Geef ik mijn dochter van 3 weken te veel voeding?

Hoi allemaal,

Mijn dochter Zoë wordt morgen al 3 weken oud en weegt ongeveer 3300 gram. (schatting, vorige week woog ze 3040 gram).

Ik geef haar flesvoeding van Nutrilon 1. Ik heb begrepen dat je dus ook met flesvoeding op verzoek mag voeden en dat ze minimaal haar gewicht x 150 ml binnen moet krijgen.

Nu drinkt mijn dochter bijna elke 3 uur een fles van 100 ml. De ene keer komt ze na 4 uur weer maar soms ook na 2,5 uur. Gemiddeld zit ze  700 ml per dag. Maar volgens de rekenformule hoeft ze maar 500 ml per dag te hebben.

Geef ik haar nu te veel voeding of is het eigenlijk wel normaal dat kindjes van haar leeftijd zoveel drinken?

Ik ga straks denk ik ook nog langs het consultatiebureau om te vragen of het niet erg is maar ik vraag me af hoe het met andere kindjes met de flesvoeding gaat en of jullie je kindje dan zoet houden met een speen of dat jullie toch wat voeding geven.

Groetjes Joyce

Ten eerste van harte gefeliciteerd met je dochter en geniet van deze mooie tijd.

Dan je vraag. Het is al heel netjes hoor om de 3 uur voeding. En ik denk dat je niet teveel voeding geeft hoor. Zolang je niet over de 1 liter komt. En je kindje vraagt er toch om. Niet te star mee omgaan. Volgens mij is die rekenformule ook meer voor bv maar dat weet ik niet zeker hoor.
Gewoon lekker geven als ze er om vraagt. En ik vind het heel netjes hoor 3 weken en dan al om de 3 uur voeding.
en blijf vooral lekker genieten he.

Groetjes Pinda

Hoi Pinda,

Genieten doe ik zeker hoor! Wat mij betreft is het het mooistewat me ooit is overkomen.

Sinds gisteravond heb ik een nieuwe manier van voeden. Ik geef haar 130 ml. Deze drinkt ze voor 80 ml leeg. Dan geef ik haar een nieuwe luier. Ze wordt dan wakker en heeft nog steeds dorst. Dan drinkt ze gelijk de rest van de fles leeg. Ze slaapt nu ongeveer 4 a 4,5 uur op de fles. Dit geeft haar ook meer rust volgens mij want nu heeft ze wat minder vaak krampjes op de dag.

Hiervoor verschoonde ik eerst haar luier en gaf haar dan een fles van 100 ml. Maar ze was dan zo van streek door het verschonen van de luier en de honger dat ze alles naar binnen kloekte en ook moest spugen en niet goed kon boeren. Daarna had ze ook best nog wel vaak honger en moest ik haar na 1,5 uur alsnog 30ml extra geven.

Ik ga het zo eerst eens een paar dagen aankijken hoe het met haar zo gaat en de hoeveelheid die ze nu op een dag binnen krijgt.

Groetjes Joyce

Hoi Joyce,

Ook namens mij van harte gefeliciteerd met je dochter. Gisteren was ik op een contactavond van VBN en daar waren ook 2 moeders met kindjes van 3 weken. Heerlijk om te zien en het begon echt wel weer te kriebelen.... :)

Om op jouw vraag in te gaan, de rekenformule van het gewicht keer 150 ml is een richtlijn voor flesgevoede kinderen. Ze gebruiken deze ook wel bij borstgevoede kinderen, als de moedermelk wordt afgekolfd en in de fles wordt gegeven, maar anders niet. Het "vervelende" van de fles is dat je dus altijd kan zien wat ze binnen krijgen en je je misschien onnodig ongerust gaat maken.

Het belangrijkste is dat je naar je kindje kijkt. Misschien heeft ze soms niet echt honger, maar alleen zuigbehoefte. Dat zou je kunnen uitproberen, door een speentje of je eigen vinger aan te bieden. Als ze daarmee weer rustig wordt, is het zuigbehoefte. Als je dochter goed groeit, plast en poept krijgt ze voldoende. Zo'n kleintje krijgt niet snel teveel hoor, ze groeien zo hard de eerste maanden, ze hebben het echt nodig.  Door het voeden  op verzoek(dus ook stopt als zij aangeeft genoeg te hebben) leer je je kindje, dat ze gaat eten als ze honger heeft en stopt als genoeg heeft.
Borstgevoede kinderen worden ook vaak op verzoek gevoed en het blijkt dat deze kinderen later minder snel gewichtsproblemen krijgen. Dit in tegenstelling tot flesgevoede kinderen(die niet op verzoek krijgen, maar elke zoveel uur een vaste hoeveelheid), zij leren dat te eten wat hun wordt aangeboden, ook als het teveel is. Ik denk zelf dat het dus niet aan de soort voeding ligt, maar aan de manier van voeden.
Dus volgens mij ben je hartstikke goed bezig!!!

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan