Geen hulp van schoonmoeder

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Wij hebben drie kinderen van 4 en  2 jaar en afgelopen augustus een zoontje erbij gekregen. Mijn moeder woont in Zweden en kan ons daarom niet vaak helpen. Mijn schoonmoeder kan ook niet helpen, omdat haar man een halfjaar geleden een beroerte heeft gehad en niet langer dan enkele uren alleen kan zijn. Dat begrijp ik heel goed, alleen kan ik het moeilijk accepteren dat m'n schoonmoeder niet een keer heeft aangeboden om te helpen, in welke zin dan ook. M'n schoonmoeder helpt namelijk wel haar dochter, die twee kinderen heeft (deze woont wel iets dichterbij haar). Dan neemt ze haar man mee, die dan op de bank gaat zitten terwijl schoonmoeder met de kids  helpt.
Mijn man heeft vaak tegen z'n moeder vertelt dat wij allebei zo moe zijn, dat we soms duizelig zijn en verkouden.
Het zal waarschijnlijk niet veranderen wat wij ook doen of zeggen tegen haar, en daarom wil ik het feit accepteren. Maar hoe? Ik zoek telkens naar andere oplossingen, zoals hulp van andere ouders of een oppas. Soms denk ik ook dat ik het wel allemaal zelf moet kunnen, maar af en toe trek ik het allemaal niet.
Ik wil gewoon geen wrok voelen tegenover m'n schoonmoeder, want ze zal vast haar redenen hebben.
Iemand tips?
Dank voor je antwoord,
Susanne

Vervelend he als je het idee krijgt dat je het allemaal zelf moet doen!
Ik snap je verhaal erg goed, zit nl zelf in een soortgelijke situatie...
Wij hebben een dochter van net 2 en een dochtertje van 6 mnd, mijn ouders wonen op 3 kwartier rijden maar als er een reden is dat ik mn moeder nodig hebt komt ze altijd afgezien van de dag die ze (meestal) elke week komt!
Het is gewoon heerlijk om dan even bij te tanken ook als is het maar 1 uurtje dat ze even met de oudste naar buiten gaat.
Mn schoonouders wonen op 5 min lopen en willen wel oppassen maar dan op HUN manier, dus dat betekend bij HUN thuis, met HUN regels. Op zich niet veel mis mee maar HUN manier is juist alles behalve hoe wij het graag zouden zien! Inclusief het eten van rauw vlees op brood en de corrigerende tik en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen!
Ook is daar continu een neefje (bijna 4, kind van hun dochter) die alles behalve een goed voorbeeld is, hij is o.a. agressief en geniepig richting onze dochters!
Als dit allemaal niet zo extreem zou zijn zou ik totaal geen problemen hebben dat ze af en toe bij opa en oma is zonder dat wij erbij zijn maar je snapt ik zit niet rustig thuis als ze daar dus is!
Af en toe laat ik mn schoonmoeder wel hier oppassen als we ergens heen moeten (de kleinste gaat dan mee) maar dat plan ik zo dat ze dan ligt te slapen of een groot deel van de tijd iig.
Maar om terug te komen op jou verhaal. Het is inderdaad super vervelend dat je schoonmoeder meer naar dr eigen dochter trekt hoewel t wel een beetje logisch is ik kies ook t liefste mn eigen moeder uit als oppas!
Wat mij helpt om af en toe even op te laden is een zonnebankje nemen of even lekekr uitgebreid in bad gaan!
Ook zou je als jullie op vakantie kunnen/willen een bestemming kunnen uitzoeken waar een kidsclub is zodat je iig 1 of 2 kinderen even een uurtje gerust kan laten spelen zodat jij even een boekje kan lezen of i.d.
Mocht je echt af en toe iemand in willen schakelen om je te helpen is het misschien een idee om aan een oppascentrale te denken of evt een aupair?
Ik hoop dat je wat meer tijd voor jezelf weet te creeeren en jullie wat uitgeruster raken!

Liefs L81

hoi hoi,
wat naar dat je geen hulp krijgt van je schoonmoeder. ik heb zelf weinig aan mijn schoonfamilie. de ene helft woont hier 2,5 uur met de auto vandaan en de andere helft net zoals mijn ouders op curacao.
ik vind het zelf erg raar. toen ik zwanger was, maakte mijn moeder ook de opmerking dat ze zich minder betrokken zou voelen als mijn broertje een kindje zou verwachten. nou ja, ik snap dat je misschien minder gedetailleerd praat over voedingsbhs etc. maar waarom zou je. ik vind dat zo raar, mijn broertje is toch ook gewoon een kind van haar..... maar goed...

hopelijk kun je toch ergens wat steun zoeken. soms heb je gewoon ff rust nodig. ik heb gelukkig een tante vlakbij die vanaf deze week af en toe komt helpen. ik red het ook niet meer hoor met mijn 2 meisjes van 7 maanden. zij houdt dan de meisjes bezig ed en dan kan ik even in een normaal tempo het huishouden doen. scheelt ook een hoop omdat ik dan eerder kan gaan slapen.

