Gedragsverandering baby 3 weken

Hoi, ik ben nieuw maar zou graag wat advies of ervaringen horen van andere moeders. Mijn dochtertje is nu 3 weken. Tot vorige week was alles goed, ze sliep goed en voldoende, voeden ging goed tot dat ik over gegaan ben van borstvoeding naar kunstvoeding wegens persoonlijke redenen. Het is een totaal ander kind sindsdien. Continu huilen, ontevreden, niet slapen overdag. We zijn over gestapt naar nutrilon omneo comfort omdat ze veel last van kramp en harde ontlasting had. Dit heeft natuurlijk even de tijd nodig, maar nu ze ook niet meer wil slapen overdag zowel in de box als wieg en ze uiteindelijk alleen in slaapt valt na lang wiegen voel ik me erg machteloos en heb ik het idee dat we iets niet goed doen. Herkent iemand dit bij overstappen van voeding? Kan dit zo'n verschil in gedrag veroorzaken en hoe lang duurt zoiets?

Ben je geleidelijk overgegaan? Het kan zijn dat ze nog moet wennen, of dat ze zich niet verzadigd voelt? Alle baby's hebben wel momenten dat het slapen moeilijker gaat, je kan haar vaker in bed leggen om te slapen en dan eventjes laten huilen. Soms huilen die kleintjes zichzelf in slaap. Dan ga je om de paar minuutjes even kijken en even aaien zodat ze weet dat je er bent. Lastig he als ze nog zo klein zijn!

Hi Floortje,
Bijna alle baby's hebben dat na de eerste weken. Ze zijn van de eerste schrik bekomen na de bevalling en hebben ineens de veilige baarmoeder niet meer om zich heen. De eerste weken gaat het prima en slapen ze heel veel en dan ineens vlak nadat de kraamzorg weg is, worden ze onrustig. De darmpjes gaan dan ook echt werken en daardoor beginnen de krampjes (de eerste weken werken die nog niet echt). Deze periode en huilerigheid neemt toe en heeft zijn piek rond 6 weken. De huilpiek, zeg maar. Daarna nemen de krampjes af, gaan ze minder huilen en komt er meer ritme in de dag en slaapjes. Het hoeft dus niets met de voeding te maken te hebben, maar gewoon het schema wat de meeste baby's volgen. Wel lastig, zeker als het je eerste is en je wellicht nog wat onzekerder bent.

Wissel niet te veel met voeding en zorg dat je rustig overstapt. Als de krampjes niet minder worden met Omneo (effect zie je pas na 2 weken), kun je ook Infacol gebruiken voor de voeding. Heeft bij mijn zoontjes goed geholpen. Zorg voor regelmaat en rust. Baby's herkennen snel patronen (bv. Slapen, verschonen, voeden, knuffelen, slapen, enzo.). Leg een baby wakker te slapen in bed of box zodra je de eerste moeheidssignalen ziet (bv. Gapen, aan oortjes zitten) en verzin een slaapritueeltje (bv. Kus op voorhoofd, aai over bol, weltrusten en muziekdoosje aan). Zo leren ze zelf inslapen. Probeer dat in slaap wiegen snel af te bouwen, anders wennen ze eraan.

En belangrijk: De eerste 6 weken kun je ze niet verwennen of verzieken. Je kan het dus niet 'fout' doen. Ze hebben nog geen herinnering. Volg je gevoel en leer je baby kennen in deze weken.

Succes!! Liefs Anna

Terug
Bovenaan