Geen HONING?!?!?!?!?!

In een vorige dicussie op deze site over hoestdrankjes las ik dat honing niet zou mogen tijdens de zwangerschap. Nu heb ik me daar de eerste maanden keurig aan gehouden, maar bij navraag bij mijn VK gaat het om honing dat direct van de boer komt. Daar zitten nog teveel bacteriën. De honing die in de supermarkt te koop is, is bewerkt voordat het in het potje terecht komt; bij het verwarmen worden alle bacterien gedoodt. En is dus prima te eten!!!!!
Groetjes Anke.

Hoi Anke,

Ik schrik me ineens rot, nu ik jouw berichtje lees....Inderdaad heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap totaal geen honing gegeten, maar nu eet ik het zeker wel 3 a 4 keer per week. Ik maak namelijk altijd  een sladressing met honing. Maar ik begrijp dus dat ik met geen zorgen hoef te maken!!!!

Groetjes Mniek31
24 weken en 6 dagen  

Bij een ander onderwerp over hoestdrank heb ik al iets geschreven. het komt erop neer;

LAAT JE NIET ZO GEK MAKEN!!!  

Er bestaan momenteel te veel  IDIOTE regeltjes, die je alleen maar onzeker maken. En iedereen weet dat het stress hormoon (cortisol) ook echt NIET goed is voor je ongeboren kindje. Let op wat je eet; geen rauw vlees e.d. Maar voor de rest; neem lekker een dropje, neem lekker honing en maak je ajb GEEN zorgen om een pepernoot omdat daar kaneel in zou zitten!!

Volgens de boekjes zou je 4 maanden voor de conceptie ook maar beter geen alcohol kunnen drinken. BELACHELIJK!! Een fles wijn per dag is sowieso nooit goed (wel errug lekkerrrr), maar voordat je zwanger raakt, mag je gewoon een glas alcohol blijven drinken! Ik heb er 1,5 jaar over gedaan voor ik zwager was!! Een glas wijn hielp mij enorm bij het ontspannen. En NEE, ik ben geen alcoholist!! Ik ben nu 13,5 week zwanger en heb (sinds ik het weet) geen drupeltje aangeraakt!!

meiden, geniet en maak jezelf niet te snel te druk!

Liefs,
Bien

Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken om honing. Honing is alleen gevaarlijk voor kinderen tot 1 jaar. Er  kan een bacterie in zitten (clostridium botulinum), waar de darmflora van jonge kinderen nog niet tegen bestand is. De bacterie kan dan gaan groeien en dan kan een jong kind eraan overlijden.
De darmflora van volwassenen is ontwikkeld, waardoor de bacterie niet kan overleven. Voor volwassenen, ook zwangere volwassenen, kan honing dus absoluut geen kwaad!

Groeten,

Ink

P.S. zie voor alles wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap: www.voedingscentrum.nl

Mijn moeder moest juist veel rood vlees eten tijdens de zwangerschap van ons allemaal.( ik heb 2 broers)
Nu mag je geen rood vlees meer eten. Wij waren allemaal gezond en hadden een goed geboortegewicht.
Kan je na gaan wat er allemaal veranderd elke keer.
Ik ben verslaafd aan rood vlees dus vind het erg moeilijk om dat te laten staan. maar nu gaat het nog goed.( ben net 4,5 week zwanger) maar ik ben bang als we wat verder zijn dat ik graag een biefstukje wil eten.
groetjes sacha

hoi sacha,
ik an begrijpen dat je het er moeilijk mee hebt, wij allemaal wel denk ik filet americain, rosbief, biefstuk, maar ja om nu voor een stukje vlees je kind's leven op het spel te zetten????!!! nee dat kan   niet ik heb van dichtbij meegemaakt wat een schade het kan aanrichten en die vrouw heeft moeten vechten voor haar en haar kindje's leven ja en dat allemaal voor wat vlees........

houd vol en op je kraambed heerlijk alles weer eten

groetjesbrenda

Als je echt heel graag rood vlees wilt eten, moet je je laten testen op toxoplasmose. Als je dit namelijk al ooit gehad hebt, kun je rustig biefstuk eten, want dan ben je er imuun voor. In Duitsland doen ze dit standaard, helaas in Nederland niet.

Overigens om nog even terug te komen op de honing. Het is niet zo dat er in de honing die in supermarkten verkocht wordt geen bacterien zitten. Deze is net zo schadelijk voor kinderen als honing rechtstreeks van de imker! Niet geven dus aan kinderen tot 1 jaar.

Ink

Ik vond het al zo'n raar verhaal dat je geen honing mocht. Ik heb het daarom aan verschillende mensen gevraagd, maar niemand wist hier iets van.
Tja, best logisch ook, want in de randstad zijn er niet zo heel veel mensen die honing direct van de boer halen.

Ik moet wel ff kwijt dat ik het idee heb dat er voor een hoop dingen heel overdreven gereageerd wordt. Ook zijn een hoop dingen onduidelijk, wat mag je nou wel en wat mag je nou niet. Voor mezelf houd ik de folder aan die ik bij in het begin van de zwangerschap kreeg. Waarin staat dat je groente en vlees beter niet rauw kan eten en dat je de kattenbak niet mag verschonen enz. De eerste 8 weken van de zwangerschap heb ik trouwens gewoon de kattenbak verschoond. Toen wist ik namelijk nog niet dat dit niet mocht en tot nu toe hebben we geen aanwijzingen dat het op enige manier schade heeft aangebracht aan ons kindje. Maar goed, ik neem nu ook het zekere voor het onzekere.

Terug
Bovenaan