geen slaapje?

Onze dochter (2,5 jaar) slaapt nu van 12.45-13.45 uur en gaat dan 's avonds rond 18.45 uur in bed. Ze is de laatste twee maanden 's morgens erg vroeg wakker (tussen 5.00-5.30 uur). Moeten we het middagslaapje afbouwen? Ze valt ' s middags en 's avonds wel snel in slaap namelijk. Of zijn er andere tips?

Beste fvBekW4vCv6FLktO, mijn zoontje van 3,5 en dochtertje van 14mnd gaan elke dag tegelijk naar bed tussen 19:00-1915. En dan liggen ze er max om 19:30 in. Ik hou al vanaf de geboorte dezelfde tijd aan. Daarnaast slaapt mijn dochtertje (14mnd) overdag nog 1,5 uur tot max 2 uur per dag(in één slaapje). En mijn zoontje slaapt de ene dag wel en andere dag niet overdag. Als hij slaapt, meestal 1 uurtje. En als hij niet slaapt, mag hij een uurtje ''chillen'' op de bank. Ze werden beiden het afgelopen jaar heel vroeg wakker; tussen 05:00-06:00. Echter slapen ze sinds deze maand goed uit tot 0630-07:00. We hebben hier echt drie jaar lang naartoe gewerkt. Op Ouders van Nu hebben we een artikel over het thema'' Mijn peuter wordt vroeg wakker'' geschreven, mogelijk kun je hier iets mee! Ik heb zelf er veel aan gehad toen mijn zoontje te vroeg wakker werd. Ervaringen van andere ouders zijn uiteraard zeer welkom!

Ik zou eerst proberen haar later op bed te leggen in de avond. Vind 18:45 wel echt heel erg vroeg! Werkt dat niet is skippen middagslaapje altijd nog een optie.

18.45 vroeg voor een kind van 2,5???
Sorry, maar dat vind ik totaal niet.
Is toch voor die leeftijd een heel normale tijd. Onze een na jongste is nagegoeg 5, die ligt ook gewoon om die tijd op bed.
De andere kinderen ook trouwens, zeker op die leeftijd…
(Zijn nu inmiddels 9 en 12 dus is het een ander verhaal. Hoewel die van 9 ook vaak zat om 19.00 al op bed ligt…)

Alhoewel onze dochter vaak nog veel later op bed ligt, ze is een avondmens helaas, hoor ik in mijn omgeving toch ook vaak bedtijden van 18:00 a 19:00 uur.

Dus ik denk dat te vroege bedtijd geen probleem is.
Ik heb weleens gelezen dat vroeg wakker worden, ook juist kan komen door te laat naar bed gaan. Maar dat lijkt me hier wat onwaarschijnlijk.

Je zou inderdaad een kunnen proberen om het middagdutje af en toe over te slaan, kijken wat dat doet.

Ik ken niemand hier in de buurt die voor 19h naar bed gaat. Geen enkel buurkind. Niemand uit de kleuterklas. En al helemaal niet icm met nog een middagslaap tot 13:45. Ook geen idee hoe je dat zou willen redden als je een werkende ouder bent. 18:45 in bed zoals TO schrijft is zo tegen 18:15 al richting boven. Nou, dan zit hier iedereen nog aan tafel te eten haha.
Maargoed. Ieder doet wat ie zelf denkt dat het beste is. To heeft een vraag mbt slapen. Eerste idee is dan later op bed liggen.
Mijn 2,5 jarige slaapt van 12-14 en dan van 19:30-7:30. Die hoef ik niet om 18h maar boven te sturen. Dus tsja. Iedereen is anders.

Terug
Bovenaan