Geen Aardappels en groenten willen eten.

Mijn zoontje van 1,1 jaar vertikt het om groenten en aardappels te eten,vlees vind hij heerlijk en eet hij erg goed.We hebben alles geprobeerd; zelf laten eten, stukjes, prakken, blenden noem maar op!Nasi en bami en dat soort dingen eet hij wel goed want daar zit het vlees al door heen, als ik het vlees echter door de aardappels meng eet hij het niet op met vervolgens een flinke woedebui tot gevolg.OP het CB zeggen ze dat je er geen probleem van moet maken en gewoon alleen vlees moet geven,maar ben zelf bang dat als we dat doen meneer straks alléén nog maatr vlees wil daar is hij volgens mij wijs genoeg voor!Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Groetjes Janita
 
Als jullie aard/groenten/vlees eten gewoon alles aanbieden, alles op zijn bord leggen. Niet meer vlees geven, dan normaal. En als hij niet wil eten, dan niet. Het eten aan tafel gezellig maken, niet pushen. En gewoon een gezond toetje na het eten. Verder na het eten niets meer geven.
Pushen werkt niet, je moet niet laten zien dat je je er druk om maakt. En dan kan het lang duren voor hij het wel gaat eten, bijv. pas als hij 3 of 4 jaar is.
Maar ga je pushen, dan eet hij steeds minder en wordt het eten een heel ongezellig, vervelend moment van de dag voor iedereen.
En dan het eten van aard/vlees/groenten beperken tot 2 of 3 keer per week. En op die dagen bijv. 's middags soep eten met veel groenten erin, als hij dat wel wil eten.
 
Hey Janita,
Wat vervelend voor je zeg!
Tymo heeft 2 maanden (bijna) geen brood willen eten en dat vond ik al behoorlijk irritant!
Wij maakte er ook geen issue van, wil je niet eten? Dan niet. Volgende maaltijd weer een nieuwe kans. Hem maakte het niks uit en na 2 maanden ging hij opeens weer brood eten.
Tymo is ook erg verzot op vlees, zodra hij het ziet eet hij ook geen hap groente of aardappels meer. Wij laten het vlees dus altijd in de keuken tot dat we aardappels en groente hebben gegeten en dan pas pakken we het vlees/vis erbij.
Helaas heeft die slimmerik het af en toe door. Als hij een koekenpan op het fornuis heeft zien staan, wijst hij van uit zijn eetstoel naar de keuken en roept: 'die, die, die!" haha. Hoe klein ze ook zijn, het zijn echte slimmerikken. Als we ovenschotels eten met groente waar vlees door heen zit eet hij het gelukkig wel goed. Gewoon aardappels en groente verschilt dus een beetje per keer. Wij maken er ook geen gedoe van. Van af en toe een maaltijd overslaan, groeien ze echt niet minder goed. Daarnaast word je zelf ook zo gefrustreerd.(teminste ik wel haha)
Ik denk ook niet dat je moet pushen, maar alleen maar vlees geven lijkt mij inderdaad ook niet de oplossing. Tja eigenlijk heb je helemaal niks aan mijn lange verhaal, sorry.
Heel veel succes en ik hoop dat hij snel weer beter gaat eten!
Liefs,
Mar
 
Hoi,
Ik zou er ook geen probleem van maken en hem het zelf laten uitzoeken, gewoon een normaal bordje opscheppen met groente vlees en kijken wat hij eet!!
Je kunt altijd proberen op andere manieren wat extra groente naar binnen te krijgen, door bijv wat extra groente aan de nas-bami-macaroni te doen, zelf appel/rabarbermoes te maken, en soep is ook een goede manier om veel groente te geven!
Verder idd niet pushen, die momenten hebben ze allemaal en buiten dat hebben ze allemaal andere voorkeuren, mijn oudste is dol op groente de middelste heeft niet graag warm eten en de jongste zoon eet ook het liefste vlees, onze dochter is nog niet aan vast eten toe, maar die zal ook wel weer een variant hier op hebben,,haha
Succes ermee
 
Blijf altijd samen eten. En zet het hem gewoon voor en als ie eet prijs je hem en als ie niet eet dan negeer je het. Heeft ie niet gegeten? Geen probleem van maken, bordje weg pakken en klaar.

Een idee is om eerst de groente aan te bieden. Eet zelf ook eerst de groente. Pas wanneer jullie je bord leeg hebben, komt het vlees. Zo heeft ie geen keuze om eerst het vlees te eten en vervolgens geen zin meer in de groente te hebben. als ie hongerig is gaat ie vanzelf een keer aan de groente beginnen.

En bedenk dat het een fase is. Het gaat over, maar als je aandacht gaat geven aan het negatieve gedrag dan blijft ie t lang volhouden. Dus negeer alles wat je ergert of wat je liever niet ziet en stimuleer en prijs datgene wat je wilt zien!

dat werkte bij ons iig goed! Na een week at ze alweer!
 
Bloempje27, een week is heeeel snel hoor. Er zijn veel kinderen die dit veel langer vol kunnen houden. Maanden zelfs. Maar laat ook dat je niet gek maken. Kinderen in Nederland verhongeren niet en hebben ook bijna nooit tekorten en op de langer termijn leren ze zo echt wel (meer) eten. Als je het niet meer aanbiedt, of iets anders gaat klaarmaken, dan is er een grote kans dat ze het nooit leren.
 
Onze dochter was precies zo. Ze at alleen nog maar pap en vlees.
Wij gaven haar gewoon haar bordje met heel weinig groente, een mini stukje aardappel en een voor haar normaal portie vlees.

Voor zeker een half jaar heeft ze alleen haar vlees gegeten en zijn wij aan het pushen geweest dat zij haar groente at. We probeerde ook alles, zelf zeggen dat het zo lekker is, met liedjes, applaus als ze het wilde proeven (waarna ze het gewoon weer uitspuugde).....

En toen we de moed opgaven en haar maar lekker lieten aanrommelen ging ze dus ineens haar groente eten. Nu (een half jaar later) eet ze 5 verschillende soorten groenten en pasta. aardappels wil ze nog steeds niet maar we zijn hier al superblij mee!
 
Terug
Bovenaan