Geen dankjewel zeggen in de winkel of na het spelen bij iemand..

Hoi hoi,
Onze dochter van bijna 3,5 jr zegt thuis altijd keurig 'mag ik ... alsjeblieft' en dankjewel. Maar als we naar de winkel gaan en ze krijgt bijv een plakje worst, dan zegt ze niks. Dus ik zeg 'wat zeg je dan?' of ik zeg zelf 'dankjewél', zo van 'en nou jij..', maar ze staat er dan heel verlegen bij, hoofd naar beneden en zegt niks meer. Ik vind dit heel vervelend, omdat ik het gewoon niet netjes vind tegenover de mevouw van de winkel.
Ik wil er niet een te groot probleem van maken, maar het blijft nu wel duren. Nu moet ze hetgeen ze heeft gekregen, terug geven als ze geen dankjewel wil zeggen. Dit doet ze dan gewoon en kijkt erbij alsof het haar niks interesseert.

Ik heb haar gevraagd hoe het komt dat ze thuis altijd netjes alsjeblieft en dankjewel zegt, maar op dat moment niks meer zegt. Ze wordt dan verlegen en durft niks meer te zeggen zei ze. Dus dat vind ik dan ook wel weer sneu. Als ze ergens heeft gespeeld dus hetzelfde verhaal. Maar tijdens het spelen dus wel netjes alsjeblieft en dankjewel.
Hoe kan ik haar dit leren, zonder er een te groot probleem van maak?
Groetjes Jude
 
Hoi,

Ik denk dat  ik er  geen groot probleem van  zou maken. Ik zou het voor haar blijven zeggen en het goede voorbeeld geven. Ze zegt  geen dank je wel  omdat ze verlegen is, niet omdat ze niet "dankbaar" is.
Dus zelf vaak "dank je wel" zeggen in winkels enz.
Ik zou ook een plakje worst niet terug laten geven, ik denk dat je kans hebt dat ze dit soort situaties gaat vermijden. En dan komt ze daar nooit overheen.

Veel succes!!
 
Ik sluit me aan bij mijn voorgangster...Ik denk ook dat ze dat niet zegt omdat ze verlegen is. Mijn oudste (nu 3 jaar 1 maand) was ook altijd heel verlegen en ik deed ook gewoon altijd dankje wel voor hem zeggen en nu zegt hij het heel netjes.. En hij krijgt sowieso steeds meer praatjes tegen andere mensen..
Hoe minder aandacht je eraan besteed hoe eerder het over is.
Gr. Anne-Marie
 
Terug
Bovenaan