Geklungel met flessen

Goedemorgen,

Ons dochtertje, 14 weken, is altijd een slechte eter geweest. Hierdoor zit ze dan ook onderaan de curve en dit maakt me toch wel wat onzeker met momenten.

Sinds een 3 tal weken staat ze volledig op kv en sinds een week zijn we op aanraden van de dokter van 6x120/4 naar 5x150/5 aan het proberen overstappen. Geen gemakkelijk proces.

Het begint al in de ochtend dan drinkt ze haar ochtendfles niet leeg, meestal maar tussen de 80cc en 110cc. Ze weigert een paar keer en valt dan exht terug in slaap. Hiervan word ik zelf zeer onzeker waardoor ik haar sneller een nieuwe fles aanbied. Omdat ik anders schrik heb dat we niet aan haar totale hoeveelheid per dag komen. Om haar een volledige fles te laten drinken zijn we meestal ook een tijdje bezig. Al snel een uur.

Hierdoor komen we vaak toch aan 6 flessen per dag en is het dus ook enorm tijdrovend. Pas op dit laatste vind ik op zich niet erg, maar ik heb wel schrik als ze binnen dit en een paar weken naar de crèche gaat ze daar misschien te weinig gaat drinken.

Hebben jullie tips dit vlotter te laten verlopen?

Misschien belangrijk om mee te geven dat ze tussen 23u en 24u nog steeds een fles krijgt en we haar hiervoor echt moeten wakker maken. En dan is ze meestal tussen 6u en 7u wakker maar wil ze echt weinig van haar ochtendfles drinken.
Ze is ook heel subtiel in haar signalen dat ze honger heeft dus meestal biedt ik tussen de 3u en 4u een nieuwe fles aan (afhankelijk hoeveel ze van de vorige heeft gedronken). Dus misschien dat dit ook soms te snel is? Durf er anders niet zo goed op te vertrouwen dat ze wel voldoende drinkt op 24u...

Alvast bedankt voor jullie tips!
Het is ons eerste kindje dus het is ook allemaal echt nieuw en zoeken.

Welke fles heeft ze ? 
Onze dochter deed precies het zelfde ik had eerst avent flessen toen d'r Brown en daarna difrax s model en daar deed ze het een stuk beter op.
En dan de 123 standen speen 
Dan begin je bij 1 langzaam omdat ze in begin wel drinken en als ze dan bijna in slaap vallen wisselen naar 3.
Of vragen aan het cb Of de laatste fles er af mag.
Zodat ze in de ochtend echt flink honger heeft.

Mijn tip is voeden op verzoek. Laat los hoeveel flessen en hoe groot je zou moeten geven volgens boekjes en allerlei mensen. Je kindje geeft het zelf wel aan en het gaat alleen maar slechter als je dingen doet die niet bij ze passen. Mijn beide dochters kregen niet eens 120+4 weg op die leeftijd. 150+5 lukte pas vanaf 5/6 maanden hoor. En 180+6 dronk de oudste alleen maar vroeg op de ochtend toen ze 10+ maanden was. Ik heb ze gewoon vaker kleine beetjes gegeven. En beetjes laten staan. Niet altijd evenveel drinken. Het is heel normaal. Je krijgt er meer in als je aanbiedt op momenten dat ze wil drinken. En herkenbaar van het laten staan van flessen als zo'n grotere een keer wel lukte.

Mijn dochters dronken toen nog elke 2,5 a 3 uur. Heel lang zo geweest. En die schreeuwden er wel om hoor. 3 a 4 uur is prima.

Niet langer dan 20 minuten aan de fles. Als ze geen interesse meer heeft gewoon stoppen. Klinkt alsof ze gewoon geen zin heeft om 2m lang te worden.
Heeft onze dochter ook last van. Altijd onderaan de curve gebleven. Is nu 2,5 jaar. Al vanaf het begin energie voor 10. Ze heeft 2 keer in haar leventje een flesje van 180 leeggedronken, toen ze serieus dorst had. We hebben zo ontzettend vaak 60ml weg kunnen gooien van de voor haar leeftijd aanbevolen hoeveelheid.
En wachten met voeden tot ze honger heeft. Op die leeftijd nog wel maximaal om de 4 uur. 's nachts mag er langer tussen. Zolang je kindje niet verzwakt is er niks aan de hand.
We zijn een jaar lang naar de kinderarts geweest met haar. Uitkomst: is genetisch, sommige kinderen worden gewoon niet groter.
Als het enige is dat ze onderaan de curve zit, maar verder wel gewoon goed ontwikkeld, kan je die curve gewoon negeren.

Ook het s ochtends niet veel drinken is herkenbaar. Heel onhandig met borstvoeding. 's ochtends kwamen mijn borsten niet leeg. En 's avonds, wanneer ik minder had, bleef ze maar bunkeren. Was een ramp.

Als die flessen zo moeizaam gaan dan zou ik gewoon naar meer flessen met minder inhoud gaan. Worden jullie beide denk ik gelukkiger van. Hier werd met 3 maanden al gezegd dat ie naar 5 flessen van 180 mocht. Dronk toen 6-7 flessen van 120-150. Pas nu met 4,5 maand drinkt ie flessen van 180. Maar elk kind is anders en heeft andere behoeftes. Er wordt naar mijn mening vaak veel te vaak naar de regels gekeken ipv naar het individuele kind. Wat bij ons in het begin nog hielp was verschonen halverwege de fles. Hij viel toen ook vaak halverwege in slaap en werd dan weer wakker en dronk daarna nog wat.

Terug
Bovenaan