Geen fijne draagbare bevalling gehad waar ik goed op terugkijk...

Lieve moeders,

op 24 augustus ben ik de trotse mama geworden van Tom. Alleen ben ik erg geschrokken van het hele bevallingsverhaal.. moet er dikwijls nog een traantje van wegpinken. De nacht van maandag op dinsdag braken spontaan mijn vliezen met 38 weken zwangerschap. Kreeg helaas geen weeen. Woensdagochtend zijn ze gaan gellen, de eerste keer gel om 0730 uur deed niet veel. De 2e keer gel om 1330 uur des te meer!!! Mijn lichaam pakte de draad goed op en ik had binnen de kortste keren weeen. Die gelijk ook onwijs pijn deden. Heb wel een injectie gehad met een of andere pijnstilling die de scherpe kantjes eraf haalde maar goed... toen die eenmaal uitgewerkt was rond een uur of 5 brak voor mij m'n nachtmerrie aan. Vol in de weeen werd ik door 3 man uit m'n bed gewerkt en voor de 2e keer onder de douche gezet. Waar zo'n stom krukje stond waar ik met mijn forse achterwerk ook al niet op paste. Daar komt bij dat ik helemaal niet WILDE douchen voor de 2e keer... Wilde gewoon zelf op m'n kamer rond proberen te hangen. Tranen met tuiten werd ik naar de douche gesleept. Daar bijna flauw gevallen van de weeen en ben toen weer teruggesleept naar m'n bed. Had om half 10 eindelijk 10 cm en mocht gaan persen. Ik heb 2,5 uur persweeen gehad. Toen bleek dat Tom geen millimeter verschoof; de gynaecoloog erbij, die nog een leuke actie van binnen bij me uitprobeerde... wat ook niet lukte, en toen ging bij mij het knopje om. Ik heb echt letterlijk liggen  gillen of er iemand was die me alsjeblieft wilde helpen; wilde nog liever dood dan in deze pijn blijven liggen. Hoorde ondertussen ook de hartslag van mijn kleintje ver zakken tijdens de weeen, dus ook ik in paniek. Toen wilde de gynaecoloog extra wee-opwekkers inspuiten, ruggeprik geven en zo zei hij het; "dan sleuren we hem erdoor met de vacuumpomp". Waarop mijn echtgenoot gelijk zo wijs was om optie 2 te vragen; een keizersnede. Om 01:06 uur is onze Tom geboren; gezond en wel. Hij had wel een hele rand op zijn voorhoofdje zitten van mijn baarmoedermond waar hij tegen op gedrukt werd met de persweeen; stel   je voor dat we wel hadden ingestemd met het vacuum.. hoe had hij dat doorgemaakt?? En ik? Nu achteraf kijk ik met gemengde gevoelens terug op het hele gebeuren. Door alle emotie en stress kreeg ik geen stuwing en mijn droom om borstvoeding te geven was dus ook binnen een week van de baan.

Moet er weer van huilen; ik heb gehoopt op meerdere kindjes maar ik wil dit nooit, maar dan ook nooit meer meemaken. Ben normaal gesproken geen pieperdje maar ik had dus een bevalling die ik niemand toewens. Moet 3 oktober weer op controle komen bij de gynaecoloog en dan hoop ik dat hij aangeeft dat bij een eventuele 2e ik ingepland kan worden voor een sectio. Want dit doe ik NOOOOIT MEER....

Sorry voor het lange verhaal. En sorry voor de dames die het lezen die nog moeten bevallen. Ik zeg tegen m'n omgeving dat het allemaal heftig was maar dat ik vooruit kijk en niet achteruit, maar diep in m'n hart lukt dat niet.... Maar reuzedankbaar voor een gezonde zoon ben ik wel hoor!!!

Liefs,
Biggy

Hoi meis,

Jeeminee, wat een indrukwekkend verhaal. En ik vind het juist heel goed
dat je het opschrijft! Het is helemaal niet goed om hiermee rond te
blijven lopen.

Als ik het zo lees, heb je niet de meest invoelende mensen bij je
bevalling gehad. Ze zijn grofweg over je grenzen gegaan en dat is
uiteraard heel traumatiserend. Waar dat nou voor nodig is???

