Geen flesje, en vooral 's nachts drinken

Dag allemaal,

Ons zoontje Jurre van vier maanden is heel happy en groeit redelijk (cb is tevreden). Wat ons echter zorgen baart is het drinkgedrag van Jurre. Ten eerste weigert hij afgekolfde melk uit een flesje te drinken; hij sabbelt wat op de speen, drinkt misschien 10 cl. en dat is het dan wel weer. Vervolgens is hij weer een paar uur tevreden! Ten tweede drinkt hij 's nachts erg vaak (meestal twee voedingen tussen 23.00 en 06.00 in, dus bv. 01.30 en 04.00).

Zijn drinkbehoefte lijkt 's nachts dus groter dan overdag. Overdag kan hij soms wel 6 uur teren op 1 borstvoeding (en 10 cl. uit een flesje...), maar 's nachts is het een wonder als hij 3 uur doorslaapt. De vraag is nu of wij iets fout doen, en zo ja, wat dan. Want voor mijn vriendin (die ook weer met werken is begonnen) is dit allemaal nogal slopend!

Even wat meer informatie: Jurre krijgt voeding op verzoek. Gezien zijn dorst (of is het wat anders??) in de nacht komen we meestal op 7 à 8 voedingen per etmaal; als daar 1 of 2 flesjes bij zitten laat hij die dus grotendeels schieten, daarmee kom je op 5-6 voedingen - en dat is volgens mij normaal voor deze leeftijd. Als hij een etmaal enkel borstvoeding krijgt, drinkt hij wèl 7-8 keer, want de borst laat hij niet zomaar aan zijn neus voorbij gaan... Uiteraard weten we niet hoeveel hij dan aan de borst drinkt. Het kolven levert meestal 100-200 ml. op, dus dat doet vermoeden dat Jurre dat ook ongeveer opdrinkt. Grof gezegd dus minimaal 700 en maximaal 1600 cc per etmaal. Dat lijkt ons ongeveer wel te kloppen.

Wie herkent dit, en wat zou er aan de hand kunnen zijn? Overigens slaapt Jurre 's nachts uitstekend (slaapt direct weer in na het voeden), maar overdag meestal maar blokjes van 1 à 1.5 uur. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft (en wat dan de kip en wat het ei is).

Veel dank vast voor jullie reakties! Ik ben benieuwd!

Groeten van Luuk
 
hoi luuk,

mijn dochtertje van 4 mnd kreeg ook bv en slaapt overdag ook maar heel kort, ze blijven nu wat langer wakker en dat wil bij mijn dochtertje niet zeggen dat ze honger heeft. nu weet ik niet of jurre na een uur weer wakker is en echt huilt om eten? mijn meisje werd ook elke keer wakker na een uurtje en ging dan huilen had er vervolgens naar beneden gehaald en in de box gelegd helemaal tevreden misschien was het overdag te stil boven en houd ze van de geluiden om haar heen, ik weet het niet maar ze slaapt nu veel beter 's nachts omdat ze nog maar 1x overdag naar bed gaat en de rest ligt ze of bij mij of bij mijn man of de box waar ze meestal wel een dutje doet..
mocht jurre echt huilen om eten dan kan ik je helaas niet helpen kan je alleen mijn eigen tip geven die mij ons heeft geholpen. je zegt in het tweede blok dat jurre er wel eens 6 uur tussen kan laten overdag van bv tot bv, maar in je 3e blok zeg je dat ie na 1 uur tot 1,5 uur weer wakker word sorry dit verwart mij en weet nu niet goed welke van de twee het is??? dat ie het flesje niet wil kan meerdere oorzaken hebben, weet niet wanneer jullie begonnen zijn met oefenen van het flesje?? mijn kraamhulp had als advies gegeven toen ik bv gaf dat ik een paar keer het flesje moest proberen voor de 6e week anders had je kans dat ze de fles zou weigeren omdat het bij mama aan de borst veel lekkerder is.misschien eens een andere speen en fles proberen, ik had het flesje van nuby en de speen uiteraard ook dit ging prima bij onze meid want er zitten op deze speen extra bultjes wat de borst van mama nabootst, ook zit er een extra iets op tegen lucht zuigen en is de speen zelf heel flexibel waardoor het voor jurre net een borst is. misschien dat je hem de laatste voeding voor hij naar bed gaat een flesje kan geven met wat rijstebloem erdoor voor de verzadiging in de nacht dan slapen ze meestal wat langer door.. hoop dat ik je heb kunnen helpen met een paar tips en wou nog even zeggen dat ik het stoer vind dat er nu ook eens een keer een man op het forum zit met vragen!!!

groetjes non
 
Ja, dat klinkt helemaal als een borst kindje.... 's nachts lekker dicht tegen mama een drinkje doen.....
Het is idd erg zwaar voor de mama die steeds maar wakker moet worden, maar het is wel hoe de natuur in elkaar steekt. Het zal vanzelf minder worden hoor....... Zeker op dagen dat Jurre flesjes krijgt waar hij dus weinig uit drinkt zal hij in de nacht willen 'bijtanken'.

Misschien is proberen om rond 20.00 al naar bed te gaan, dan hebben jullie in ieder geval toch een aantal extra uurtjes slaap!

Zijn slaapritme lijkt me helemaal goed. 's-nachts direct weer slapen en overdag zo'n 1,5 uur is helemaal standaard. Dat deden mijn kids ook rond die leeftijd!

Waarschijnlijk drinkt Jurre uit de borst wel meer dan dat het kolven oplevert... Een baby krijgt veel meer melk uit de borst dan een kolf....

Maar uit jouw verhaal lees ik eigenlijk dat Jurre een prima slaap/eet ritme heeft...... Ook al zouden wij mama's en papa's het graag eerder willen, een baby is er biologisch op gebouwd om pas rond de eerste verjaardag echt door te slapen (zeker borstkindjes).......

Hij groeit toch goed en is tevreden? dan doen jullie het helemaal prima

Pauline
 
Hier precies hetzelfde!

Mijn zoontje is nu 5,5maand en drinkt op de dag om de 4 uur, maar eind van de dag zit er ook vaak 5a6uur tussen en als ik eerder aanbied wil hij echt niet!
's Nachts komt hij ook om de 3uur (eigenlijk precies dezelfde tijden als bij jullie). Vanaf 4 maanden is de wereld heel interessant en hebben ze geen tijd meer om te drinken, dat tanken ze 's nachts bij. En nachtvoedingen zijn heel belangrijk voor je productie! Al gedacht aan een co sleeper of samen slapen (ledikant op de kamer) dat maakt het een stuk minder zwaar!

En hier ook een flesweigeraar, ik heb echt geen tips wij hebben alles geprobeerd, maar hij doet het echt niet!

Kijk ook eens op www.borstvoeding.com of www.borstvoedingsforum.nl!

Succes
 
Ik heb 2 jaar bv gegeven, maar m'n dochter sliep al heel snel door (in tegenstelling tot wat Pauline schrijft).
Is het geen idee om 's nachts een fles te geven in plaats van bv. Als hij daar niet zo veel van drinkt, slaat hij die voeding misschien wat makkelijker over daarna.
 
Terug
Bovenaan