Geen middagslaap, maar wel drama

<p>Ik ben op het punt aangekomen dat mijn zoontje van ruim 3 niet meer elke dag een middagslaapje wilt doen. Op de dagen dar hij s ochtends uitslaapt tot half7/kwart voor7 vind ik dat ook prima en kan hij het ook goed volhouden tot half7/7uur s avonds. Echter de dagen dat hij al vroeger wakker is en dan ook een actieve dag hebben gehad, zie ik hem om 1uur gewoon compleet instorten en wil ik dat hij wel even een kort slaapje doet. Echter is dat dus elke keer dikke drama. Als hij dan eindelijk accepteert dat hij toch even moet, dan slaapt hij ook meteen, alleen de 10 helse minuten vooraf zijn gewoon echt niet leuk. Herkent iemand dit en wellicht heeft iemanf nog tips? </p>
 
Met 3 jaar zou ik gewoon geen middagdutje meer doen. Is eigenlijk echt niet meer nodig, hier stopte ik met de oudste met 2.5 jaar en de jongste is nu 26 maanden en slaapt soms zelfs al niet meer, of max 1 uur omdat het anders s avonds 22.00 is voor ze slaapt.

Het is vaak even een paar weken doorzetten en lastig voor ze, maar ze moeten er even doorheen. En ja, dat betekent een chagrijnig kind in de middag soms. Hoort erbij.

Hier merk ik ook dat ze rond 14.00 instort, maar dan mag ze even een uurtje chillen op de bank voor de tv of op de tablet. Om 15.00 gaan we naar buiten tot 17.00, dan is ze lekker bezig en de moeheid helemaal weg. Om 17.30 erlten, douchen en hop naar bed. Voor je t weet is het 19.00.

T zijn dus eigenlijk vooral die uurtjes begin middag dat ze even heel moe lijken, maar als je lekker op pad gaat dan is je kindje er snel overheen en trekt hij het prima de hele middag. Binnen een paar weken is hij dit helemaal gewend en zal het prima gaan. Met een kind van 3 zou ik die strijd om het middagslaapje echt niet meer aangaan. Liever afleiden, lekker even filmpjes laten kijken en een paar uur naar buiten. En dan is ie s avonds tenminste goed moe ;)
 
Ik herken je verhaal ook. Volgende week wordt onze peuter 3 en soms wil hij niet naar bed tussen de middag. Dit is vooral als hij er te laat ligt en eigenlijk al wat oververmoeid is. We zijn weer echt naar de wakkertijd gaan kijken, waardoor het al een stuk beter gaat en de nadruk ligt niet op slapen, maar even bijkomen. Als hij bijvoorbeeld zegt: ik wil niet slapen, dan zeggen wij meestal, je hoeft ook niet te slapen, je gaat alleen even op bed om bij te komen. Dat geeft hem weer wat controle over wel of niet slapen, wat hij 9 van de 10x dus wel doet.
'S ochtends naar buiten gaan hoor ik ook wel eens als tip.

Ik zou kijken naar je kind, wat heeft hij nodig. Jij kent je kind het beste. Niet elk kind is gelijk. Als hij echt nog heel moe is, dan zal hij het wel nodig hebben. Het is even zoeken naar wat werkt. Een vriendin van me laat haar dochter van 3.5 jaar om de dag slapen bijvoorbeeld. Dat werkt voor haar goed op dit moment.
 
Ik zou idd zeggen dat hij niet hoeft te slapen maar alleen even moet rusten. Zet bijv een luisterboekje aan of laat het licht aan en geef hem zelf een boek, of knuffeltjes om mee te spelen. Valt hij dan in slaap dan is dat prima. Valt hij niet in slaap.. ook prima! Hij is tenslotte al 3. Idd lekker op pad gaan, vroeg eten en een lekker lange nacht maken. Mijn dochter is bijna 4 en gaat nog steeds tussen 18.00 en 18.30 naar bed. Langer houdt ze niet vol. Prima toch? Ze hoeven het niet perse tot 19.00 vol te houden omdat dat zo hoort?
 
Terug
Bovenaan