Geen stukjes (in potjes) en brood willen eten met 1 jaar. HELP!

Hallo,

Hier een vraagje over mijn dochtertje Robin die volgende week 1 jaar wordt (wat gaat dat snel!)
Robin doet het op alle fronten erg goed (en snel), zoals lopen, slapen ed. Alleen eten is al vanaf het begin een ramp.
Het begon met een koemelkallergie (waar ze gelukkig nu overheen is) tot heel weinig eten en nu dus nog steeds geen brood en stukjes in haar potjes eten. Wel eet ze stukjes aardappel, frikandel, friet, groente ed. Maar dat zijn maar enkele hapjes. Zodra er meerdere stukjes op een lepel zitten blijft ze kokhalzen en spuugt ze het uit. Idem met brood.

Haar schema is nu:
9.00 (ja het is een uitslaper): 210cc + 4  pap
11-12.30 slapen
12.30 1 potje fruit
13.30 150 cc
17.00 1 potje groente + 1 danoontje
20.00 240cc + 4 pap
's nachts 150 cc water  + 3 schepjes

Ze  komt  dus de laatste 2 maanden weer voor haar nachtfles maar mi is dat omdat ze honger heeft. Ze is nl heel actief met lopen ed en dan krijgt ze natuurlijk wel weinig voeding binnen.
Voorheen sliep ze al vanaf 3 maanden door.

We hebben het volgende al geprobeerd:
- met ons stukjes eten maar dat blijft beperkt tot een paar hapjes: echt te weinig
- pureren en dan steeds minder: werkt niet want zodra ze stukjes proeft is het afgelopen
- brood soppen in fruit, jam ed: geen effect.

Heeft iemand nog meer tips???????????

 
HOi,
Sommige kinderen hebben gewoon wat moeite om aan stukjes te wennen.

Wat wij op het werk dan aanraden is om het beide te geven begin bv met een paar hapjes grof en daarna (als ze dat niet meer wil) gewoon fijn. Op een gegeven moment gaat ze echt wel stukjes eten.
Ik ken niemand van 12 jaar die nog alleen maar gepureerd eet hihi.

Wat wij zelf altijd gedaan hebben is haar alles zelf laten eten. Gewoon als wij gingen eten. Een stronk gekookte bloemkool of een gaar stuk aardappel. Dat kon ze dan zo uit het vuistje eten.

succes
 
Een grote tip: maak je er niet zo druk om!!! Wij zijn onze dochters tot een jaar of anderhalf gewoon potjes van 6/8 maanden blijven geven.... Steeds vaker wat hapjes van ons bord erbij (want dat is toch vaak lekkerder) en dan dus iedere dag ongemerkt een hapje extra van ons bord.... totdat het potje eigenlijk helemaal niet meer nodig was...

Je kan natuurlijk een verwijzing vragen voor een logopediste. Deze hebben speciale kauwlessen.....
Maar wij hebben het zonder logopediste ook gered.... spaghetti is bij ons een hit (en hoeft ze niet zo heftig te kauwen) pannenkoeken ook (die maal je ook niet fijn). Gewoon vaak wat echt lekkers gaan eten.... dan gaan ze vanzelf wel kauwen. Op deze leeftijd hoeven ze nog niet zoveel te eten... gewoon wat vaker kauwhapjes tussendoor geven. Ze weten donders goed dat wij het heel belangrijk vinden en doen het dan dus expres niet!!! (zoals brood eten bijvoorbeeld)

Groetjes Nynke
 
hoi,

bij mijn zoontje heeft het ook lang geduurd voordat hij brood en stukjes at.
ik gaf hem of 8mnd potjes of ik haalde de staafmixer door het eten heen van wat wij zelf aten.
brood blijven proberen op een gegeven momant lukte het wel.
ik heb ook gemerkt nadat zijn kiezen door waren hij gewoon alles ging eten.
en inderdaad spagettie en macaroni bij hem ook favoriet.
nu is hij inmiddels 2jaar en soms nog spuugt hij de stukjes uit op een of andere maniet vinden ze dat misschien raar voelen in de mond.

succes
gr moni
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu ruim 10 maanden en heeft logopedie gehad om te leren stukjes eten en dat gaat nu heel goed, hij eet brood en eigenlijk het meeste wel.

Bij logopedie adviseren ze om fijngepureerd eten langzamaan wat groffer te maken met gekruimelde beschuit, dan een hapje grof hapje fijn enz, zo langzaam opbouwen.
Jonathan is er uiteindelijk maar 3 keer geweest en met succes, dussss als je het nodig vind zou je dit aan de huisarts kunnen vragen, voor jonathan is het belangrijk omdat hij reflux heeft.

Groetjes Brenda
 
Terug
Bovenaan