<p>Meteen nog maar een vraag.. veel ervaring met het opvoeden van kinderen maar toch veelal vanaf 4 jaar en dat is toch anders. Sowieso als het niet je eigen kind is ? </p><p>Ons kindje is soms echt ern beetje stout. Of misschien eerder ondeugend.. spullen in de wc gooien, met de wcborstel rennen (bah!), spullen van de trap gooien, met eten alles op de grond gooien, met speelgoed gooien enz. Hij vindt het zelf vooral heel grappig dus weet niet of hij het stout bedoelt maar als we zeggen dat dit niet mag rent hij weg en doet het rustig nog eens. </p><p>Uitproberen? Bij dingen zoals klei eten zeg ik nee dan is het klaar en pak het meteen af. Geen waarschuwingen meer hij weet dit echt wel. Maar wat is handig bij de andere situaties? Aan tafel schuif ik hem van tafel weg met stoel en al dat hij nergens meer bij kan. Dit kan bij de trap en wc enz niet.</p><p>Hem even laten zitten vindt hij vooral heel leuk en vraagt een volgende keer al of hij moet zitten als hij iets gegooid heeft. Ik denk dat hij het niet stout bedoelt, voor ons kindje is het leven nog één groot spel haha.</p><p>Ik ben meer van belonen dan straffen maar wil ook niet dat hij denkt dat alles maar kan en mag ook als we nee hebben gezegd. Het negatieve gedrag negeren dan maar en complimenten geven als hij het wel doet zoals gevraagd?</p><p>We zeggen sws welk gedrag we wèl verwachten en als hij dat doet meteen complimenten. Zoals “als je klaar bent mag je bordje op tafel, goedzo!!” Ipv “niet op de grond gooien foeifoei!”</p><p><br />Find the yes vind ik een goede manier maar het werkt niet altijd.. </p>