Geen ontlasting.....

Hoi,

Sofie heeft al een week geen poepluier gehad. Daar heeft ze nu volgens mij enorm veel last van, ze huilt een huiltje die we nog niet kennen (enorm schreeuwerig) en vind het alleen goed als ze op haar buik op je arm ligt.
Heeft iemand nog tips? Of moet ik de dokterspost bellen............ Weet niet zo goed wat te doen.

Groetjes Marije

Hoi Marije,

Krijgt je kindje borstvoeding (en dan alleen maar of ook kunstmatige zuigelingenvoeding)  of kunstmatige zuigelingenvoeding?

Groetjes van Yvonne

Hoi Marije,

Oei, een week geen poepluier, dat is best lang al! Ik heb denk ik niet echt een oplossing voor je, maar ik weet wel dat er iets van VSM bestaat, een of ander homeopathisch spulletje. Misschien moet je dat eens proberen? Maar, misschien moet je inderdaad ook wel even naar de huisartsenpost gaan hoor, succes in elk geval!

hoi Marije,

na een week geen ontlasting zou ik inderdaad even naar de huisasrtsenpost of nog liever naar het cb bellen. ik weet dat je bij borstvoeding, iedere luier een poepluier mag hebben of 1 per 6 dagen, maar nog minder lijkt me niet zo goed, kan me voorstellen dat die kleine er buikpijn van krijgt.

sterkte.

gr floor

Hej!

Jeetje meid, dat is ook wat! Met BV kan het idd wel eens verschillen, maar dit is wel lang hoor. Ik weet nog dat we bij onze oudste met 4 maanden diksap mochten geven. Bosbessensap schijnt ook te helpen, maar ja nu is het nog te vroeg denk ik voor dit soort middeltjes. Homeopathie mag wel geloof ik, maar ga dan wel naar een erkende homeopaat. Succes he! liefs Pippi

Hoi hoi,

We zijn gister toch  maar even naar de dokterspost gereden. Daar heb ik een soort klysma meegekregen. Heb t tubetje thuis direct ingebracht en na een half uur kwam eindelijk alle ontlasting eruit! Wat moet mijn meisje opgelucht zijn!!!

Groetjes Marije

Hoi,

Borstgevoede baby's moeten in ieder geval de eerste vier weken ongeveer vier keer per etmaal zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben ter grootte van een flinke munt. Vanaf de leeftijd van vier tot zes weken kan het ontlastingspatroon gaan veranderen. Sommige baby's blijven dagelijks één of meerder keren ontlasting hebben, andere kindjes zullen één keer in de week poepen of misschien nog wel minder vaak (één keer in de 10 tot 14 dagen komt ook wel voor; op www.borstvoedingsforum.nl  , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties was zelfs een keer een baby die 17 dagen niet had gepoept ). Dat is echter heel normaal. Alle (voedings)stoffen in moedermelk worden namelijk heel efficiënt benut, zodat er relatief weinig afvalstoffen (= ontlasting) vrijkomen. Zolang de ontlasting zacht blijft, is dat geen enkel probleem; harde ontlasting en/of verstopping komt bij volledig borstgevoede baby's maar zelden voor. Het bijgeven van iets anders dan moedermelk, de baby 'helpen' door een thermometer te gebruiken of andere  heftige ingrepen als klysma's zijn dan ook niet nodig.

Dat neemt niet weg dat een borstgevoede baby zich (tijdelijk) ongemakkelijk kan voelen doordat ze haar ontlasting nog niet kwijt kan. De darmpjes kunnen namelijk wat moeite hebben om die zachte ontlasting de juiste kant op te stuwen. Dit wordt vanzelf beter naarmate je kindje ouder wordt.  Je kunt haar dan helpen door babymassage toe te passen. Masseer het buikje rechtsom het naveltje om de darmwerking te bevorderen. Een andere massagetechniek die nog wel eens helpt bij krampjes is het waterrad; je maakt dan met je handen of met je onderarmen vanaf het naveltje een scheppende beweging naar beneden. Ook kun je de voetjes masseren en dan met name de holletjes onder de voetjes, door stevig met je duimen rechtsom cirkeltjes te draaien. Eventueel kun je met een geoliede vinger de buitenkant van het anusje masseren om de kringspier te ontspannen.
Daarnaast kun je je baby dragen in een ronde houding (kommahouding, bijv. in een draagdoek) of op je schoot leggen in een ronde houding om de kringspier te ontspannen (haar ruggetje tegen je buik, billen omlaag, je armen in haar knieholtes).

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan