Geen menstruatie, pcos?

<p>Hoihoi,</p><p>Ik moet even mijn onzekerheid kwijt.</p><p>Eind augustus ben ik gestopt met de pil na 5 jaar. Met volle moed ging ik de nieuwe maand in en hoopte ik snel zwanger te worden omdat moeder zijn echt voelt als mijn roeping.</p><p>Tot de dag van vandaag heb ik na mijn ontrekingsbloeding geen menstruatie meer gehad. Van de dokter had ik wel Orgametril gekregen voor 10 dagen zodat toch mijn baarmoeder opgeschoond wordt en het misschien iets activeert. De dagen gingen voorbij en na een week na de kuur kreeg ik 4 dagen een paar veegjes licht bloedverlies en roze afscheiding. Dit is verre van een echte menstruatie.  De moed zakt me een beetje in de schoenen en na weer een doktersbezoek vertelde mijn huisarts dat de langdurige cyclussen voor mij pil  (ongeveer 4x in dat jaar en daarna aan de pil gegaan). Wel opvallend is en heeft zij mij dus doorgestuurd naar de gyn. De onzekerheid vreet mij op en ik hoop dat iemand misschien hierover mee kan praten en dit herkent. Zelf schiet pcos continu door mijn hoofd. Ik hoop dat iemand mij misschien meer kan vertellen!</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p style="text-align: center;"> </p>
 
Hoi, pcos zou natuurlijk kunnen, maar dat hoeft niet.. zelf ben ik november 2020 gestopt met de pil na zo'n 16 jaar. Ik kreeg ook geen menstruatie, maar dit vond ik ook niet gek, want voordat ik met de pil begon had ik cyclussen van 6-12 weken. Ik ben er ooit mee begonnen omdat ik last had van acne. Deze kwam na het stoppen ook weer terug, dus ik vermoedde ook pcos. De huisarts ook en stuurde mij door voor echo. Hierop zou niks geks te zien geweest zijn. Daarna bloedonderzoek en daar kwam ook niks geks uit. Toen 10 dagen provera geslikt om te kijken of het daarna wel op gang kwam, maar helaas deed dat ook niet wat het moest doen. Toch maar doorgestuurd naar de fertiliteitskliniek. Nieuwe echo gemaakt en daar kwam wel pcos uit.. Ik ben inmiddels 32, dus bij mij ging het uiteindelijk allemaal best wel snel. Zit nu in een traject en heb vorige maand voor het eerst een normale cyclus gehad dmv letrozol. Als je denkt dat je pcos hebt zou ik dit in ieder geval serieus bespreken en goed dat je alvast doorgestuurd bent! Hopelijk kunnen ze bij jou de beelden wel goed lezen, want bij mij ging dat de eerste keer dus mis.. Als je het hebt, kun je het maar beter weten, dus veel succes! Hopelijk is het niks
 
Ik heb meer dan een jaar geen menstruatie gehad toen ik stopte met de pil. Daarvoor was ik ongeveer zeven jaar aan de pil geweest. Altijd heel onregelmatig geweest en na de eerste keer varieerde het ook nog van drie weken tot vijf maanden. Ondertussen wel een drie jarige peuter hier rondlopen, zonder dat daar een traject of onderzoek oid aan te pas in gekomen. 
 
Dit klinkt wel alsof het pcos zou kunnen zijn, maar misschien is het ook wat anders. Ik heb zelf nooit de pil gebruikt, maar had ook behoorlijk lange en onregelmatige cycli. Toen ik daar een diagnose pcos voor kreeg (overigens niet omdat de kinderwens zo lang duurde maar vanwege onderzoek bij pijnklachten) ben ik op dieet gegaan en is mijn cyclus wel veel regelmatiger geworden (ipv 17-62 dagen (meestal 35+ dagen)) werd het 29-32 dagen, met nog wel twee uitschieters naar ongeveer 40 dagen gehad in de maanden dat ik flink aan de medicatie zat voor mijn verstandskiezen en bij mijn corona vaccinatie). Ik ben zowel voor als na mijn dieet 3x zwanger geworden, alleen daarvoor heb ik alleen miskramen en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, sinds het dieet ook mijn zoontje en mijn huidige zwangerschap (15 weken nu).
Wat mijn dieet inhield? Meer vette vis eten (ik at daarvoor vrijwel nooit vis) en omega 3 capsules slikken. Verder heb ik in het begin ook wel gelet op glycemische lading en veel vezels eten enzo, maar toen kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik al best veel vezels at en later dat glycemische lading maar een minimaal verschil maakte voor mij qua cyclus. Op de website van stichting pcos kan je vanalles vinden over leefstijl en dieet wat verschil kan maken voor iemand met pcos. Misschien is het handig om eerst het onderzoek af te wachten (wie weet heb je wel helemaal geen pcos), maar een dergelijke dieetwijziging doorvoeren kan denk ik sowieso weinig kwaad, een tekort aan omega 3 vetzuren en vezels komt in het algemeen vrij veel voor, alleen met pcos zijn vrouwen er extra gevoelig voor. Uiteraard weet ik niet wat jij normaal al eet, misschien eet jij al wel 2x per week vette vis en dan zal dit wellicht weinig uitmaken, of ben je vegetarier (dan zijn er gelukkig ook vegetarische en zelfs veganistische oplossingen om aan omega 3 vetzuren te komen).
En pcos is ook iets wat in veel vormen voorkomt, veel vrouwen bereiken helaas niet genoeg met alleen dieetwijzigingen en zullen uiteindelijk ook medicatie nodig hebben om een eisprong op te wekken, maar gelukkig zijn daar ook een aantal opties voor beschikbaar.
 
Nou het voelt als een wonder, na een test vanochtend (dit doe ik altijd voordat ik naar de dokter ga), ik moest langs voor mogelijke blaasontsteking. Ik had al 3 dagen zo een druk op m'n blaas. Teste leek positief maar op die testen zie ik wel vaker dingen die er niet zijn en nadat de dokter een test heb gedaan blijk ik dan toch echt zwanger!!!!!
 
HoiHoi
 
ik had een klein vraagje, ik ben bekend met pcos namelijk (22 jaar) en ik heb in 2021 de diagnose gekregen dat ik pcos heb. Sindien gebruikte ik 5 maanden lang foliumzuur en heb een kinderwens die helaas niet echt lukt.. dus ik heb in december geen foliumzuur gebruikt. En normaal gesproken zou ik op 29 december gaan menstrueren, alleen op 22/23/24 december heb ik bruin roze afscheiding gehad met maar 1 druppeltje  bloed  bij het afvegen. En voor de rest dus eigenlijk  geen bloedverlies deze maand. Ik heb ook aantal keren negatief getest. Ik ben nu 7 dagen over tijd en normaal gesproken heb ik wel elke maand menstruatie. (cyclus van 30 dagen gemiddeld). Mijn borsten zijn opgezwollen en ik voel af en toe iets bij mij onderbuik(baarmoeder)
 
de lage HCG met 7 dagen overtijd kan denk ik niet..
 
Als dit nu de pcos is? Wanneer wordt ik dan ongesteld heeft het iets te maken met de foliumzuur die ik die maand niet heb ingeslikt???
Dankjewel allemaal dat jullie er zijn, echt fijn dat je je eigen verhaal ergens kwijt kan...  
 
beste wensen nog en een gelukkig GEZOND  jaar toegewenst, 
 
gr AY
 
Terug
Bovenaan