Geen contract verlenging, wat te doen met kinderopvang?

Hallo allemaal,

Ik heb van de week te horen gekregen dat per 1 juni ik geen baan meer heb. Mijn contract word niet verlengd. Dit zagen we al wel aankomen, maar het blijft vervelend.
Nu ben ik 25 mei uitgerekend en vanwege bekken problemen kan ik hoe dan ook van te voren niet meer aan het werk. Ik ga dus vanuit de ziektewet mijn verlof in. Die ik nu dus moet gaan aanvragen bij het UWV.

Nu zit ik met de praktische dingen die me bezig houden en ben erg benieuwd naar jullie gedachten en ideeën hierover.
Kinderopvang bijvoorbeeld, wij hebben ons kindje aangemeld voor 2 vaste dagen in de week. Nu kan ik voor de bevalling niet meer solliciteren omdat ik in de ziektewet zit en zit ik hoe dan ook nog even thuis met de kleine. Vanaf augustus moet ik wel gaan betalen tenzij ik hem opzeg voor mei.
Ik ben geneigd hem op te zeggen want ik zit toch werkeloos thuis straks. Anderzijds als ik een baan toch nog vind kort na mn verlof, waar laat ik dan ons meisje? Ik heb geen familie in de buurt wonen.
Lastig, lastig vind ik het. Het liefste vind ik een parttime baan buiten de werktijden van mijn man om, maar ja helemaal tijd van nu kan ik weinig voorkeuren hebben ben ik bang.

Wat zouden jullie doen?
En zijn er ideeën rondom banen die ik straks zou kunnen doen. Ik heb SPH gestudeerd echter vanwege reuma ben ik lichamelijk beperkt. Lichamelijke zorg kan ik dus niet in bijvoorbeeld.

Iemand ook ervaring met uitkering enzo?
Pff houdt me allemaal wel bezig zo, sorry voor de vele vragen/ lange verhaal.

Liefs Sabrina

ik kom ook via de ziektewet in verlof en heb geen kinderopvang geregeld.. dit omdat mijn ouders en schoonouders nog geen 5 minuten bij me vandaan wonen en graag willen oppassen.

Ik denk dat het handig is om die 2 dagen aan te houden. Dit omdat wachttijden vaak heel lang zijn... en ik denk dat het ook wel goed is voor je kind en voor jezelf. jij kuntvoor die dagen werk gaan zoeken. je kunt tijdens je verlof al solliciteren...

ik zeg altijd zo er is meer werk voor 20 uur te vinden dan voor 40 uur.

ikw erkte altijd 40 uur en zit vanaf 1 oktober al thuis omdat mijn contract niet verlegnt word.

is niet makkelijke keuze, omdat het toch geld kost. maar overweeg ff wat het beste is.. anders zit je straks miss zonder oppas als je weer werk hebt.

wat betreft avonduren, zou je in de schoonmaak moeten gaan werken.... dan kun je s; aavonds en is je man gewoont huis

succes

Tja... kom je uit een fulltime baan??? Als je uit een parttime baan komt dan krijg je daar 70% over en dat is echt een stuk minder. maar als je uit een fulltimebaan komt, dan kan je die kinderopvangkosten wel betalen... dan kun je je kindje er ook vast heen doen, zodat jij ook even aan jezelf toekomt en dat is echt geen overbodige luxe zul je straks merken.

Maar als je uit een parttimebaan komt, dan krijg je daar nog minder voor en moet je wel kinderopv betalen... kun je dan nog financieel rondkomen?? Zo nee, is echt niemand die je kinderen tijdelijk kan opvangen????
Zo ja, dan zou ik die twee dagen aanhouden... die heb je dan al mooi en kun je ook gelijk aan de slag als je wel werk vindt.

Ik hoop dat je snel werk vind na je verlof!

ook even een reactie van mij, zal wel een lange worden.

Ik heb een zoontje van 1,5 jaar. Hij gaat 3 halve ochtende naar de opvang. Zit per 1 februari thuis (geen contract verlenging). Ga nu ook de ziektewet in tot mijn zwangerschapsverlof.

Ik laat ons zoontje nu gewoon naar de opvang gaan. Zo heb ik 3 ochtende de handen vrij. Lekker.
We hebben eraan gedacht om hem thuis te houden nu ik ook thuis zit. Het zijn toch 5 á 6 maanden dat hij 'zonder reden' naar de opvang gaat en wij moeten betalen. Maar hij vind het super leuk bij de opvang en leerd veel. Vooral de omgang met andere kinderen is best belangrijk. Ik denk dat we ons zoontje juist zouden straffen als hij niet meer mag gaan .... inplaats van lekker thuis houden.
Gelukkig krijgen we veel opvang vergoed door de belasting (kinderopvangtoeslag).

Nou moet ik na mijn verlof ook weer aan de slag...tenminstenste eerst soliciteren.
Maar de baby hebben we ook al ingeschreven bij de opvang en zal ook met 10 weken al naar de opvang gaan (een nieuwe baan of niet).
Het is inderdaad altijd druk bij op de opvang en zou niet graag mijn plekje kwijt zijn voor het geval ik snel werk heb. Buiten dat vinden wij het belangrijk zo vroeg mogelijk te beginnen met opvang. De kinderen snappen het dan nog helemaal niet...huilen dan ook niet en wennen zo aan de opvang (en papa en mama weggaan) zodat zze , als ze ouder zijn, hier ook een stuk minder moeite mee hebben opdat het normaal is.

