Geen ritme in te krijgen..

<p style="text-align: left;">Hallo iedereen!</p><p>Ik vroeg me af of er misschien meer mensen met dit "probleem" zitten en eventueel tips voor ons hebben.</p><p>Bij onze dochter van 5 maand is er echt geen vast ritme in te krijgen overdag. Ze krijgt 's avonds altijd rond 19:00/19:30 uur de laatste fles en gaat dan op bed, dan wordt ze áltijd standaard wakker om 5:00 uur (soms alleen voor de speen en soms moet ze echt een fles) daarna slaapt ze verder tot 6:30/7:00 uur.</p><p>Omdat ze dus soms om 5:00 uur al een fles krijgt en soms om 6:30/7:00 uur pas kan ik nooit vaste voedingstijden hanteren en moet ik vaak puzzelen om weer op 19:00 uur te komen voor de laatste fles.</p><p>Ook kan ze nog niet echt lang wakker blijven, meestal zo'n 2 uurtjes, waardoor ik fruithapjes en groentehapjes echt ergens tussen moet proppen (ook niet op vaste momenten dus). Soms krijgt ze gewoon geen hapje omdat er simpelweg geen tijd voor over is.. En straks met 6 maand moet ze natuurlijk gewoon "avondeten" dus ik ben echt bang dat het een zootje wordt qua dagindeling..</p><p>Oja, omdat ze dus vaak op verschillende tijden voeding krijgt zijn haar slaapjes ook niet op vaste tijden.</p><p>Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!</p><p> </p>
 
In het boek van Stephanie Lampe of in het boek Slaap! staan meerdere voorbeeld ritmes per leeftijd. Ik vond ze heel handig, bij ons zit de regelmaat er nu supergoed in, ook als mn zoontje eens wat eerder of later wakker wordt.
 
Hoi hoi !
Wij hadden dit inderdaad eerst ook, maar zijn nu overgegaan naar 4 voedingen op een dag van 200ml. En 's ochtends rond half 11 wat fruit en 's avonds rond half 6 wat groente. Laatste fles om 8 uur en slaapt ze vaak tot half 8, af en toe s nachts wakker maar dat is puur voor de speen. Misschien een idee om bij de laatste fles rijstebloem toe te voegen zodat ze wat meer verzadigd is en misschien dan de nachtvoeding overslaat. Wij dachten eerst ook dat ze wakker werd voor de voeding rond 5 uur, maar dat was dus de speen, en sliep ze al snel gewoon weer verder. Ze kunnen prima zo lang zonder voeding alleen duurt het bij ieder kindje verschillend wanneer ze helemaal doorslapen. 
Ik leg haar naar iedere voeding in haar nestje in de box zonder speelgoed, en na de 12 uur voeding slaapt ze een uurtje op bedje.
Succes in ieder geval! 
 
@LydS Hier gaat het ook zo.. Dus ik lees graag mee voor de tips. Zijn echt zoekende naar een duidelijk ritme. Nu wijken we er om de haverklap vanaf omdat dr slaapjes steeds anders zijn. Daardoor is de tijd dat ze aan haar lange slaap begint ook steeds anders.
Wat betreft lang wakker blijven vind ik 2 uur al lang! Onze dochter kan maar 1,5 uur wakker zijn, soms ietsje langer.
 
Hier is het ritme ook elke dag anders, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet erg vind! We zorgen voor regelmaat door vaste volgordes en ritueeltjes, maar pinnen ons niet vast op tijden. We leggen hem op bed als hij moe is (wel binnen anderhalf uur) en geven hem eten als hij honger heeft.
De ene dag slaapt hij twee keer 3 uur overdag en de volgende dag 4 slaapjes van 1 uur. Soms is hij anderhalf uur wakker, soms geeft hij na een half uur al aan dat hij weer naar bed wil. De ene dag is het om 18.00 uur bedtijd voor hem, de dag erna om 19.00. Zo krijgt hij de slaap die hij nodig heeft. Ik vind het best normaal dat dit per dag verschilt. Ze ontwikkelen zo snel en het verschilt ook per dag hoeveel indrukken ze op doen. 


 
@Semna Ja dat is wel waar inderdaad, wij houden ons zelf ook niet altijd aan vaste tijden.
Ik ga het maar even proberen net als jij te doen, want ik krijg er niet echt een vast ritme in. Hoe oud is jouw kindje trouwens? En wordt hij elke dag ook op een ander tijdstip wakker?
 
Hoi Lyds,

Mijn kindje is nu bijna 6 maanden. Het is een vroege vogel: hij wordt sochtends meestal ergens tussen half 6 en 7 wakker. Hij krijgt dan bv, tussen 10 en 11, tussen 14.00 en 15.00 en tussen 18.00 en 19.00 (dat ligt ook aan zijn bedtijd). En dan snachts nog 1 of 2 keer. Wat je misschien kan proberen is om 5 uur een half flesje te geven en de andere helft om 7 uur sochtends, en dat langzaam op- en afbouwen naar de hele fles om 7 uur. Dat probeer ik nu ook met de borstvoeding. Soms heeft hij nog een voeding om 4 uur snachts, maar als hij zich dan vol drinkt heeft hij geen honger meer sochtends.

De hapjes doe ik net als jij tussendoor en als het een keer niet lukt maakt dat echt nog niks uit, ze halen alles wat ze nodig hebben uit de melk. Bij hun eerste verjaardag hoeven ze pas 25% uit vaste voeding te halen, dus je hebt echt de tijd om het op te bouwen! Het wordt makkelijker als ze savonds wat langer wakker zijn en dat komt vanzelf (hoop ik..:D).





 
 
 
Terug
Bovenaan