geen warme eten

Hoi,

Mijn zoontje (19mnd) is een makkelijke eter, als hij het maar zelluf mag doen. Dat betekent op dit moment met de handjes eten, want met een vorkje/lepeltje gaat het nog niet echt geweldig.
Ik kan niet uit je berichtje opmaken of hij zelf eet, of dat hij geholpen wordt met eten. Eet hij al het warm eten slecht? Dus ook vlees? Wat vindt hij erg lekker? Meestal is er rond deze leeftijd een fase van slecht eten, hoe vervelend het ook is, het gaat vanzelf over.
Een paar tips  die nu in mij opkomen:
- maak van het eten leuke figuurtjes, bijvoorbeeld een gezichtje met alle
  componenten  van de warme hap
- is hij gek van een toetje? Misschien lukt het om afspraken te maken zoals
  bijvoorbeeld: je moet 10 hapjes eten en dan mag je een toetje. Dan heeft hij in
  iedergeval íets binnen gekregen
- Ga niet langer dan 30 minuten besteden aan het eten.
- .....

Veel succes en sterkte!

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Mijn belangrijkste tip: maak er geen strijd van!
Hoe meer jullie moeite doen, hoe moeilijker je kind gaat doen.
Laat je kind inderdaad zelf eten ookal wordt het een rotzooitje. Als hij/zij niet wil eten, dan eet hij/zij gewoon niet. Als hij/zij honger krijgt eet 'ie heus wel.
Wij eten altijd om half 7 en vanaf 5 uur geven we niets meer te snoepen/eten.
Wij eten ook gewoon wat wij zelf willen eten. Ons zoontje zegt soms meteen al dat hij klaar is (omdat hij het eten niet lekker vindt), maar dan blijft hij wel bij ons aan tafel zitten en eet hij gewoon niet.
Wij geven hem wel altijd een toetje (dus niet voor straf geen toetje).
Zo wordt het eten een stuk relaxter en je kind krijgt door dat hij/zij geen macht heeft over de maaltijd.
Succes!
 
Hoi,

Een helemaal met bovenstaande eens, alleen 1 ding. Ik geef geen toetje als hij niet eet.
Als hij een paar happen probeert te eten van iets wat hij niet lust, dan krijgt hij wel een toetje want ikzie dat hij zijn best heeft gedaan. Maar als hij pertinent niet wil eten, dan geen toetje.
Wij nemen dan wel, en hij krijgt niets. Een toetje vind ik iets extra's, en niet vanzelfsprekend.
Heb er ook absoluut geen problemen mee als hij niet wil eten. In het begin wel, en dan wordt het inderdaad een machtsstrijd. Hij moet wel aan tafel blijven zitten tot wij klaar zijn. Als hij daarna nog wijst naar het bord dat hij wil eten, terwijl we aan het afruimen zijn, dan heeft hij pech. het gaat zo voor zijn ogen de vuilnisbak in. Er is tijd om te eten, en tijd voor spelletjes, maar niet zulke spelletjes, dat accepteer ik gewoon niet. Mijn gedachte is gewoon: je wil niet eten, nou danlekker niet, wacht je maar tot morgenochtend. De strijd is wat dat betreft allang voorbij. Voel me niet machteloos meer, had dat ook toen hij anderhalf jaar was. Nu eet hij veel beter, het komt zelden voor dat hij niet wil eten, hij maalt dan niet om het toetje dat hij niet krijgt. Ik respecteer het ook gewoon als hij niet wil eten, net zoals wij kan hij minder zin hebben of geen honger. Het zijn wel kleine mensjes, maar wel met een eigen willetje.

Succes
Jo
 
Hoi mede-moeders, hoe lang heeft het bij jullie kindjes geduurd voordat ze weer "normaal" gingen eten? Mijn zoontje van 21 maanden eet al een hele tijd heel slecht het avondeten. De boterhammen 's ochtends en 's middags gaan goed net zoals het fruit maar o wee als het avondeten te voorschijn komt. Hij krijgt van ons op een bordje een beetje groente, aardappels en vlees en hij mag het zelf met een vorkje opeten. Als we gaan voeren gebeurd er al helemaal niks meer en hij kan zelf goed met de vork eten. Dus dat is het het probleem niet. Van alles wat hij voorgeschoteld krijgt eet hij alleen het vlees. We proberen er geen drama van te maken maar toch vreet het aan je dat hij geen groente binnen krijgt. Van allerlei creatieve gerechten hebben we verzonnen maar hij eet op dit moment als het aan hem ligt alleen bruine bonen of friet. Niet echt een gezond dieet dus. Iedereen zegt dat het een fase is en dat het weer overgaat maar iemand enig idee wanneer?????
 
Terug
Bovenaan