Geen foliumzuur geslikt

A

Anoniem

Guest
Eergisteren bleek uit test dat ik zwanger ben, eerste keer.
Niet gepland, erg snel, maar zeer gewenst. Pil vergeten, keer overgegeven, blijkbaar was er weinig voor nodig.

Omdat het niet gepland was, en ik nu waarschijnlijk al 6 weken zwanger ben, maak ik me zorgen over foliumzuur slikken.
Overal staat dat je dat de eerste 8 weken moet doen, zelfs al voordat je zwanger bent, dus ik loop een paar weken achter.

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen, of heeft hetzelfde gehad?

Charlotte

Hoi Charlotte,

Maak je niet al te veel zorgen. Dit soort dingen gebeuren. Je moet maar zo denken, vroeger slikten de mensen ook geen foliumzuur en wij zijn er ook allemaal.

Ik weet niet of het nog zin heeft om foliumzuur te gaan slikken. Je zou sowieso Gravitamon kunnen kopen. Dat is een multivitamine die je gedurende je hele zwangerschap en borstvoeding (als je dat zou willen) mag gebruiken. Daar zit ook extra foliumzuur in.

Alles goed verder? Ik kan me voorstellen dat je nogal geschrokken bent.

Groetjes, Marisa

hoi hoi,

aller eerst GEFELICITEERD met je zwnagerschap

ik heb er geen ervaring mee ik was al lang aan de foliumzuur voor ik zwanger werd
dit ook omdat we dus  "bezig"waren met zwanger worden

je kunt nu alsnog beginnen hoor  

ik heb het tot 12 weken geslikt
en gebruik nu zwangerschaps vitamine van VSM puur mama en ook daar  zit weer foliumzuur in

dus zou het gewoon gaan slikken  

en de verloskundige bellen he voor een afspraak    

Bedankt voor jullie tips!

Heb ook lekker sashimi gegeten, en druipende camemberts, maar inderdaad, dat wisten ze vroeger ook allemaal niet, dus daar maak ik me maar geen zorgen over.
Wel jammer  dat je 9 maanden lang beter geen rauwe vis kan eten, het is zo lekker!

Ik ga op zoek naar die dingen, maar woon sinds vorige maand in Amerika, dus weet nog niet zo goed waar ik het allemaal kan vinden. Ik ga ook liever voor de eerste afspraak in Nederland naar de verlos...

hi, meteen gaan slikken, Foliumzuur is ook gezond voor jezelf

Vitamine B11 (foliumzuur)
Het lichaam heeft foliumzuur (vitamine B11) nodig voor de groei en het instandhouden van het lichaam en de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Voldoende foliumzuur voorkomt daarnaast een te hoog homocysteïnegehalte van het bloed, een mogelijke risicofactor bij hart- en vaatziekten. Voor een goede foliumzuuropname is het belangrijk gevarieerd te eten met voldoende groente, fruit en brood- en graanproducten. Om bij het koken het verlies van foliumzuur te beperken, is het aan te raden voedingsmiddelen in weinig water zo kort mogelijk te koken.

De hoeveelheid foliumzuur die in Nederland via de voeding wordt opgenomen, is aan de krappe kant. Ruim gebruik van (groene) groenten, fruit en graanproducten is daarom erg belangrijk. Bij verhitting kan 30 tot 80 procent van het foliumzuur verloren gaan. Onnodig verlies van foliumzuur wordt voorkomen door het eten in zo min mogelijk water niet langer te verhitten dan nodig is. Bij stomen en bereiding in de magnetron is het verlies aan foliumzuur nog iets kleiner.

Extra nodig bij zwangerschap(swens)
Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de vorming van het zenuwstelsel, dat vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd. Het gebruik van foliumzuur verkleint de kans op een ‘neurale-buisdefect’ (NBD) zoals een ‘open ruggetje’ en andere geboorteafwijkingen, zoals een hazenlip en open gehemelte. Vrouwen die zwanger willen worden, krijgen daarom het advies vanaf vier weken voor de bevruchting tot acht weken daarna een supplement te gebruiken met 400-500 microgram (0,4-0,5 mg) foliumzuur per dag, ongeacht de hoeveelheid foliumzuur die ze met hun eten binnenkrijgen.

Gevolgen van een tekort
Een ernstig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen veroorzaken. Te weinig foliumzuur kan ook leiden tot een te hoog homocysteïnegehalte in het bloed. Dit geeft mogelijk een hoger risico voor hart- en vaatziekten.

Terug
Bovenaan