Onze dochter is op school een ander kind dan thuis. Thuis voert ze het hoogste woord en neemt de leiding als kinderen komen spelen van vrienden. Op school is ze teruggetrokken en verlegen. Steekt haar vinger niet op en de juf moet echt alles uit haar trekken. Nu de groepjes zich in de klas gaan vormen, ben ik bang dat ze over gaat schieten omdat ze zich nergens in mengt. Ze krijgt van mij alle gelegenheid om thuis af te spreken of bij anderen, maar als ik vraag met wie ze af gaat spreken na school, dan krijg ik het antwoord dat ze dat vergeten is te vragen. Dat vind ik een raar antwoord, kinderen zijn daar in de klas mee bezig, dus dan zou ze zelf ook op het idee moeten komen om het af te spreken. Van de andere kant zijn er dus ook geen kinderen die met haar willen afspreken. Ik zie niet in wat er mis met onze dochter zou moeten zijn. Het vriendinnetje dat ze vorig jaar had, wordt nu niet meer genoemd. Het kan zijn dat ze er niet zo'n behoefte aan heeft, maar ik vind het er wel bij horen dat ze iemand thuis uitnodigt en zelf bij een ander gaat spelen. Wat zijn jullie ervaringen en hoe kom ik er achter waarom zij geen andere kinderen aantrekt?