Jahoor, die "fase" kennen we hier vanaf 10 maanden en nu is ze 19 maanden. ??
We hebben maar een paar gerechten die vaak wel oke gaan. Meestal wil ze niks weten van het avondeten. Ik serveer er vaak wel iets bij dat ze wel lust. Fruit, yoghurt, een zelfgemaakt groenten/fruit ijsje (meer bevroren smoothie), of een half broodje. Vooraf dus, alsof het bij de maaltijd hoort. Maar we zijn voorzichtig met het maken van wat anders als ze aangeeft dat ze het eten niet wil. Want dan krijg je de rest van de week direct te horen dat ze dat wil, ipv dat ze haar eten probeert.
Verder is het normaal gedrag. We forceren niks. Ze krijgt gewoon een bordje en bepaalt zelf of en hoeveel ze eet. Soms eet ze dus niks en haalt ze het bij het ontbijt of de lunch wel weer in.
Oh en wij geven bij de lunch wel meer dan brood ivm de voedingsstoffen ja. Soms een ei, of de bietenburger die ze wel eet, een stuk maiskolf, wat tomaatjes of komkommer die ook bij de lunch heel wisselend gaan, extra fruit, een ei.
En ik geef ook wel eens toe aan pizza avond. Dat eet ze wel en er zit wel een beetje groente op ?? ik haal dan de pizza met veel groenten en een groentenbodem, weet zo uit mn hoofd even niet welk merk dat is.
En ik snack zelf groenten rond 4 uur, dat is van mij, en daardoor heel interessant voor een peuter.
Ook op brood doen we 1 x zoet beleg, en 2 x iets voedzaams zoals groentenspread of hummus of notenpasta.