geen ritme...

Hoi mama's

Mijn dochtertje Sarah is nu ruim 3 maanden oud, maar we hebben nog steeds geen ritme . 's morgens komt ze ergens tussen 6.00 en 8.00 uur, verder komt ze overdag om de 3-4 uur. Omdat ze niet op dezelfde tijden komt, kan ik nooit iets plannen. Ik neem haar wel overal mee naar toe, en geef haar overal de borst, maar een beetje ritme zou wel handig zijn! Ik heb ook wel eens geprobeert op mijn verzoek te voeden, maar ze wil dan gewoon niet drinken, en komt dan een uur later weer voor een voeding!
Dus als iemand tips heeft? Ik hou wel regelmaat aan:
's morgen na de eerste voeding direct naar bed
Na de tweede voeding, wassen en aankleden, samen spelen, alleen spelen-slapen, dit herhaal ik na elke voeding tot 19.00 uur 's avonds
dan gaat ze in bad, en voed ik haar naar die tijd
Daarna gaat ze naar bed, ze krijgt de laatste voeding rond 23.00 uur op bed, in het schemer, hierna gaat ze heerlijk slapen

En hoevaak drinken jullie kindjes? Sarah tussen de 5-7 x per dag

Groetjes Liset, mama van Sarah 20-04-07

Hoi Liset,

Waarom is het een probleem dat je dochter nog geen ritme heeft? Heb jij zelf meer houvast nodig? Gaat het niet goed met je dochter (bijv. oververmoeid of onvoldoende groei)?

Ik begrijp niet zo goed waarom het verkrijgen van ritme een doel op zich zou zijn. Het is toch gewoon de bedoeling dat jullie op een aangename manier  de dag doorkomen? Dat hoeft toch niet iedere dag op dezelfde manier?

Kun je je vraag misschien nog wat toelichten?

Even nog als voorbeeld mijn situatie: mijn dochtertje is inmiddels 8 maanden, zij heeft een prima dag en nachtritme, maar dat is dan ook alles. Overdag gaat het iedere dag anders en dat vind ik prima. Toen ze ruim drie maanden was, had ze ook echt geen vast ritme in de dag. De ene keer liet ze zo drie-vier uur tussen twee voedingen, de andere keer wilde ze na een half uur al weer aan de borst. Mij maakt dat niet uit. Ik heb zelf immers ook niet altijd exact op dezelfde tijdstippen honger/dorst! Ik denk dat mijn dochter toen ongeveer 12 voedingen per dag kreeg. Precies weet ik het niet, want ik telde de voedingen nooit, ze kreeg gewoon een voeding als ze hongersignalen af gaf.

Misschien heb je wat aan dit artikeltje, ik vond het een eye-opener toen ik het las: voedingsfrequentie op bv.com

Groetjes,
Helena

Euh, misschien niet helemaal te vergelijken, hoor, maar mijn zoontje ( 5 x 200 cc FV) heeft ook geen ritme zoals jij beschrijft. Persoonlijk vind ik dat het wel heeft, maar hij krijgt de eerste voeding ook ergens tussen 6:00-8:00 uur. Hij komt om de 2 tot 6 uur, afhankelijk van zijn slaapjes, dus iedere dag is ook een beetje anders!
Krijgt 2e fles ergens tussen 10:15-11:30, de 3e fles ergens tussen 13:15-15:00 uur, de 4e tussen 17:15-19:15 uur en de laatste rond 20:15- 21:30 uur...

Ik zorg er gewoon voor dat ik eten bij me heb... Valt met plannen reuze mee.
Hij meldt zich wel (voor eten, voor slaap) en dan doe ik dat gewoon... Heb er zelf helemaal geen problemen mee.

Veel succes,

Groetjes, Karin
Mama van Christian (ruim 5,5 maanden)

hallo liset,
ik snap ook niet zo goed waarom er perse een strak ritme in moet!
als ze 'snachts maar goed slapen is het toch goed? en als je overdag voeding bij je hebt kun je altijd voeden, toch?
misschien heb ik wel makkelijk praten, demi heeft (per ongeluk) een heel strak schema.
zij komt om de 4 uur behalve na de fles van 3 uur, dan begint ze rond 18:15 uur te huilen om eten. en dan krijgt ze dat dus ook.
ze slaapt 20 uur per dag dus dit is echt haar ritme en zij bepaalt. ik heb me er ook nooit druk om gemaakt, ook niet voor de bevalling. het gaat zoals het gaat. en als je zo denkt dan loopt het denk ik ook soepeler voor jezelf en je kindje!
dus meid, probeer je schema los te laten en ga op jullie gevoel af!

groetjes martine
(moeder van demi, 9 weken)

Terug
Bovenaan