Geelzucht baby

<p>Inmiddels is ons ventje 6 dagen oud. Hij heeft alleen de laatste 4 dagen een gele kleur. Het oogwit is ook echt geel. Nu weet ik dat dit erbij hoort en kraamzorg maakt zich er niet zo druk om. Maar heeft wel benoemd dat hij geel kijkt.</p><p>Nu maak ik me er toch zorgen over.. ookal lees ik dat dit 50% van de babys heeft. Vooral dat het oogwit geel is vind ik eng.</p>

Als de kraamzorg aangeeft dat het niet ernstig is, zou ik me daar door gerust laten stellen hoor! Het hoort er inderdaad bij, de meeste baby's krijgen het in zekere mate. Vraag anders eens aan je kraamzorg vanaf wanneer het wel ernstig is? Wat meer uitleg stelt je misschien meer gerust.

Was hier ook zo. Bij ons was de kraamzorg verplicht om de verloskundige in te lichten hierover. Die kwam toen toch even zelf kijken, heeft wat bloed afgenomen maar was nog net binnen de toegestane waardes. 
Hij zag eruit als ie 2 weken in spanje op vakantie was geweest en idd ook zijn oogwit was geel. 
Als je je echt zorgen maakt even bij de verloskundige aan de bel trekken ?

Mijn dochter heeft ook geelzucht gehad. 
Op dag 4 viel het de kraamzorg ineens op, maar maakte zich nog niet direct zorgen. Ze zou het wel even goed in de gaten houden en de volgende dag met de vk bespreken die langs zou komen. 
De kraamzorg gaf toen als tip haar zoveel mogelijk in daglicht te zetten, door bijvoorbeeld de box anders neer te zetten. Bij ons thuis stond de box in een donker hoekje namelijk. 
De volgende dag kwam de vk en mijn dochter was nog steeds zo geel. Toen besloten om het zekere voor het onzekere te nemen (dochter is 4 weken te vroeg geboren en viel best veel af) en is er bloed geprikt bij haar. Uiteindelijk is dochter nog 2 nachtjes opgenomen geweest in het ziekenhuis.
De kraamzorg signaleert zoiets gelukkig erg snel, dus ik zou vertrouwen op haar. 
Hier is het oogwit nog een aardige tijd geel gebleven. De zuster in het ziekenhuis zei dat dit normaal is, omdat alle stoffen nog niet direct afgevoerd worden na behandeling van geelzucht. 

Hier had Femke dat ook best erg. Duurde ook even voor het wegtrok, maar is goedgekomen :) kraamzorg weet wel wanneer het te geel is. 

De kraamzorg twijfelde hier ook, heeft de verloskundige erbij gehaald. Die twijfelde ook en deed voor de zekerheid maar bloed afnemen om te laten onderzoeken. En later die middag werden we gebeld dat we meteen maar het ziekenhuis moeten omdat haar bilirubine veel te hoog was. De kraamzorg zei nog dat ze niet verwacht had dat het zo hoog was. Dat baby's wel eens geler zijn geweest, terwijl die gehalte wel goed waren. Dus uiteindelijk een dag onder een blauwe lamp moeten liggen.
Dus om een lang verhaal kort te maken kan het ook moeilijk om vanaf de buitenkant echt goed te zien of de baby te geel is, zelfs voor kraamzorg. Dus als je je echt zorgen maakt moet je even contact opnemen met de verloskundige!

Is je kindje verder alert of is je kindje sloom. 
De meeste baby's zijn op dag 4,5 het geelst en ook het oogwit, binnenkant mondje en lijfje kan aardig geel zijn. 
Je controleert de baby bloot bij goed daglicht. Druk je met je vingertop op zijn huidje en trek dit gele niet snel weg dan is je kindje misschien te geel. 
Het bij de zon zetten is achterhaald.( onze ramen zijn tegenwoordig ook beter dan vroeger en je mag je kind niet totaal blootstellen aan zonlicht)  Een kind dat teveel bilirubine(afvalstoffen) stof in zich heeft moet gewoon onder de blauwe lamp in het ziekenhuis. 
Als je twijfelt bespreek dit vroeg in de ochtend met je kraamzorg.  Meeste steden komt er dan iemand van de lab om thuis te prikken en hoort je verloskundige de uitslag. Is er niets aan de hand blijf je thuis en anders natuurlijk naar het ziekenhuis.  De verloskundige regelt de prik met het ziekenhuis dus je kraamzorg belt zowieso de verloskundige. De een is laagdrempelig met bellen dan de ander. Bij twijfel gewoon aangeven dat je toch wilt dat er toch geprikt wordt. Zo heb jij minder stress. Soms zijn er baby's héél geel maar lage uitslag en soms zijn ze niet zo geel maar heel sloom en moeten ze onder de lamp. 
Veel drinken zodat je kindje goed alle afvalstoffen uit kan plassen en poepen helpt. 

Terug
Bovenaan