Succes!!

Groetjes,
Petra

Hallo,

Hier kan ik ook een boek over schoonouders schrijven. Ik heb overigens vier schoonouders, de ouders van mijn man zijn gescheiden en beiden hertrouwd. Leuk met kerstmis. Maar over de vader en stiefmoeder en stiefvader van mijn man geen klachten. Ze helpen allemaal mee en zeker de vader en stiefmoeder van mijn man op ONZE voorwaarden. De moeder van mijn man is af en toe een verhaal apart. Zij komt wel (als ze niet voor maanden in het buitenland aan het reizen is maar het lijkt allemaal op HAAR manier en HAAR voorwaarden te moeten en  ze is nog al dominerend. Het probleem is wel anders, want ze bedoelt het zo goed en is helemaal dol op mijn zoontje en dochtertje, maar zo ontzettend claimend... Het liefst wil ze dan dat ik er niet bij ben en dat zij de kinderen voor zichzelf heeft en ze heeft ook totaal andere opvoedingstechtnieken... zucht.. wil alleen maar zeggen ook de hulp van schoonouders kan wel eens extra stress opleveren in plaats van tijd voor jezelf creeeren.

Groetjes,
Eefje

Schoonmoeders!!!
Ik heb een geweldige schoonmoeder hoor! Ze is een lieve vrouw, maar heeft wel even geduurd voordat ik dat zag. Ik heb haar echt moeten leren kennen. Maar het voortrekken van 'eigen' kinderen doen zoveel moeders!! Ik zie het bij mijn eigen moeder ook wel gebeuren. Ik heb twee schoonzusjes, mijn moeder heeft dus 2 schoondochters en met de ene klikt het heel goed, maar met de ander gaat het niet zo. Ik denk dat dat voornamelijk ligt aan de opvoeding. De schoondochter waarmee het wel klikt is een beetje op dezelfde manier opgevoed, komt uit de buurt en als mijn moeder op haar kinderen past vind ze het niet erg dat mijn moeder haar regels stelt.
De schoondochter waarmee het niet klikt komt uit een hele andere omgeving(stad) en is opgegroeid met een ander cultuurtje (wel gewoon nederlands hoor). Zij keurt de opvoeding van mijn moeder min of meer 'af'. Wat als haar zoontje komt, krijgen ze ontzettend veel regels van wat hij niet en wel mag. Het vertrouwen in elkaar is er dus niet.
Ik wil hier maar mee zeggen dat het niet perse aan het karakter van je schoonmoeder ligt, maar ook aan de manier hoe zij is opgevoed en hoe ze zelf kinderen heeft opgevoed. En de omgeving natuurlijk.

Dan mijn schoonmoeder: Ik keur haar opvoeding absoluut niet goed. Naar mijn mening hebben 'sommige' kinderen een corrigerende tik nodig... maar dan ook wel tik..... Zij draait de oren om (je zou het eens moeten zien!) Ik heb tegen mijn man gezegd dat als ze dat 1 keertje bij mijn zoontje flikt, dat ik dan helemaal door het lint ga!! En zo nog meer dingen. Verder krijgt mijn zoontje vanalles daar. Hij is nu 6 maanden en eet net wat groentes. Zij ging hem pap geven, yoghurt met fruit. Zoiezo zit daar vanalles in wat mijn mannetje nog niet mag. Ik heb heel voorzichtig gezegd dat hij dat van mij nooit zou krijgen. hint hint. Ik weet niet of het is doorgedrongen, want ik vind zulke dingen heel moeilijk om te zeggen. Verder had ik me voorgenomen om vaak met mijn mannetje op visite te gaan. Ik vind het belangrijk dat een kidn een goede band met zijn opa en oma heeft. Maar ze is nooit thuis. Als ik dan belde, was ze altidj bij haar dochter om te helpen  en dan moest ik daar maar naar toe komen. Dat doe ik dus niet meer. Nu kom ik heel af en toe op een zondag daar, en als ze ons ventje willen zien komen ze maar hier heen. Dat doen ze ook en ik heb ik het idee dat ze dat veel fijner vindt. Prima dus... Maar diep in mijn hart vind ik het wel erg dat ze nooit eens tijd heeft voor een bakkie koffie met haar schoondochter en zoontje. Maar als ik naar mijn eigen verhaal kijk wat ik hierboven geschreven heb, klopt het wel. Ik kom uit een ander cultuurtje, andere opvoeding. Het klikt dus niet super met ons. Ze kan het namelijk wel goed vinden met haar andere schoondochter die wel uit hetzelfde cultuurtje komt en dezelfde opvoeding geeft...

moeilijk hoor

Terug
Bovenaan