geen zin in vlees..

Hallo,

Ik ben nu 11 weken zwanger en heb steeds minder zin in een stukje vlees.
Als ik zelf nasi maak haal ik voor me zelf de stukjes vlees er weer uit, bij de macaroni heb ik liever geen saus, en bij de aardappels eet ik ook maar een paar stukjes, en dan hoef ik al niet meer.
En vleeswaren op brood? liever niet..
Nu weet ik dat er in vlees voedingsstoffen zitten die je lichaam nodig heeft.
Wat kan ik eten i.p.v. vlees?
In noten zitten geloof ik ook soortgelijke voedingsstoffen, maar als je zwanger bent mag je toch niet te veel noten eten? Dat is toch ook niet goed? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
En om nu elke dag vis te gaan eten?

Wie o wie kan mij hier bij helpen?

Alvast bedankt voor een luisterend oor,

Groetjes Susan

Hoi Susan,

Ik herken je verhaal,ik ben momenteel 18 weken zwanger en heb al vanaf het begin dat vlees mij tegen staat.
Ik heb het er met de verloskundige over gehad en deze zei mij dat ze het niet erg vond als ik geen vlees at, als ik verder maar wel gewoon eet.
Maar vraag het zelf anders even aan de verloskundige wat ze er van vind dat je geen vlees eet en mischien heeft ze ook wel tips wat de dan zou kunnen eten.

Groetjes Plat

Hoi,
Ik heb dit zelf ook, en tijdens mijn tweede zwangerschap was dit nóg erger dan nu. Bij mij werd dit wel iets beter toen ik wat verder was in de zwangerschap.
Volgens mij is dit niet zo erg... heb nergens last van. Laatst is mijn Hb gehalte nog gecontroleerd en dat was zelfs hoger dan toen ik 12 weken zwanger was (ben nu 28 weken). Wel slik ik extra vit. C, dit bevordert de opname van ijzer uit voeding.
En dat wat betreft noten... moet je daar mee oppassen... nooit geweten ;)
Groetjes, Noor

Hoi,

Wat je ook zou kunnen doen is wat vaker een eitje eten, daar zitten ook veel eiwitten in die nodig zijn voor de opbouw van lichaamscellen en botten etc...
Wil je het echt goed doen, kan je altijd aan je ha vragen om een verwijzing naar de dietist voor een eenmalig consult. Die kan jou alle info geven die nodig hebt voor een uitgebalnaceerde voeding.
Er is bij het voedingscentrum ook een boekje te bestellen over voeding tijdens de zwangerschap, staan hele handige tips in.
En even over de vit.c Dat heeft effect als je de vitamine inneemt op het momet dat je iets met ijzer eet.Bijvoorbeeld broodje rosbief met een glas verse sinaasappelsap. Maarja rosbief mag weer niet hé.
Op de site van het voedingscentrum kun je ook naar de ijzergehaltes en eiwitgehaltes  van voedingsmiddelen kijken en kan je misschien een andere keuze maken ter vervanging.
Succes ermee

Evelien mv Dylan en 38 w zwanger

Hoi Susan,

Even een heel andere kijk op je afkeer van vlees...
Ik ken een meisje van 19, haar moeder lustte tijdens haar zwangerschap van haar ook geen vlees. Het meisje eet nu ook geen vlees, heeft er echt een afkeer van! Dat heeft ze eigenlijk haar hele leven al gehad, zelfs vanaf dat ze over ging van fles op vast en dus het vlees door het overige eten heen gepureerd was.
Misschien wel een verhaal om in overweging te nemen en toch dat kleine stukje vlees maar te eten...

Sterkte er in ieder geval mee, hoop dat je smaak nog wat veranderd tijdens de verdere loop van je zwangerschap!

groetjes
Saskia

Ik had het in het begin van deze zwangerschap ook (mijn 2e), maar later is dit teruggekomen.

Bij mijn eerste was het precies andersom dan wat mijn voorganger vertelt. Ik was al 10 jaar vegetariër en kreeg tijdens de zwangerschap een enorme trek in vlees. Ik heb het 7 maanden weten te weerstaan, maar heb toen toegegeven aan een stukje rookworst bij mijn boerenkool. En dat was toch zó lekker!

Sindsdien eet ik weer gewoon vlees. Ik heb het een beetje moeten opbouwen, maar inmiddels eet ik eigenlijk weer alles, zolang er maar geen botten in zitten of zo!

Kijk gewoon hoe het gaat. Als je het lekker vindt kun je ook vis eten, met name zalm (geen gerookte!) is erg goed voor je baby door de omega-3 vetzuren. Die zijn goed voor de hersenontwikkeling.

Groetjes, Marisa

Hoi susan,

Hier een aantal tips om aan je ijzervooraad te komen.

Eet veel donker groene groenten.
Bessen zijn ook rijk aan ijzer.
Volkoren brood.
Peulvruchten.
Eieren.
Ik weet niet of je vleesvervangers wel lust, maar dat is ook een goed altrnatief.
Zoals eerder werd gezegd, is een glas sinaasappelsap tijdens het eten gunstig voor de ijzeropname. Melk werkt tegenovergesteld, die belemmert de ijzer opname als je het drinkt tijdens een maaltijd.

Succes,

Liefs Mofa (mama van Maria en zw. 12wk)

Terug
Bovenaan