gele uitslag op tong

Hoi mama's,

Stef is vandaag precies 2 maanden en heeft een gele uitslag op zijn tong. Zou dit spruw kunnen zijn? Ik heb niet de indruk dat hij er echt last van heeft, maar het zou wel kunnen. Donderdag moeten we naar het cb, dan laat ik er in elk geval ook naar kijken. Ik weet dat spruw normaal gesproken een witte uitslag geeft. Nu is zijn tong ook wit geweest, maar ik dacht dat dat gewoon na het drinken was. Maar nu het geel ziet ben ik toch wat onzeker. Soms drinkt hij onrustig (gemiddeld 1 fles per dag). Hij is onder behandeling bij een osteopaat, dus daar kan het onrustige drinken ook nog van komen. Voor de eerste behandeling bij de osteopaat dronk hij namelijk 2 a 3 flessen per dag onrustig.
Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet denken. Verder is in zijn mond niets te zien, het zit dus echt alleen op zijn tong.

Groetjes,
susan

Hoi Susan,

Mag ik vragen of in die flesjes dan ook flesvoeding zit en welke? Het kan namelijk gewoon melkaanslag zijn en dat kan geen kwaad. Kan je wel voorkomen door de melkpoeder er echt pas bij te doen als het afgekookte water (of wat je dan ook gebruikt) op temperatuur is, dan lost het beter op. Flink schudden en de melk dan weer 'stil' laten worden helpt misschien ook. Heb je wel de speen met het kleinste gaatje erop zitten?
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit is waar ik meteen aan moest denken. Vraag het idd voor de zekerheid na op het cb!

Liefs,
Simone

Hoi Simone,

Stef krijgt hypo-allergene voeding, Nan 1 ha van Nestle. De voeding gaat pas in de fles als het water op temperatuur is en ik controleer altijd of de voeding goed is opgelost. Ik heb flesjes van B-free en hierop zit nog steeds speen level 1 (0-3 maanden), inmiddels wel nieuwe spenen uiteraard, die vervang ik tijdig.
Het vreemde is dat de aanslag blijft zitten. Als het weer tijd is voor de volgende fles is zijn tong namelijk nog steeds geel.

Groetjes,
Susan

Hoi Leeuwtje,
Ik zou het echt niet weten! Spruw is gewoon wit volgens mij. Heeft Janneke ook gehad.
Heb je ook al op internet gekeken?
Ik kan niet echt wat vinden erop. Misschien even naar de HA.

Succes.
x Marina

Hee Susan,

Nou dat klinkt allemaal gewoon goed! Ik weet het ook echt niet... Ik heb nog even voor je gekeken in mijn baby-ehbo boek, maar daar geven ze ook gewoon aan dat spruw wit is en meestal soort stipjes zijn. Wel geven ze aan dat vitaminegebrek ook aan de tong te zien is, maar die is dan wat grijs. Dus dat strookt ook niet met wat je verteld. Toch vind ik het wel vreemd zeg. En als je er zachtjes overheen gaat met een gekleurd doekje, geeft het dan af? Want dan moet het wel aanslag zijn toch? Nou laat je wel even weten wat het cb donderdag zegt?

Liefs,
Simone

Gisteren zijn we dus op het cb geweest. Volgens de arts en de wijkverpleegkundige was het geen spruw. Waarschijnlijk is het toch gewoon aanslag van de melk. Hij heeft er verder ook geen last van. Het onrustige drinken heeft waarschijnlijk toch met de blokkades in zijn nekje en bekken te maken.

Woensdag waren we ook weer bij de osteopaat geweest. Ik kan nu nog niets zeggen over de vooruitgang omdat Stef gisteren ook zijn eerste prikjes heeft gehad en wat onrustig was de rest van de dag. Dus ik ben benieuwd hoe het vandaag en morgen verder gaat.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan