Geen middag slaapje 19maanden

<p>Hi vraag me af of het niet wat te vroeg is dat mijn zoontje van 19 maanden niet meer wilt slapen in de middag. Hij is om 7.30 wakker en ik leg hem dan al iets later op bed 13.00-13.30 maar meneertje ligt alleen maar wat te kletsen met zijn knuffels te spelen enz. En zit/rolt/loopt zijn hele ledikantje door maar slaapt niet. Ik geef hem wel echt 1 uur die rust in bed. Hij gilt schreeuwd of huilt niet dus blijft hij lekker in bed. Verder zorg ik zeker voor goede dagverdeling. Lekker 1 a 2 uur naar buiten. Speeltuin, park, fietsen, boodschappen etc lekker in de zandbak spelen of laten klimmen op de glijbaan enz. Gisteren sliep hij wel 1 uurtje daarvoor kon hij 1,5/2 uur slapen. De 2 dagen daarvoor en vandaag dus ineens weer niet. Wel is hij merkend bezig met een sociale/mentale ontwikkeling misschien dat het daaraan ligt?? Ah fijn we pakken nu een extra rust moment op de bank met een filmpje erbij is verder nog wel gewoon vrolijk etc, en gaat dan 18.30-19.00 uur uiterlijk naar bed en slaapt dan ook direct dan hij is ook echt total loss natuurlijk. Voorheen ging hij om 20.00 uur maar dat gaat natuurlijk niet als hij niet slaapt in de middag. Wel lekker als hij zo optijd erin ligt hoor en dat je dan overdag geen rekening meer hoeft te houden met slapen maar merk dat ik dit toch wel erg pittig vind, weet eigenlijk verder ook niet echt waar ik dan zelf verder goed aan doe om hem niet helemaal compleet oververmoeid te hebben tijdens de warme maaltijd. Vraag me af of het niet veel te vroeg is dat hij niet meer slaapt overdag!</p><p>Herkenning?</p>
 
Geen herkenning maar denk dat je het wel goed aanoakt door hem smiddags nog wel een rustmoment te gunnen. Mocht ie wel willen slaoen kan dat gewoon als ie in bed ligt. Ik heb er 1 van ruim 2 jaar die smiddags nog rustig 2.5 uur pakt. Die moeten we zelfs wakker maken omdat het anders savonds veel te laat naar bed gaat. Ieder kind is anders
 
De oudste van mijn zus stopte ook rond die leeftijd met haar middagdutje. Kan dus zeker wel, maar zou de hoop nog niet opgeven als ik jou was en nog een tijdje blijven aanbieden in de hoop dat het een faaaaase is. 
 
Het middagdutje is heel belangrijk voor jonge kinderen. Ze hebben deze slaap nodig om alles van de ochtend te verwerken. Ze zijn dan ook weer uitgerust om nieuwe ervaringen op te doen. Het is ook uit recent onderzoek gebleken dat peuters die in de middag nog slapen een beter geheugen en concentratie hebben dan de peuters die wakker bleven. 
Ik zou zeggen lekker op bed laten liggen. Het is aan je kindje zelf om wel of niet te slapen. Maar op zijn kamer in zijn bed heeft hij in ieder geval rust. 
Mijn peuter is nu 3 jaar 3 maanden en slaapt nog zo nu en dan in de middag. Soms samen met mij in bed of of de bank of hij ligt in zijn eigen bedje een boekje te lezen of hij slaapt. 
Na de boterham is het hier in huis rustig. Geen speelgoed. Geen radio. Rust.
 
 
Rond de 18 maanden hebben veel kindjes ook een slaapregressie, bij ons duurde die totdat hij bijna 20 maanden was. Bij ieder kindje uit dit zich anders.
Ons zoontje had mij allebei zijn slaapjes moeite om in slaap te komen en dat werd bij ons een hele strijd (knuffels uit bed blijven gooien, verlatingsangst). Opeens was het weer voorbij en nu gaat hij weer heel lief slapen.
Dus wellicht heeft jouw zoontje ook meer moeite om overdag te slapen, door een of andere ontwikkeling. Gewoon lekker zijn rustmomentje geven zoals je doet, misschien gaat hij over een tijdje gewoon weer slapen.
 
