geen kaneel???????

hallo allemaal,

ik las laatst in een tijdschrift dat je moet uitkijken met kaneel.Ik heb hier nooit van gehoord eigenlijk.En het erge is ik had de dag ervoor een kaneelstok op de kermis gekocht en een behoorlijk stuk ervan opgegeten.Moet ik me nu zorgen maken?

Eigenlijk erg...Ik slik al vanaf december mijn vrouwenvitamines met foliumzuur.Ook drink   en rook ik niet.Alle producten mijd ik die niet mogen en ga zo maar door .En dit wist ik niet.Ik baal best wel nu.

Ik hoop dat iemand me kan geruststellen.

groetjes Cindy
 
Hallo!
Onderstaande stukje van internet voor je gehaald;
Groetjes.

Kaneel
Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.

Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.

In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.

De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:
Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram
Kruidkoek   1 plakje 0,8-1,6 milligram
Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram

In Nederland wordt de dagelijkse opname via cosmetische producten op 0,04 mg/kg/dag geschat, voor iemand van 65 kilo betekent dit 2,6 mg. Dit is dus twee maal zo hoog als via de gemiddelde voeding wordt opgenomen. Op cosmetische producten is niet vermeld of er coumarine in verwerkt is. Meestal wordt van synthetische coumarine gebruik gemaakt.

Wat te doen als je zwanger wilt worden of zwanger bent?
Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap. Mocht er inderdaad een effect optreden, dan is het te verwachten dat dit het meest schadelijk is tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Omdat je de eerste weken van de zwangerschap nog niet weet dat je zwanger bent, is het goed om ook al rekening te houden met het gebruik van kaneel vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.

En als je al veel kaneel hebt gebruikt tijdens je zwangerschap? Er is zeker geen reden om in paniek te raken. De effecten zijn gebaseerd op indirecte aanwijzingen, en in de praktijk is het effect nog nooit aangetoond. Het is veiligheidshalve wel aan te raden om gedurende de rest van de zwangerschap matig te zijn met kaneelbevattende producten.
 
Hoi Cindy,

Ik zou me er niet heel druk om maken. Ik heb ook wel eens gelezen dat je er niet teveel van mag hebben, maar ik denk vooral dat je de overbekende dingen niet mag hebben.
Als je alles niet gaat eten wat er in tijdschriften staat, kan je echt bijna niets eten.
Ik heb trouwens ook wel eens begrepen dat de kansen echt zoooooo klein zijn dat er iets gebeurt...dat je zelfs aan de verkeerde kazen en het rauwe vlees zou kunnen eten als je wilt. Maar dat lijkt me ook weer niet slim omdat dat echt overal wordt verboden.
Wat ik bedoel te schrijven is dat je, zelf je gevoel moet volgen in veel dingen..anders mag je niks meer. Enne, in mijn eerste zwangerschap heb ik veel kaneel gegeten en ons dochtertje kan echt niet gezonder zijn hoor!

Als je twijfels blijft houden kan je altijd even het voedingscentrum bellen!

Ik hoop dat je mijn verhaal nog een beetje snapt..

Groetjes Maartje
 
Hoi Cindy,

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor. Ik las laatst ergens dat er wel even een tijdje werd gedacht dat kaneel invloed kon hebben, maar daar is men van teruggekomen-> blijkt niet aangetoond te zijn (en ook niet aan te tonen te zijn).

Dus don't worry.

Gr cc
 
Vroeger werd hetgebruikt om de bevalling op te wekken, net als met ananashart, bitter lemon en zo. (Oftewel bakerpraatje)

Het is nooit bewezen dat het schadelijk is, relatie is nooit aangetoond. Als je de desbetreffende stof in pure vorm zou innemen en dan een flinke pot dan zou het schadelijk kunnen zijn. Men is daar volgens mij inderdaad al weer van teruggekomen, heb dat in ieder geval al vaker gelezen.

Matigen met kaneelstokken en andere producten waar kaneel inzit, kan nooit kwaad, vaak zit er namelijk ook veel suiker in en beperken van suiker kan ook geen kwaad.

Bang worden nu je wel zo'n stok heb gegeten, nee zou ik niet doen. Gewoon lekker blijven genietem.

Miep
 
hallo lieve meiden,
dank jullie wel voor jullie lieve reacties.Ik ben nu zeker gerustgesteld.Bovendien las ik dat het ook in pepernoten zit en die at ik enorm veel toen ik zwanger was van mijn jongste dochter.En zij is prima in orde hoor.

Ik blijf er verder af !Ook inderdaad vanwege de suiker.Daar moet ik sowieso op letten ivm zwangerschapsdiabetes in het verleden.
Heeeeel erg bedankt !!!!!!!!!!!!!

doeidoei
cindy
 
Terug
Bovenaan