(Geen) werk en zwanger

Hallo,

Inmiddels ben ik 8 weken zwanger en ik en mijn vriend zijn helemaal in de wolken. Binnenkort hebben wij onze eerste echo en dan willen we het ook meteen aan iedereen bekend maken. Ons geluk kan niet op. We hopen natuurlijk dat alles goed is met ons kruimeltje.
Alleen ik heb wel een probleem. In mei kreeg ik te horen dat het niet goed ging met ons bedrijf waar ik werk. Er vielen ontslagen en daar zat ik ook bij.
Maar achteraf heeft het UWV de ontslagaanvraag afgekeurd. Dus ik ben nog gewoon werkzaam bij mijn baas. Alleen ik hoef niet te komen. Ik hoor niets van mijn werkgever wat hij nu wil. Het is wel duidelijk dat hij van mij af wil. Mijn werkgever weet ook nog niet dat ik zwanger ben. Ik vind het nu wel erg lastig om een baan te zoeken. Heeft iemand nog meer in deze situatie gezeten of zit in deze situatie. Hoe heb jij het aangepakt?

Het is nog pril dat weet ik maar ik ben zo gelukkig dat ik zwanger ben. Zit er toch een beetje mee.

Liefs Happy
 
Hai Happy,

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Vervelend dat het zo vreemd gaat nu met je werk. Je weet ook niet tot wanneer je nog 'werkzaam' bent daar? Dat lijkt me echt heel lastig en inderdaad om dan straks als je echt ontslagen wordt nieuw werk te vinden lijkt me ook vervelend.
Ik denk wel dat je op dit moment nog gewoon werk kunt gaan zoeken, al is het maar tijdelijk. Jij bent niemand verplicht om te vertellen dat je zwanger bent, dus dan hoeven ze je daarop bij een sollicitatie niet af te wijzen. Het gaat natuurlijk wel moeilijker zijn als je het eenmaal gaat zien.

Zelf zit ik niet in eenzelfde situatie en heb er ook niet in gezeten, maar een zwangere vriendin van mij ondergaat ook een zelfde soort probleem. Gezien je het bij haar inmiddels begint te zien kan ze heel moeilijk aan nieuw werk komen nadat haar vorige baas haar plots op straat heeft gezet. Zij probeert op het moment met wat zwart werken toch wat te verdienen, maar ja dat is natuurlijk geen permanente oplossing.

Heel veel succes ermee en ik hoop toch dat je snel wat duidelijkheid krijgt. Onduidelijkheid is echt heel erg vervelend, vooral als je die nu net zo hard nodig hebt.

liefs
 
he meis ook wij zitten in zo'n soort schuitje me man en ik hebben allebij geen baan, en voor mij zoeken ging niet op hoever je ook bent, als je zegt dat je zwanger bent of ze zien het nemen ze je gewoon niet aan. Dus ,me man is flink bezig met soliciteren en eigen bedrijf op aan het zetten.

Ik snap heel goed hoe je je veolt wij zitten zelfs dat we al een dochter hebben en van een voedselbank moeten leven, zit heel erg in een stress momenten, maar probeer positief tezien dat het alleen komt omdat me man geen baan heeft, dus zodra ik bevallen ben na een maandje ofzo ga ik zelf ook werken in de avond uren dus komt er zoiwe zo geld binnen.

Je kan er niks aan doen je kan nog een baan zoeken maar de kans is klein, misschien thuis werk? ik zelf doe het niet wegens dat je meestal eerst zelf moet betalen voordat je moet beginnen en geld gaat verdienen

Sterkte meis en ook van harte gefeliciteerd probeer er toch van te genieten

liefs.
 
Maar als ik het goed begrijp heb jij toch nog een baan? Alleen hoor je niets...

Het is wel een lastige situatie zo. Je baas mocht je niet ontslaan en nu lat hij je thuis zitten zonder informatie. Daar zou ik eerst werk van maken. Niet dat het een pretje is om op een bedrijf te werken waar men je 'weg' wil hebben. Probeer, als je baas niet thuis geeft, toch via instanties duidelijkheid te krijgen. Desnoods via datzelfde UWV. Het is nu zaak dat er duidelijkheid komt hoe jullie verder moeten.

Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop voor je dat dit snel is opgelost.
 
Ik zou beginnen om eens wat meer duidelijkheid bij mijn baas te krijgen. En de zwangerschap zou ik nog maar even lekker voor mezelf houden.

Ik had geen werk toen ik zwanger bleek te zijn ik had het geluk dat ik toen ik 3 mnd zwanger was toch voor 4 maanden aan het werk kon en heb vanaf 12 wkn gewoon verteld dat ik zwanger was. Na die 4 maanden ben ik de ww ingegaan en natuulrijk nam niemand me meer aan. Heb me er niet veel zorgen om gemaakt en me helemaal gericht op de komst van mijn kindje. Heb ook gewoon zwangerschapsverlof gehad via het UWV. Toen die was afgelopen ben ik weer verder gaan kijken en had het geluk na 2 weken alweer aan het werk te kunnen.
 
He meis,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Vervelende situatie zeg.. Maar ik begrijp dat je nu gewoon nog een inkomen hebt? En als hij je alsnog ontslaat krijg je een uitkering en daarna 16 weken een zwangerschapsuitkering. Ik was vier maanden zwanger toen ik te horen kreeg dat mn jaarcontract niet zou worden verlengd (ik weet vanwege de zwnagerschap omdat er drie maanden darvoor nog wel sprake was van verlenging en me op het hart is gedrukt dat het niets met functioneren te maken had maar met de economische situatie..inmiddels zit er wel iemand anders op mn plek..). Ik ehb nog wel gesolliciteerd (ben eerlijk geweest over mn zwangerschap) maar uiteraard niet aangenomen. Ik geniet nu maar van mn verlof en daarna ga ik voor mezelf beginnen (wat ik al heel lang wil). Maar ik krijg dus nu een zwangerschapsuitkering en straks weer een 'normale' uitkering.
Liefs, mvtwee
 
Hoi Happy,

ik ben inmiddels 21 weken zwanger maar toen ik 6 weken zwanger was hoorde ik dat mijn contract niet verlengd zou worden. Dit betekende dat ik per 1 augustus thuis zou komen te zitten. Iets waar ik natuurlijk niet op zat te wachten, maar waar ik me aan de andere kant ook niet echt druk over maakte.
Door de verhalen om me heen had ik er ook een hard hoofd in dat het me zou lukken om een andere baan te vinden. Want welke werkgever neemt er nou een zwangere vrouw aan?!?!?! Maar...... het is toch gelukt!!!
Per 8 augustus heb ik een andere job!! Ze vonden het geen probleem dat ik zwanger ben en waren juist blij dat ik het in het solliciatiegesprek eerlijk vertelde (was toen 13 weken zwanger)
Ik besef me wel dat ik waarschijnlijk een van de weinige geluksvogels ben, maar ik ben er van overtuigd dat als ze je ergens graag willen hebben het niet uitmaakt dat je zwanger bent! Dus laat je vooral niet ontmoedigen!

Gr. Lautje
 
Terug
Bovenaan