Gedrag

<p>Meteen nog maar een vraag.. veel ervaring met het opvoeden van kinderen maar toch veelal vanaf 4 jaar en dat is toch anders. Sowieso als het niet je eigen kind is ? </p><p>Ons kindje is soms echt ern beetje stout. Of misschien eerder ondeugend.. spullen in de wc gooien, met de wcborstel rennen (bah!), spullen van de trap gooien, met eten alles op de grond gooien, met speelgoed gooien enz. Hij vindt het zelf vooral heel grappig dus weet niet of hij het stout bedoelt maar als we zeggen dat dit niet mag rent hij weg en doet het rustig nog eens. </p><p>Uitproberen? Bij dingen zoals klei eten zeg ik nee dan is het klaar en pak het meteen af. Geen waarschuwingen meer hij weet dit echt wel. Maar wat is handig bij de andere situaties? Aan tafel schuif ik hem van tafel weg met stoel en al dat hij nergens meer bij kan. Dit kan bij de trap en wc enz niet.</p><p>Hem even laten zitten vindt hij vooral heel leuk en vraagt een volgende keer al of hij moet zitten als hij iets gegooid heeft. Ik denk dat hij het niet stout bedoelt, voor ons kindje is het leven nog één groot spel haha.</p><p>Ik ben meer van belonen dan straffen maar wil ook niet dat hij denkt dat alles maar kan en mag ook als we nee hebben gezegd. Het negatieve gedrag negeren dan maar en complimenten geven als hij het wel doet zoals gevraagd?</p><p>We zeggen sws welk gedrag we wèl verwachten en als hij dat doet meteen complimenten. Zoals “als je klaar bent mag je bordje op tafel, goedzo!!” Ipv “niet op de grond gooien foeifoei!”</p><p><br />Find the yes vind ik een goede manier maar het werkt niet altijd..  </p>
 
Heel herkenbaar ?
Mijne is nu net 2 en nu begint ze te glunderen als ze merkt dat ik iets niet wil, en doet ze het dus wel expres om aandacht te vragen. De ene keer vind ik het grappig en op drukkere momenten denk ik: pfff nee niet weer! We hebben een jonge baby erbij nu, dus het kan soms best vermoeiend zijn. Maar het hoort er wel bij. 
Wij zijn ook meer van het positieve dan afstraffen. Maar we merken ook dat vertellen dat iets niet mag en nee zeggen er soms ook bij hoort. Met gooien van spullen zeg ik vaak iets van "geef die maar aan mamma/ wil je dat daar leggen?/ Oh dat gebruik je zo" en dan geef ik een bal of een knuffel en zeg ik "ga hier maar mee gooien". Vaak is de lol er dan zo af en gaat ze wat anders spelen. Soms stuur ik ook door weer even een paar minuten actief samen wat anders te spelen, dan is ze weer even opgestart. 
Ik probeer bij negatief aandacht trekken eigenlijk altijd om het te buigen naar iets dat we samen wel kunnen doen op dat moment. Mij helpen, een boekje lezen, even knuffelen ofzo. Dan is ze uit de negatieve gedraging en krijgt ze wat ze nodig heeft. En bij baldadig gedrag gewoon uit nieuwsgierigheid en plezier buig ik het om naar iets dat erop lijkt en wel mag.
 
Hmm ja zo doe ik het ook wel en eigenlijk werkt het meestal wel. De grootste herkenning zit denk ik in dat je schrijft het de ene dag prima te vinden en de andere dag minder goed te kunnen handelen. Misschien ligt het toch wat meer aan mij dan aan ons zoontje haha hij doet niks anders dan een paar weken geleden maar ik kan er misschien iets minder goed tegen. En idd die glunderende oogjes als hij iets ondeugends doet. Ze hoeven ook weer niet helemaal in het gareel te lopen natuurlijk haha.. Bedankt dit hield me even een spiegel voor ☺️
 
