driftbuiten te voorkomen of uit te sluiten dat hij lichamelijke klachten heeft bij een huisarts.
Wat je zou kunnen proberen om je zoontje in zo'n situatie rustig te krijgen:
Omgaan met een verdrietig of overstuur kindje is best moeilijk zoals je hebt gemerkt. Het kan verstandig zijn om niet meteen in te grijpen, maar je kind even de ruimte te geven zich te uiten, terwijl je wel laat blijken dat je er voor hem bent. Om een kind zich emotioneel veilig te laten voelen zodat hij zijn emoties kan uiten, is het daarnaast ook belangrijk om lichamelijke nabijheid te aan te bieden door bij hem te blijven en te knuffelen.
Wanneer je zoontje boos is, benoem de emotie duidelijk zodat je kind zich begrepen voelt, bijvoorbeeld: "Ik zie dat je verdrietig bent omdat....". Blijf consequent en leg in korte zinnen uit wat je ziet en waarom iets bijvoorbeeld niet mag. Geef je kind de ruimte om emoties te uiten en blijf zelf kalm om je kind te helpen rustiger te worden. Als je zoontje begint te slaan, leg dan uit dat dit gedrag niet mag en waarom. Neem je zoontje mee naar een rustige plek en blijf geduldig totdat je zoontje kalmeert.
Bron:
Peuters willen steeds meer dingen zelf bepalen. Wanneer iets niet lukt of niet mag, kunnen ze driftig worden.
www.nji.nl
Nederlands Jeugd Instituut.
Daarnaast heb ik ook de ''The Four S-Methode'' gevonden. Dit is een methode om je kind rustig en vreedzaam rustig te krijgen met de volgende stappen:
- Stop
Stop met wat je op dat moment aan het doen bent en richt je aandacht op je kind. Schreeuwt hij uit enthousiasme? Boosheid? Heeft hij honger? Of pijn?
- Squat
Breng jezelf in de positie dat je je kind in de ogen kunt aankijken. Hierdoor voelt hij zich gewaardeerd, maar kan jij de situatie ook beter inschatten.
- Shhhh
Praat rustig en met een zachte fluisterstem tegen je kind. Hiermee geef je het goede voorbeeld, maar het dwingt je kind ook te kalmeren als hij wil verstaan wat je zegt.
- Sing
Als je kind ontroostbaar blijft, probeer dan een liedje voor hem te zingen. Een vertrouwd liedje kalmeert
Bron:
Driftbuien, heel druk doen of bijten: wat kun je in zo'n geval het beste doen? En ook heel belangrijk: wat wil je kind ermee zeggen?
www.oudersvannu.nl
Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met de pedagogisch medewerker van de kinderopvang (en bespreken of hij dit gedrag ook vertoont op de opvang en zo ja, waarom zij denken dat hij het doet en hoe zij hier mee omgaan), het consultatiebureau of de huisarts en samen bekijken hoe je er mee om kunt gaan. Op het consultatiebureau hebben ze daar een stappenplan voor. Ook kunnen ze onderzoeken of het gedrag een mogelijke lichamelijke oorzaak heeft.
Heel veel sterke en succes en hopelijk heb ik je iets verder geholpen!
Groetjes Jetske