Geen warm avondeten willen

Hoi allemaal,

Hopelijk hebben jullie wat tips. Met mijn dochter gaat alles prima. Het is een vrolijke en energieke meid. Alles willen ontdekken en volgen.  Melk, boterham, fruit, sap, koekjes .... alles gaat prima, maar het warme avondeten wil niet echt meer lukken. Ze is nooit echt een grote eter geweest, maar ze at toch altijd wel mee. Nu is ze de laatste tijd 's-avonds erg moe. Voorheen ging ze tussen 19.00 en 20.00 uur naar bed. Nu is ze om 17.30 uur/18.00 uur al echt moe (terwijl ze dan pas om 14.30 uur uit bed is gekomen). Omdat ze dan zo moe is en daardoor (denk ik) niet goed eet,  geef ik haar nu eerder haar warme hap. Maar ze wil niet. Soms een paar hapjes, soms toch maar even wat afleiden met wat speeltjes en dan nog een paar hapjes. Maar vandaag heeft ze nog  niet eens geproefd. Ze wilde gewoon niet. Daarna toch maar een plak peperkoek en een soepstengel geven en vla na. Dat gaat er zo in, maar warme hap (maakt niet uit wat) wil ze niet meer. Wat te doen????   Is dit gewoon een periode en moet dit vanzelf over gaan? Oh ja, mijn dochter is 16 maanden.

Groetjes,
Mama van Noa

Niet te druk om maken. Het hoort erbij. Persoonlijk zou ik je kindje wel aanleren dat er vaste maaltijden zijn en als ze daarvan 1 niet goed eten zou ik ook geen andere dingen in plaats daarvan gaan geven. Toetje wel gewoon hoor , want dat hoort gewoon bij de warme maaltijd maar de andere dingen zou ik zelf achterwege laten.
Ik ben altijd heel "hard" geweest in deze perioden van mijn oudste (ondertussen 21 maanden) , eten wat de pot schaft en anders heb je pech. Als ze iets had wat ze echt niet lekker vond , maakte ik daar geen probleem van en gaf ik wel eens iets anders daarvoor in de plaats , maar als ze niet eten wilde dan maar niet.
Ze leerde op deze manier dat ze er niets anders voor in de plaats kreeg en uiteindelijk at ze wel weer gewoon mee. De dagen dat ze niet goed at (of de dag erna) kreeg ze gewoon ook geen snoepjes of koekjes.

Hoe raar ook , kindjes lijken soms echt van lucht te kunnen groeien

Groetjes Xanthe

hier een jochie van 15 maanden dat alles "vreet" behalve warm eten: dat moet ie niet. Dingen die steeds tijdelijk hielpen, waren:
- een eigen lepeltje, waarmee hij ook echt zelf wel eens een verdwaald hapje at
- tegelijk met ons eten: hij wil ons vaak nadoen
- uit hetzelfde bord eten of zelfs van je eigen vork/ lepel
- de welbekende appelmoes; ja wij zijn gezwicht, maar hij eet wel
- niets anders geven; niet eten wordt daarmee zijn/haar probleem en niet het jouwe. dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, hoor!
- niet te kort van te voren nog eten en drinken geven
- het andere eten niet te zoet; warm eten is vrijwel nooit zoet
- tijdelijk weer gladder prakken of zelfs pureren
- vooral: houd het gezellig aan tafel.

En ondanks zo'n waslijst eet die van ons nog steeds erg matig warm. Tja. Het zal vanzelf overgaan. Ikzelf was vreselijk met eten als klein meisje en lust nu alles en eet soms als een bootwerker.

En misschien moet ze terug naar 2 slaapjes, waardoor ze niet te moe is om te eten. Maar ik weet echt niet of dat het is, hoor.

Succes en maak je er maar niet te druk over.

greet

Terug
Bovenaan