Ik ben ook niet van het straffen, maar ik denk wel dat sommige kinderen wat meer duidelijkheid nodig hebben. Eeuwig rustig en begripvol reageren bij ondeugend gedrag heeft niet altijd het gewenste effect. Ik zeg dus wel gewoon met een strenge toon “nee dit mag niet” en vanaf een bepaalde leeftijd ook waarom het niet mag en haal ze uit de situatie. Nu zijn mijn dochters over het algemeen ook wel onder de indruk van een afkeuring en doen ze het vaak ook niet meer. Uiteraard ben ik ook de hele dag aan het benoemen wat ze goed doen en bij lief gedrag hoe trots ik op ze ben. En dat willen ze ook heel graag horen.
Maar ik denk dat je nee zeggen en even streng zijn niet kan voorkomen. De meeste kinderen vinden het ook prettig om duidelijk te weten wat wel en niet mag.
En ik lees dat jij dat ook wel doet. Meer kan je niet doen denk ik. Het is ook wel de leeftijd om een beetje uit te proberen ?
 
Ja ik zeg en benoem het en ook alternatief gedrag. Het is zeker zo dat ik er de afgelopen dagen effe iets minder tegen kan maar ons kereltje wordt ook iets groter dus snapt nu wel prima dat dingen niet mogen. Vraag me een beetje af of ik hem dan echt op een stoeltje of de trap moet gaan zetten ? Zou het ook jammer vinden want nu vindt hij "zitten" nog heel erg leuk. Gewoon op een muurtje, een stoeltje of idd de trap. Dat ontneem ik hem wel als het een "straf" wordt. Het is niet dat hij lak heeft aan mijn boze toon denk ik, hij begrijpt het vooral nog niet. Als ik vraag wie iets heeft gedaan wijst hij zichzelf aan en als ik zeg dat het niet mag is hij het er helemaal mee eens. Ook wel best schattig haha maar het duurt dus best kort tot hij het weer doet. Dan zegt hij uit zichzelf oeioeioei en wijst met zijn vingertje. Toen ik even de trap geprobeerd had vroeg hij of hij moest zitten ☺️ Dus hij wil best meewerken alleen doet hij het even later toch gewoon weer ? 
 
Lastig! Wat bij ons goed werkt is om het om te draaien. Dus als je je kind rond ziet rennen met de toiletborst dan zeg je, de toiletborstel hoort bij de wc. Of als je kind toiletrollen in de wc gooit dan zeg je, alleen poep en plas horen in de wc bijv ?.
Het is sowieso heel erg ontdekken, wat mag wel/wat mag niet van papa en mama. Hoeveel aandacht krijg ik. Vergeet niet, negatieve aandacht is ook aandacht.
En het ene kind gaat er makkelijker in mee dan de ander.
Wat voor onze dochter ook werkt is als we dingen stemmetjes geven. Dus in jouw geval van het toiletpapier in de wc gooien, dan zou ik ook kunnen toepassen dan het toiletpapier dat niet leuk vind (dan zet ik een stemmetje op van het toiletpapier en dan zeg ik iets als; ik wil helemaal nog niet in de wc, ik wil eerst de billetjes van mama schoonmaken (of zoiets ?)
Beetje spelenderwijs. Je kunt er uiteraard dan wel een Grens aanhangen, dus bijv eerst 1/2 of 3 x waarschuwen en dan wel strenger optreden. Maargoed, uiteindelijk moet je doen wat bij jullie past.
Succes ermee!
 
Haha ik moet wel lachen omdat ik voor me zie hoe ons kindje hierop gaat reageren ? Hij vindt dat stemmetje waarschijnlijk zo reuze interessant dat hij alles gaat doen om het nog eens te horen ? Wat maar weer bevestigd dat wat bij het ene kindje werkt, bij het andere juist het tegenovergestelde doet. Het is idd even zoeken wat bij ons past en hij zal als hij 18 is vast niet meer met de toiletborstel rennen ☺️ Denk dat in dat laatste geval ook wel mee speelt dat ik dit echt vies vind en dus ook zo reageer, wat meneer hilarisch vindt ? misschien eens een nieuwe neer zetten en dan pokerface houden en negeren. Want wat je zegt die negatieve aandacht vindt hij soms gewoon grappig ?‍♀️
 
Terug
Bovenaan