Misschien kun je de nacontrole gebruiken om je zegje te doen over de
manier waarop het gegaan is. Vraag desnoods een dubbele afspraak, zodat
ze de tijd voor je hebben. Het kan enorm helpen als je achteraf wel
voor jezelf op kan komen, want op het moment zelf ben je daar
natuurlijk veel te kwetsbaar voor.

Ik raad je echt aan te praten over de bevalling. Misschien vind je hier
wat lotgenoten of is er toch iemand in je omgeving die je vertrouwt.

Als je last blijft houden van je ervaringen bij de bevalling, raad ik
je aan hulp te zoeken. Ik ben maatschappelijk werkster van beroep en
weet dat het je enorm op de rit kan helpen als het je niet lukt om hier
overheen te komen.

Mijn eerste bevalling ging ook helemaal niet zoals je zou wensen, maar
weer om heel andere redenen. Ik weet daardoor ook uit ervaring dat
schrijven en praten met anderen je door die moeilijke gevoelens heen
kan helpen.

Ik wens je heel veel plezier toe met jullie kleintje. En natuurlijk ook
gefeliciteerd met de geboorte! Naarmate de tijd verstrijkt, zul je zien
dat de manier waarop hij ter wereld kwam er steeds minder toe gaat
doen. Dat kun je je nu misschien niet voorstellen, maar meestal is dat
wel zo.

Zorg goed voor jezelf, meis,

Sterkte,

Groetjes van Sisi.

hoi, ik ben een aprilmoeder en lees hier af en toe ook nog mee , pffff krijg echt kippevel bij het lezen van jou verhaal , je bent toch geen koe die ligt te kalven ?of wel ,ik vind dit niet normaal dat ze je zolang hebben laten martelen ,ik heb het echt met je te doen en met je zoontje arm kind ,t,is al zo,n nauw gangetje waar ze door moeten , heeft je baby er verder niets aan over gehouden? [ veel huilen ,hoofdpijn ] ik kan begrijpen dat jou kijk op bevallingen niet meer zo positief is en zou zeker met een eventuele 2e voor een keizersnee eisen , mischien heb jij je bekken wel te nauw ,dat heeft een kennis van mij ook en die krijgt ook standaard een keizersnee toen het ook bij dr eerste net zo ging als jou verhaal , goed van je dat het deelt ,ook voor de verwerking ,huil maar niet meer wees sterk voor jezelf en je kind ,zorg dat je hier geen depressie aan overhoud ,want dat hoor je wel meer bij moeders die zware bevallingen achter de rug hebben ,hou jezelf goed in de gaten ,ik wens je veel sterkte hoor , groeten Alien , bevallen van Marit 25 april

Jeetje wat een verhaal!

Mijn bevalling ging ook niet bepaald volgens het boekje. het was zelfs even de vraag of ik het wel zou overleven. Maar ik heb wel een hele goede begeleiding gehad in het ziekenhuis. Ik was tenminste een persoon, geen nummer.
Ik vind het echt schandalig hoe ze jou hebben behandeld! Doordat ik een goede begeleiding heb gehad, heb ik alles goed kunnen verwerken.

Het is inderdaad wel een goed idee om met maatschappelijk werk te gaan praten, ook voor je partner! Wij hebben na de bevalling ook een aantal gesprekken gehad met maatschappelijk werk, en dat heeft ons beiden erg geholpen alles te verwerken.

Ik wens je heel veel sterkte!!!

Groetjes
Eleanor

hey meissie

jeetje wat een verhaal

ik ben nog niet bevallen maar ben niet bang geworden door je verhaal   ik ben momentele nog steeds erg nuchter erover wat ik al knap vind van mezelf

Toch wil ik je een heel gelukkig leven wensen met je zoon en hoop ik dat je de narigheid bovenop komt

Liefs Danielle
37wk en 6dg   (oktoberforum)

Wat vervelend voor je zeg. Zulke nare herinneringen aan iets wat mooi hoort te zijn. Ik ben zelf 19 okt uitgerekend. Ben blij dat ik je verhaal heb gelezen, het schrikt mke niet af. Het blijkt maar gewoon dat je je wensen LUID en DUIDELIJK kenbaar moet maken.
Tenminste, manlief zal dat vooral moeten doen.

Inderdaad van Sisi wel een goed plan om het alsnog te bespreken. Je moet er vooral niet mee rond blijven lopen.

Veel succes met het verwerken ervan. Uiteraard ook van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleine.

Groetjes Willemijn.

Terug
Bovenaan