Geen avond eten willen

<p style="text-align: left;">Beste mama's </p><p>Ik heb een dochtertje van bijna 2.5 jaar. En sins een tijdje wil ze geen avond eten meer. Maakt niet uit wat het is, alles is volgens haar " vies " of " heet " en vervolgens eet ze dan niks.. overdag eet ze alles gewoon goed op, boterhammetjes fruit enz.  Als niet warm eet geef ik haar wel eens een boterham cracker of yoghurt.., maar ik denk dat ze zo wel veel vitaminen mist.</p><p> Herkent iemand deze fase en heeft iemand eventueel tips :)</p><p>Veel liefs. </p>
 
Oja heel herkenbaar! Onze peuter besloot rond die leeftijd ook niet meer avond te willen eten terwijl hij daarvoor een makkelijke eter was. In het begin hielp niets eigenlijk. We vinden het belangrijk het belangrijk dat de sfeer aan tafel gezellig bleef dus we hebben niets geforceerd. Hielp toch niet want was echt strijd. Overdag at hij wel veel fruit. Toen hij wat ouder was konden we afspraakjes maken. Bv twee hapjes eten. Of plakje kaas wanneer bordje leeg is (beginnen met een 1 hapje). Langzaam opbouwen. Met ongeveer drie jaar hadden we het ergste gehad. Nu eet hij redelijk met de pot mee
 
Hoort erbij, mijns inziens. Maak er vooral geen groot ding van (negatieve aandacht); gewoon verschillende soorten eten aanbieden (ik laat onze peuter (net 3) bijv soms kiezen tussen 2 soorten ovenaardappels, om iets te noemen) en geven wat ze wel lust. Wij geven altijd nog wat te eten aan onze zoon als ie het avondeten echt niet wil hebben (proeven proberen we wel zoveel mogelijk te stimuleren en vaak gebeurt dat ook), en dat is dan idd yoghurt, brood, dat soort dingen. Zonder eten naar bed vind ik niet in verhouding staan op deze leeftijd. :) Krijgt natuurlijk geen lekkere dingen of snoep ipv avondeten, maar dat is logisch
 
Jep hoort erbij. Mijn peuter heeft serieus 5 volle maanden lang géén avondeten gegeten, alleen droge pasta en droge wraps gingen erin.

Afgelopen maandag ging ze ineens eten, en nu eet ze zomaar ineens weer lasagne, aardappels met sperziebonen en rijst op Afgelopen week. Ik viel bijna van m'n stoel. Bizar!! 5 maanden geen hap en ineens was het voorbij. Ze eet ook ineens weer komkommer en paprika. Zoooo gek. 5 maanden geen hap groenten op en nu ineens weer wel. We zullen zien hoe lang het duurt haha. Maar ook maanden zonder groenten overleven ze wel hoor ;)
 
Jahoor, die "fase" kennen we hier vanaf 10 maanden en nu is ze 19 maanden. ??
We hebben maar een paar gerechten die vaak wel oke gaan. Meestal wil ze niks weten van het avondeten. Ik serveer er vaak wel iets bij dat ze wel lust. Fruit, yoghurt, een zelfgemaakt groenten/fruit ijsje (meer bevroren smoothie), of een half broodje. Vooraf dus, alsof het bij de maaltijd hoort. Maar we zijn voorzichtig met het maken van wat anders als ze aangeeft dat ze het eten niet wil. Want dan krijg je de rest van de week direct te horen dat ze dat wil, ipv dat ze haar eten probeert. 
Verder is het normaal gedrag. We forceren niks. Ze krijgt gewoon een bordje en bepaalt zelf of en hoeveel ze eet. Soms eet ze dus niks en haalt ze het bij het ontbijt of de lunch wel weer in.  
Oh en wij geven bij de lunch wel meer dan brood ivm de voedingsstoffen ja. Soms een ei, of de bietenburger die ze wel eet, een stuk maiskolf, wat tomaatjes of komkommer die ook bij de lunch heel wisselend gaan, extra fruit, een ei. 
En ik geef ook wel eens toe aan pizza avond. Dat eet ze wel en er zit wel een beetje groente op ?? ik haal dan de pizza met veel groenten en een groentenbodem, weet zo uit mn hoofd even niet welk merk dat is. 
En ik snack zelf groenten rond 4 uur, dat is van mij, en daardoor heel interessant voor een peuter. 
Ook op brood doen we 1 x zoet beleg, en 2 x iets voedzaams zoals groentenspread of hummus of notenpasta. 
 
Terug
Bovenaan