geen contact met oma

Onze dochter van 3,5 jr begint nu te ontdekken hoe het ziet met opa en oma. Ze weet dus dat Opa en Oma mijn ouders zijn en Opa de vader van mijn man is. Nu het probleem: Wij hebben geen contact met oma (moeder van mijn man) Opa en zij zijn al meer dan 20 jaar gescheiden en opa heeft een sinds 20 jaar een super lieve vriendin. Oma is ziek (borderline) en door haar wisselvallige gedrag van heel lief tot hysterisch staan schreuwen en ook een aantal zelfmoordpogingen, heeft mijn man besloten het contact te verbreken. (geloof me, je haar gaat recht overend staan als je weet wat ze allemaal flikt!!!) Dit willen wij onze meid niet aandoen. Bij mijn schoonzus komt ze wel en haar kinderen noemen haar vanzelfsprekend oma. Nu wil onze meid weten hoe de moeder van mijn man heet. Omdat wij haar weleens (liever niet) op een verjaardag tegenkomen ben ik erg bang dat zij door gaat krijgen dat deze vrouw haar oma is. Er komt een moment dat wij er niet omheen kunnen, maar dit stellen wij natuurlijk zo lang mogelijk uit.
Heeft iemand van jullie tips of ook zoiets meegemaakt?
de vriendin van opa mag zij als zij dit wil gewoon oma noemen.
Wij liggen hier best weleens wakker van...
Alvast bedankt,
Noelie
 
Moeilijke situatie,
toch zou ik proberen zo eerlijk mogelijk te zijn. Kinderen zijn slim en je dochter zal uiteindelijk vragen gaan stellen. zo veel mogelijk openkaart spelen. Het ís toch ook haar oma, of dat nou leuk is of niet. Je dochter mag dat toch gerust weten. Zo goed mogelijk uitleggen dat oma ziek is en daardoor some rare dingen doet of mensen kwetst o.i.d en dat jullie elkaar daardoor niet zoveel zien.
de vriendin van opa is ook gewoon een oma daar veranderd niks aan.
veel succes met de situatie, ik hoop dat het goed gaat komen.
groetjes
 
Misschien een late reactie, maar wij zitten in precies dezelfde situatie, ook vanwege borderline. Wij vertellen haar dat die mevrouw de mama van papa is. Maar we vertellen ook dat 'oma' iemand is waar ze is gaat spelen, lekker mee kan knuffelen, stiekem snoepjes van krijgt en soms gaat logeren. Wij proberen op een peuter manier duidelijk te maken dat de term 'oma' niet biologisch is....
 
Terug
Bovenaan