Het doet wel heel veel pijn om je kleintje zo vroeg al af te geven bij 'vreemde' maar ook dat went. Zo heb je inderdaad even je handen vrij om te gaan soliciteren of zo. Boodschappen doen, poetsen of even uitrusten is ook een goede tijdbesteding.

wat betreft oma's en opa's die oppasssen ben ik niet zo'n voorstander van. Mijn moeder woont tegenover mij en past ook regelmatig op. Maar gewoon zo een keer niet tijdens werktijden.
Ik zie het zo: stel dat mijn moeder wat gebeurd (ziek, vallen, enz...) dan kan ze niet oppassen en heb ik dus niet zo gauw een vervangende oppas.
Als bij de opvang iemand ziek is, zijn er altijd nog andere juffen.
Daarbij is het makkelijker om tegen 'vreemde' te zeggen dat je het niet eens bent met hoe ze iets doen dan tegen familie. Mijn moeder doet soms dingen die ik liever niet wil hebben. Probeer dat maar eens uit te leggen .....

Maar dat is mijn mening. iedereen moet doen waar hij/zij zich leggen bij voeld. Het is geen ding wat je even wegdoet, het is je kind. En je moet echt een goed gevoel hebben bij de mensen bij wie je ze achterlaat. Ook spelen de kosten natuurlijk een rol. gelukkig kan je vaak een beroep doen op de kinderopvangtoeslag. Vraag die even na.
En verder doe wat je gevoel je zegt en weeg af wat jullie belangrijk vinden.

uitkering ???
ik heb me eerst aangemeld bij de ww. Dit is in behandeling. Daarna heb ik me meteen aangemeld als ziek zijnde. Zij nemen dan de ww over. Mijn ww gaat nu nog niet in. Ben en blijf je ziek tot je verlof (hoogs waarschijnlijk) dan moet je je alleen 8 weken vaan je datum aanmelden voor zwangerschapsverlof. Eersder heeft schijnbaar geen zin. Ik moet ook wachten...stom eigenlijk, maar ja.
De ziektewet stopt 6 weken voor de bevalling en dan neemt het zwangerschapsverlof het over.
Hoe het erna gaat .... (nog) geen idee. Denk dat de ww dan automatische begint. Maar tegen die tijd informeer ik wel even erna.

Veel succes

Hoi,

Mijn contract is ook niet verlengt. Onder uiterste vage omstandigheden ( laat ik het zo zeggen; zwanger worden van je tweede kind was blijkbaar not done binnen het bedrijf, ik noem geen namen maar ben zelf pedagoog)

Wij hebben ervoor gekozen om de opvang voor mijn zoontje door te laten lopen bij onze gastmoeder. Dit zorgt ervoor dat ik straks met een gerust hart mijn twee kinderen bij haar achter kan laten wanneer ik wel weer ga werken. Wel is het handig om je geschatte inkomen naar beneden te zetten i.v.m. je uitkering, zodat je meer kinderopvang toeslag krijgt van de belastingsdienst. Voor drie volle dagen opvang betalen we 150.

Mijn zoontje heeft het daar naar zijn zin en is daar gewend ( en wij zijn erg blij met de gastmoeder).

Straks komt baby nummer twee en het lijkt me erg prettig dat mijn zoontje straks zijn vaste ritme zo goed mogelijke kan blijven volgen. Er gaat al zoveel veranderen voor hem.

Ik heb geen idee hoe hoog mijn uitkering straks wordt of wat ik aan zwangerschapsuitkering ga krijgen. Maar we zien het wel. Komt wel goed.

kan je geen nachtdiensten gaan draaien bij een woongroep met jongeren en kinderen (die niet lichamelijk beperkt zijn)?

Kijk op de sociale kaart van je gemeente, misschien dat je daar wat inspiratie op kan doen. Daarnaast zijn er verschillende vacature sites. Via via schijnt ook sneller te gaan. Vertel gewoon tegen iedereen dat je opzoek bent naar werk.

Het UWV komt bij mij met de meest rare functies aan. Dus als je niet als frituurkok wil eindigen is het verstandig om zelf actief te zoeken.

hier nog geen uitgesproken feit maar grote kans dat contract ook niet verlengt gaat worden. Ik heb de kinderopvang wel geregeld om zeker te zijn dat ik straks niet een baan moet weigeren omdat ik geen opvang kan vinden. Heb namelijk een flexibele gastouder nodig aangezien mijn partner onregelmatig werkt en ik normaliter ook.

Stel dat ik op 1 september nog geen nieuwe baan heb dan start dus wel de opvang eerst voor 5 uur per week zodat kindje vast kan wennen en ik op die ochtend of middag (dat maakt dan dus nog niet uit) of kan solliciteren of bijvoorbeeld mn handen vrij heb om te sporten of flink in huis bezig te gaan.
En zodra ik een geschikte baan vind, kan ik dus per direct starten.

Het geeft mij veel rust, en op deze manier omdat het maar 5 uurtjes per week is, loopt het de spuigaten ook niet uit.

Succes met je keuze!

Hallo allemaal,

Dank je wel voor jullie reacties, ik ben er nog niet over uit hoor haha, lastig allemaal.
Maar ik heb veel gehad aan het lezen van jullie ervaringen.

Jullie ook allemaal succes!

Groetjes Sabrina

Terug
Bovenaan