Mijn dochter is nooit hele goede slaapster geweest, maar rond 18-20 maanden was het wel op zijn top, met niet willen slapen, snel wakker, ‘s nachts wakker, spelen in bed... Nu is ze 21 maanden en slaapt ze 5/7 door tot half 7/7u en overdag slaapt ze opeens vaak wel 2,5-3 uur, heeft ze nooit eerder gedaan.
Dus als je zelf wel waarde hecht aan het dutje, zou ik gewoon nog even door gaan. Niet teveel strijd van maken, wel elke dag gewoon naar bed brengen. Wie weet gaat het knopje weer om!
 
Met 19 maanden geen middagdutje meer, is echt vroeg. De meeste kindjes skippen dit op zn vroegst met 2 jaar. Ik werk al 10 jaar op een kinderdagverblijf en echt niet eerder dan met 22 a 24 maanden wordt het dutje overgeslagen. En dat is al heel vroeg...

Ik denk dat je het goed doet zo. Je kan je kindje helaas niet dwingen om te slapen, maar een uur lang rusten is wel nodig! Dus gewoon elke middag op bed blijven leggen en wie weet is het een fase en slaapt je kindje volgende week Ineens weer.

Mijn jongste dochter is nu 19.5 maand en slaapt gelukkig in de middag keurig 2 uurtjes en s nachts van 20.00-6.30. Om 12.00 is ze ook altijd écht moe en slaapt direct.

Mijn oudste dochter is bijna 3.5 jaar. Met precies 2 jaar zijn we de middagdutjes al gaat afbouwen, ze sliep dan max 1 uurtje want anders sliep ze s avonds pas om 22.00.

Vanaf 2.5 jaar deed ze nooit geen middagdutjes meer. Ze was wel moe en wilde wel, maar als we haar maar 30 minuutjes lieten slapen was het in de avond wéér 22.00. Dus dat was gewoon even doorzetten 2 maanden lang en toen was ze er helemaal aan gewend. En idd, toen sliep ze heerlijk om 19.00 direct in en dat had ik liever dan een kort middagdutje en daarna tot 22.00 wakker zijn.

Dus blijf het gewoon aanbieden en hopelijk slaapt je kindje af en toe wel eens. Voor jezelf wel fijn ;)

Sinds de oudste niet meer slaapt, mag ze wel een uurtje boekjes lezen op de bank en spelletjes op de tablet doen. Zo heeft ze toch dr rust moment en ik ook even :)

Maar ik lees hier dat er ook kinderen van 3 jaar zijn die nog tussen de middag slapen en dan in de avond blijkbaar ook gewoon braaf op tijd gaan slapen. Dat kan ook.. maar dat is best luxe hoor. De meeste kindjes stoppen echt met 2.5 jaar wel met dat dutje omdat het anders s avonds drama is!
 
Herkenbaar. Ons mannetje van 20 mnd slaapt nu ook niet of korter sinds een maandje.
Voorheen 2,5 uur maar nu uurtje en dan laat hij zich horen. Vaak hoor ik hem ook nog een tijdje babbelen en spelen maar dat vind ik prima. Hij pakt op die manier ook zijn rust en vaak valt hij dan toch na een half uurtje in slaap. Ook zijn zijn nachten korter. Voorheen kon hij echt tot 9.30 slapen...vanaf 6 mnd tot 18 mnd maar helaas dat lijkt voorbij! Nu vaak om 7 uur! Jammer want nu met mijn 2e zwangerschap kan ik af en toe een langer slaapje wel gebruiken?
 
Terug
Bovenaan