geloof of niet

Hoi aanstaande moeders.

Gisteren zat ik te werken aan een lijst over alles wat wij nog moeten kopen, maken, regelen en besluiten voor de komst van ons kindje. Die lijst is lang.... maar het komt hopelijk goed. een van de besluiten dat wij nog moeten maken gaat over de geloof van ons kind. Geboren en opgegroied in Denemarken ben ik, net als ong. 90% van de denen, lutherans protestant. Ik ben niet echt gelovig maar  ben wel gedopt en heb daar een sort communie gedaan toen ik 13 was. Ook zijn wij getrouwd in de kerk  in Denemarken. Mijn man is katoliek en heeft iets meer met zijn geloof dan ik. Zelf zou ik nooit katoliek willen worden net als hij nooit  protestant zou willen worden maar het heeft nooit tot problemen  geleid  (als in Noord Ierland bij voorbeeld). Wij willen nu beiden dat ons kind gedopt wordt, maar vinden het erg moeilijk om de ene of de andere kerk te kiezen. Graag willen wij dat ons kind op een dag een eigen keuze kan maken over welk kerk die bij wilt horen - net als die later voor de Deense of Nederlandse nationaliteit moet kiezen. Heeft iemand ervaring met zoiets of goede tips? En weet iemand of wij evt. on kindje in beiden kerken kunnen laten dopen?

Alvast bedankt voor de reacties

Mor 74

Hallo
Ik vind het moeilijk om hierover te praten iedereen doet het op zijn eigen manier ik denk dat jullie ook zelf jullie weg in moeten vinden.
Ik ben zelf hervormd maar doe hier eigenlijk niks mee, mijn man is moslim hij is hier in nederland geboren, hij is vrij opgevoed maar houd zich aan bepaalde regels, daar hebben wij een goed gesprek over gehad en daar zijn eigenlijk nooit problemen over geweest,
ik ben nu zwanger van ons tweede kindje.
Mijn advies is om te doen waar julllie je allebei het beste in kunnen vinden, en zo'n dubbele doop lijkt mij nog helemaal niet zo'n gekke oplossing.
ik wens je er heel veel succes mee en nog een hele fijne zwangerschap.
groetjes

Hoi Mor

Ik ben van thuis uit Rooms katholiek, maar we deden er eigenlijk helemaal niks meer mee. Toen ik mijn man leerde kennen en wist dat hij protestants is en nog elke week naar de kerk ging, wist ik niet wat me gebeurde.
Na lang wikken en wegen ben ik lid geworden van de hervormde kerk en daar hoefde ik eigenlijk niks voor te doen, want de doop van een Roomse en de doop van een protestant is helemaal gelijk.
Het maakt voor later helemaal niks uit waar je je kind laat dopen, want het staat gelijk aan elkaar. Dus laat je kind lekker dopen in de kerk die jullie zelf willen.

Veel plezier en geniet van de doop, ik vond het namelijk ontzettend indrukwekkend toen onze oudste gedoopt werd.

Groetjes Yeppie
30+2

He hallo,

Ik hoor hier niet thuis maar zag deze topic staan en wilde toch even reageren. Onze docher is geb op 11-08-2007 en is op 14-10-2007 gedoopt. Mijn vriend was van huis uit gerefformeerd en ik had geen christelijke achtergrond. Zelf heb ik mij laten dopen en samen hebben wij beleidenis gedaan. Het is een beetje raar op je kindje dubbel te laten dopen omdat, je de heilige doop maar 1 keer kunt ontvangen. Later kan je kindje zelf beslissen bij welke kerk ze wil gaan horen door of communie te gaan doen of beleidenis. Zo kun je het ook een beetje open laten nog en haar/hem van beide overtuigingen laten proeven. Succes met het afwerken van je lijstje en lekker genieten van je zwangerschap.

Liefs Linda,

Hoi!
Ik 'hoor' hier ook niet thuis (maar heb nu tijdens verlof tijd om bij andere fora te kijken). Ik ben zelf oecumenisch gedoopt, dat wil zeggen: voor de "algemene kerk". Mijn ouders zijn allebei Rooms Katholiek, maar wilden dat ik (en mijn broer ook) zelf later mijn geloof kon kiezen. Dat is misschien ook een optie dus.
groetjes, Rudy

Terug
Bovenaan