Geen doop, wel een peettante? HELP!

Jullie advies en ervaringen zijn gewenst!

Ondanks dat ik wel "geloof" zijn mijn man en ik niet aangesloten bij een kerk. Dit houdt in dat ons kind niet gedoopt zal worden. (Wat ik heel erg jammer vind, ik mis rituelen...)

Nu wil ik graag mijn schoonzusje vragen peettante te zijn voor ons kindje. Ik vind het belangrijk dat zij een band opbouwen en ook dat als er iets met ons gebeurt er een lieve tante klaarstaat. Volgens mijn man kan dit niet, want "ons kind wordt niet gedoopt"! Maar volgens mij maakt dat niet uit. Wat vinden jullie of hoe hebben jullie dat gedaan of gaan dit doen?

Alvast dank en lieve groet!

ik geloof wel en zit ook bij een kerk maar wij geloven niet in het dopen van babies of kleine kinderen, dus mijn zoontje en zijn zusje dat in aantocht is worden ook niet gedoopt totdat ze later groot zijn en zelf de keuze kunnen maken of ze dat willen.

Maar ik heb toch een peettante voor mijn zoontje en ga er ook een uitzoeken voor mijn dochter. Je kan dat helemaal zelf beslissen, je kan toch een nieuw ritueel starten van een peettante zonder een doop. Ik ben van mening dat je aan het peettante zijn een geheel eigen betekenis kan geven. Het hoeft niet perse een religieuze achtergrond te hebben, je wilt gewoon een speciaal iemand voor je kind hebben, dat is toch alleen maar leuk.

Hoi hoi

Voor ons zoontje van 8 hebben wij wel een peet tante en oom . Hij is niet gedoopt.
Ik vond het nu eigelijk leuker om het anders te noemen . We hebben gekozen voor pret tante . Had ook nog andere namen gehoort zoals knuffel tante .
De twee dames die wij uitgekozen hebben voor pret tante vinden het beidde helemaal super deze nieuwe titel te hebben....

Groetjes Spinkie

Mijn oude oppas kinderen hadden ook alle drie een peter en meter (gebeurd vaker in Belgie (volgens mij is het daar gewoon)) zonder te zijn gedoopt. Het waren lieve mensen in hun omgeving die samen met de ouders ze opweg willen helpen in de toekomst. Het waren niet de mensen die ze zouden opvangen indien de ouders wat zou overkomen. Dat kun je ook niet regelen met een peter en/of een meter. Dit moet je vastleggen bij de notaris (en doe dat ook, je schoonzus moet wel toestemming geven) anders wordt het sollen met je kind als je er niet meer bent. Misschien komt het kind niet terrecht bij diegene waar jij het graag wilt hebben.

Gewoon lekker doen en het is ook wel iets speciaals als je gevraagd wordt als peter of meter.

mamaraf

hoi hoi,

ik ben vroeger wel gedoopt en laat onze zoon dadelijk ook dopen
ben verder NIET speciaal aangesloten bij een kerk ofzo

maar dat hoeft toch ook niet???

hier kan ik gewoon naar elke kerk toe gaan die ik wil om mijn kind te laten dopen
als je amar betaald , klinkt heel stom maar het is zo
ik hoe niet standaard aangesloten te zijn bij die ene kerk hoor

en onze zoon krijgen geen peettante en peetoom maar 2 peettante's

groetjes moekje

36,6wkn

Een peter of meter is van oorsprong een katholiek gebruik, waarin de peter en meter de zorg van het kind op zich nam als er wat met de ouders gebeurde.

Ik ben wel gedoopt, maar niet katholiek, dus heb geen peter of meter.

Maar tegenwoordig is het inderdaad meer de "prettante en oom". Mijn man is wel katholiek en we hebben dus ook een petekindje. In de praktijk komt het er dus op neer dat ze door ons extra verwend word met cadeautjes en dat ze met haar verjaardag iets duurders krijgt dan haar broertjes en zusje. Verder   moet je inderdaad tegenwoordig regelen bij de notaris voor een voogd ofzo. Wij zijn wel peter en meter van nichtje, maar wij gaan haar niet verzorgen als er wat met de ouders gebeurd.

ff aanvulling

je hoeft je kind niet perse te laten dopen om een peettante of peetoom te benoemen hoor

het gaat er toch om wat je er zelf voor een waarde aan hecht aan het dopen denk ik

je kunt het idd anders ook een knuffel tante of oom noemen bijv. of een pret tante of oom

je meot doen wat je zelf wilt

er zijn ook heel veel kinderen met doopnamen zonder dat ze gedoopt worden dit kan toch ook ??

groetjes en succes met beslissen

Terug
Bovenaan